تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

بیماری کلیه ی پلی کیستیک چیست؟

بیماری کلیه ی پلی کیستیک یا Polycystic kidney disease (PKD) یک بیماری ارثی و غیرقابل درمان است که کلیه ی گربه ها را درگیر می کند. این بیماری بیشتر در گربه های پرشین دیده می شود و می تواند باعث رنجش شدید گربه ی شما شود. در مواقع بروز این بیماری نیاز به تشخیص سریع و مراقبت های درمانی است.

این بیماری باعث تشکیل کیست هایی بر روی بافت کلیه میشود. این کیسه های پر از مایع در طول زمان تکثیر می شوند و در صورت عدم درمان می توانند اندام را از بین ببرند و باعث نارسایی کلیه شوند. کیست ها می توانند از نظر اندازه و تعداد متفاوت باشند و غالباً تا اواخر زندگی گربه قابل شناسایی نیستند. به طور معمول گربه ی مبتلا به PKD با کیست های بسیار ریز و غیر قابل شناسایی در سونوگرافی، متولد می شوند. با این حال، PKD را در بیشتر مواقع می توان در اوایل شش ماهگی تشخیص داد.

علت بروز بیماری کلیه ی پلی کیستیک چیست؟

تنها علت PKD یک ژن جهش یافته و غالب است که در صورت وجود در هر یک از والدین می تواند به فرزندان منتقل شود. به علاوه برخی از نژادها بیشتر از بقیه مستعد ابتلا به PKD هستند. PKD بیشتر در گربه‌های پرشین رخ می‌دهد و 38 درصد از گربه های پرشین در ایالات متحده ی آمریکا به آن مبتلا هستند.

راه جلوگیری از بروز بیماری کلیه ی پلی کیستیک چیست؟

تنها راه جلوگیری از PKD حذف آن از مخزن ژنی گربه ها است. دامپزشکان باید آزمایش ژنتیکی لازم را روی گربه هایی که مشکوک به حمل این ژن هستند انجام دهند و در صورت کشف این ژن، توله کشی از گربه ممنوع شود. البته این کار هزینه ی بالایی دارد و احتمالا به دلیل عدم پایش ژنتیکی حیوانات، روز به روز در حال افزایش است.

علائم بیماری کلیه پلی کیستیک در گربه ها

علائم PKD در گربه ها مشابه علائم هر بیماری کلیوی دیگر است. بنابراین اگر به مشکلی در کلیه گربه خود مشکوک هستید، فوراً به دامپزشک خود مراجعه کنید

علائم مختلفی وجود دارد که ممکن است نشان دهنده PKD در گربه ی شما باشد. اما تمام علائم PKD به دلیل عملکرد ضعیف کلیه بروز میکنند. افزایش تشنگی و تکرر ادرار از نشانه های مشکل کلیوی است و باید فورا درمان شود. سایر علائم مانند استفراغ و بی حالی نشانه های غیر رایج کاهش یا نارسایی عملکرد کلیه هستند، بنابراین برای تشخیص قطعی به دامپزشک خود مراجعه کنید. در اکثر گربه های پرشین بالای هفت سال علائم PKD تشخیص داده می شود.

علائم درگیری کلیه ها:

  • تشنگی و تکرر ادرار
  • فشار خون بالا
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن
  • بی حالی
  • خون در ادرار (هماچوری)

تشخیص بیماری کلیه پلی کیستیک گربه 

بهترین راه برای تشخیص قطعی بیماری کلیه پلی کیستیک سونوگرافی است. سونوگرافی سریع ترین، ایمن ترین و کم تهاجمی ترین راه برای تشخیص PKD است، اما ممکن است برای بررسی عملکرد کلی کلیه در موارد پیشرفته تر، رادیولوژی هم لازم باشد. دامپزشک شما همچنین ممکن است تجزیه و تحلیل خون و مایعات و آزمایش ژنتیکی انجام دهد. آزمایش ژنتیک فقط وجود ژن را تایید میکند و شدت یا پیشرفت بیماری را نشان نمیدهد.

آیا گربه ی پلی کیستیک زنده می ماند؟

بهتر است از 6 ماهگی به بعد به صورت مرتب از کلیه ی گربه های پرشین خود سونوگرافی بگیرید. علائم درگیری با بیماری پلی کیستیک معمولاً تا زمانی که نارسایی مزمن کلیوی رخ نداده، با دارودرمانی، مدیریت میشود. متاسفانه بعد از این مرحله گربه ی شما مدت زمان زیادی زنده نخواهد بود. عفونت های ثانویه مانند سپسیس نیز میتوانند منجر به مرگ شود.

درمان و پیشگیری از کلیه پلی کیستیک

تا به امروز هیچ درمان قطعی ای برای بیماری کلیه پلی کیستیک وجود ندارد، اما درمان هایی برای مدیریت علائم و حفظ عملکرد کلیه تا حد ممکن وجود دارد. درمان PKD مشابه درمان هر بیماری کلیوی در گربه است. ممکن است برای گربه شما آنتی بیوتیک، داروهای ضد التهاب، داروهای ضد درد، محرک های اشتها، مایع درمانی و یک رژیم غذایی تخصصی تجویز شود. دامپزشک شما همچنین ممکن است کیست ها را تخلیه کند، اما این کار تنها تسکین موقت است و کیست ها به صورت مداوم و در تعداد زیاد تشکیل میشوند.

تنها راه برای جلوگیری از بیماری کلیه پلی کیستیک، اطمینان از عدم پرورش گربه های دارای ژن PKD است.

به علاوه میتوانید با استفاده از داروی گیاهی لاوارن هم در پیشگیری و هم در کنار پروتکل درمانی دامپزشک، برای جلوگیری از بروز انواع عفونت ادراری به منظور بهبود عملکرد کلیوی گربه خود استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.