تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی از طریق تغذیه سگ با گوشت خام

متاسفانه علی رغم اطلاع رسانی های گسترده، تغذیه سگ با گوشت خام یا نپخته همچنان یکی از فاکتورهایی است که نه تنها سلامت خود حیوان بلکه بهداشت عمومی جامعه را نیز تهدید میکند. در ادامه از ضررهای تغذیه سگ با گوشت خام و تاثیر آن بر سلامت جامعه صحبت خواهیم کرد.

چرا تغذیه سگ با گوشت خام اشتباه است؟

  • تغذیه سگ با گوشت خام میتواند باعث بروز مسمومیت های کشنده در سگ شما بشود. علائم این مسمومیت معمولا از حدود 3 ساعت تا 24 ساعت پس از مصرف گوشت خام بروز میکند و شامل استفراغ، اسهال، بی حالی و از دست رفتن اشتها است. در موارد شدید احتمال دهیدراتاسیون (از بین رفتن آب بدن)، سپتی سمی و مرگ وجود دارد.
  • متاسفانه اگر گوشت خامی که به سگ خود میدهید حاوی انگل هایی مانند کرم های قلاب دار و یا گرد باشد، علاوه بر احتمال بروز آلودگی های انگلی در حیوانتان، خود را در معرض بیماری های زئونوتیک بسیار خطرناک قرار میدهید. انگل ها طیف وسیعی از علائم را در سگ شما ایجاد میکنند، مانند: اسهال، استفراغ، از دست دادن وزن بدن، کم خونی و ….
  • رژیم غذایی سگ شما باید شامل پروتئین، کربوهیدرات، فیبر و انواع مواد مغذی باشد. در صورتی که تنها از گوشت خام برای تغذیه ی سگ خود استفاده کنید به زودی متوجه سوء تغذیه و نشانه های آن (مثل مدفوع خواری) خواهید شد.
  • گوشت خام میتواند حاوی باکتری های بسیار خطرناکی مانند سالمونلا و اشریشیا کلای باشد و منجر به مرگ یا بیماری شدید سگ بشود.

خطر تغذیه سگ با گوشت خام برای انسان چیست؟

همانطور که پیش تر گفته شد عفونت های باکتریایی و انگلی زئونتیک، میتوانند از سگی که به این شیوه تغذیه شده به ما انتقال پیدا کند؛ اما مسئله به همین جا ختم نمیشود. تحقیقات جدید نشان داده است که تغذیه سگ با گوشت خام باعث بروز و گسترش آلودگی به سالمونلا و ای کلای مقاوم به آنتی بیوتیک شده است.

یک مطالعه جدید نشان داده که در میان گوشت‌های خریداری‌شده از فروشگاه‌های مواد غذایی، مرغ خام به طور قابل‌توجهی نسبت به سایر انواع گوشت، مقدار بیشتری باکتری ای کلای مقاوم به آموکسی سیلین، اسپکتینومایسین، استرپتومایسین و آنتی‌بیوتیک‌های مهم سفوتاکسیم و سیپروفلوکساسین دارد. جز این موارد، طی مطالعات بسیاری که در سال های اخیر انجام شده است؛ انواع باکتری های انتروباکتریاسه به ویژه ای کلای و سالمونلاهای مقاوم به چند دارو (resistance Multi-drug) از گوشت مرغ، ماهی و گوشت قرمز خام جدا شده اند.

از طرفی تغذیه سگ با گوشت خام یک روتین غلط اجتماعی چندین ساله است که مقابله با آن کار ساده ای نیست.

به همین خاطر امروزه گسترش مقاومت ضد میکروبی از راه تغذیه حیوانات با گوشت خام به یکی از نگرانی های مهم سلامت واحد (One Health) تبدیل شده چرا که میتواند باعث چرخش بیشتر باکتری های مقاوم در جمعیت موجودات زنده بشود. متخصصان دامپزشکی و پزشکی، خرده فروشان غذای حیوانات خانگی و البته صاحبان حیوانات خانگی باید از این خطرات آگاه باشند.

 

چرخش باکتری مقاوم در جمعیت از طریق تغذیه سگ با گوشت خام:

مقاومت ضد میکروبی در پی استفاده بیش از حد و یا نادرست از داروهای ضد میکروبی ایجاد میشود. در واقع پس از مصرف این دسته از داروها باکتری یاد میگیرد که چگونه از خود در برابر آنتی بیوتیک استفاده شده محافظت کند و این ژن را به سایر باکتری ها هم انتقال میدهد.

باکتری مقاوم میتواند از طریق آب، غذا، کود، گیاهان مصرفی و ارتباط بین انسان ها و حیوانات در میان موجودات زنده و محیط زیست به گردش در بیاید.

تصور کنید که در پی روش های درمانی و پرورشی نادرست در محصولات دامی مانند گوشت مرغ؛ باکتری مقاوم ایجاد شده باشد، اگر سگ شما از این گوشت به صورت خام استفاده کند با آن باکتری مقاوم عفونی میشود و میتواند شما هم مبتلا سازد و خسارات جبران ناپذیری به بار آورد.

 توصیه های حداقلی برای تغذیه سگ با گوشت خام:

  • از گوشت های تازه و سالم استفاده کنید.
  • دست کم به مدت 10 دقیقه گوشت ها را در آب در حال جوشیدن بیاندازید.
  • گوشت های خام مصرفی را فریز کنید.

با رعایت همین نکات و با صرف زمانی اندک میتوان از انتقال مقاومت آنتی بیوتیکی یا بهتر بگوییم مقاومت ضدمیکروبی و فاجعه ای زیست محیطی و خطرات تهدید کننده ی جان انسان ها بدنبال آن جلوگیری به عمل آورد.