تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

بهبود عملکرد کلیه در طیور؛ ویژگی های یک داروی مناسب

کلیه ها برای حفظ همئوستاز بدن طیور ضروری بوده و در بسیاری از عملکردهای اساسی از جمله دفع مواد زائد از خون، تنظیم تعادل آب و الکترولیت ها، فشار خون و … نقش دارند. عوامل متعددی همانند محرومیت از آب، کلسیم زیاد و فسفر کم در جیره و بیماری های ویروسی از قبیل گامبورو، آنگارا و برونشیت عفونی نفروپاتوژنیک در گله طیور می توانند سبب اختلال در عملکرد کلیه ها شده و مشکلات زیادی از جمله افزایش تلفات و کاهش تولید ایجاد کنند.

ضایعات کلیوی و نقرس احشایی از جمله علل شایع تلفات در طیور شناخته می شوند.

 

makiandampars - poultry gout

با این حال تشخیص سریع اختلالات کلیوی و انجام درمان مناسب و موثر نقش مهمی در کاهش تولید و تلفات دارد.

هنگام انتخاب یک محصول بهبود دهنده عملکرد کلیه برای طیور به چه ویژگی هایی باید توجه کنیم؟

  • ماده موثره به کار رفته در این محصول چیست؟
  • این محصول از طریق چه مکانیسمی سبب تقویت و بهبود عملکرد کلیه می گردد؟
  • تاثیرات جانبی محصول و مواد موثره آن روی ارگان های دیگر چیست؟
  • آیا این محصول به طور اختصاصی تنها کلیه را تقویت می کند یا در کنار فواید و خواص دیگر، به طور جانبی و غیر اختصاصی موجب تقویت کلیه نیز می گردد؟
  • آیا در رابطه با عملکرد و اثر محصول در رابطه با تقویت و بهبود عملکرد کلیه آزمایش و مطالعه علمی صورت گرفته است؟
  • در رابطه با قیمت و هزینه نیز باید به این نکته توجه نمود که محصولاتی که به صورت اختصاصی سبب تقویت و بهبود فعالیت کلیه می شوند، در مقایسه با محصولاتی که در کنار سایر خواص و فواید خود به طور غیر اختصاصی عملکرد کلیه را نیز بهبود می بخشند، اثرات بهتر و قوی تری دارند؛ در نتیجه هزینه کردن برای محصولات اختصاصی منطقی تر می باشد.

چه ترکیباتی می توانند سبب بهبود عملکرد کلیه در طیور شوند؟

اغلب دارو های کلیوی موجود در بازار، شیمیایی بوده و علاوه بر اینکه عوارض و اثرات سوء بسیاری برای حیوان، انسان و محیط زیست دارند، امکان ایجاد مقاومت علیه آنها نیز وجود دارد. هم چنین برخی از داروهای کلیوی مورد استفاده برای طیور، با آزاد کردن فرمالدهید در مجاری ادراری و مثانه اثر ضد عفونی کنندگی خود را ایفا می کنند اما سرطانزایی فرمالدهید اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته است و به دلیل خطراتی که برای سلامت عمومی دارد، استفاده از آن از سال 2018 میلادی توسط اتحادیه اروپا ممنوع اعلام گشته است. از طرفی اکثر محصولات تقویت کننده کلیه حاوی ترکیباتی از قبیل پروپیونات آمونیوم، سدیم بیکربنات، پتاسیم کلراید، ویتامین C، سوربیتول و …. می باشند که هیچ یک عملکرد اختصاصی بر کلیه ندارند. به عنوان مثال، پروپیونات و مشتقات آن اندیکاسیون کلیوی مشخص و اثبات شده ای نداشته و تنها قادر به کاهش التهاب می باشد. پتاسیم می تواند در کاهش تولید سنگ های ادراری نقش داشته باشد اما منشا آن مهم است چراکه پتاسیم کلراید قادر به کاهش دفع ادراری کلسیم و در نتیجه کاهش تولید سنگ های ادراری نمی باشد.

سوربیتول نیز یک الکل قندی است که صرفا به دلیل خاصیت اسمتیک به عنوان یک مدر و ملین عمل می کند. از طرفی استفاده از این ترکیبات شیمیایی همراه با گیاهان، باعث می شود تا محصول نهایی بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان داروی گیاهی در نظر گرفته نشود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تعاریف داروهای گیاهی اینجا کلیک کنید.

گزنه

گزنه گیاهی چند ساله و متعلق به خانواده Urticaceae می باشد که در مناطق استوایی می روید. ترکیبات موثره موجود در گزنه عبارتند از:

  • اسیدها (کافئین، مالیک، کلروژنیک، سیتریک، سیلیسیک، گلایسریک، مالیک)
  • آمین ها (استیل کولین، بتائین، کولین، لسیتین، هیستامین، سروتونین و گلیکوپروتئین)
  • فلاونوئیدها (فلاونول گلیکوزیدها)
  • ترکیبات غیر آلی (پتاسیم، منیزیم، آهن و … )
  • سایر ترکیبات از جمله کربوهیدرات ها، کولین استیل ترانسفراز ها و تانن ها

اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و مدری گیاه گزنه اثبات شده است. مواد موثره موجود در این گیاه از جمله کافئین، مالیک اسید و کلروژنیک اسید منجر به افزایش حجم و جریان ادرار شده و میزان ادرار باقیمانده در مجاری را نیز کاهش می دهند. هم چنین نسبت بالای پتاسیم به سدیم گزنه نیز در ایجاد اثر مدری آن موثر می باشد. به علاوه مدارک بسیاری وجود دارند که اثرات ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد عفونی کنندگی گزنه را تایید می کنند.

خواص ضد التهابی و ضد دردی گزنه نیز از دیر باز مورد توجه بوده است. فعالیت ضد التهابی گزنه به دلیل مهار سیکلواکسیژناز، لیپوکسیژناز و تولید سایتوکین است. بر اساس مطالعات انجام شده عصاره گزنه با کاهش فعال سازی فاکتور هسته ای (NF-kB) اثر ضد التهابی خود را بروز می دهد. از آنجایی NF-kB نقش پاتوفیزیولوژیکی دارد، عصاره گیاه گزنه در تسکین درد های التهابی نیز موثر می باشد.

 هم چنین گزنه به دلیل داشتن مقادیر زیاد ویتامین C و املاحی مانند آهن و … در شرایط استرس، به ویژه استرس گرمایی به عنوان آنتی اکسیدان عمل نموده و در کاهش آسیب کلیوی نقش به سزایی دارد.

به علاوه عناصری مانند پتاسیم و منیزیم که در عصاره گزنه وجود دارند، از طریق قلیایی کردن ادرار، جلوگیری از کریستالی شدن کلسیم اگزالات و افزایش قابلیت حل آنها از تشکیل سنگ های ادراری جلوگیری می کنند.

makiandampars - nettle benefits
کلیه ها برای حفظ همئوستاز بدن طیور ضروری بوده و در بسیاری از عملکردهای اساسی از جمله دفع مواد زائد از خون، تنظیم تعادل آب و الکترولیت ها، فشار خون و … نقش دارند. عوامل متعددی همانند محرومیت از آب، کلسیم زیاد و فسفر کم در جیره و بیماری های ویروسی از قبیل گامبورو، آنگارا و برونشیت عفونی نفروپاتوژنیک در گله طیور می توانند سبب اختلال در عملکرد کلیه ها شده و مشکلات زیادی از جمله افزایش تلفات و کاهش تولید ایجاد کنند.

داروی گیاهی لاوارن به عنوان تقویت کننده عملکرد کلیه ، محصول ماکیان دام پارس، حاوی عصاره استاندارد گزنه می باشد. تاثیر گزنه بر بهبود عملکرد کلیه بر اساس فارماکوپه ها و سایر منابع علمی معتبر تایید شده است. لاوارن به دلیل داشتن مواد موثره کافی، پایدار و با کیفیت، کارآیی بالایی در پیشگیری و درمان اختلالات کلیوی دارد. به همین دلیل می توان از لاوارن برای بهبود مشکلات کلیوی ناشی از بیماری های ویروسی نیز مانند گامبورو، آنگارا و برونشیت عفونی نفروپاتوژنیک استفاده نمود. به علاوه این محصول هیچ گونه عوارض جانبی نداشته و به دلیل عدم ایجاد باقیمانده دارویی نیازی به دوره پرهیز از مصرف نیز ندارد. از طرفی به دلیل داشتن ترکیبات موثره مختلف و متعدد امکان ایجاد مقاومت علیه آن وجود ندارد. نتایج مطالعه فارمی لاوارن نیز اثرگذاری این محصول را به خوبی نشان می دهد.

برای مشاهده نتایج مطالعه فارمی لاوارن اینجا کلیک کنید.

برای اطلاعات بیشتر لاوارن اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.