تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

آبستنی کاذب در سگ ها و راه حل آن

ممکن است بعد از دوره فحلی در سگ های ماده که عقیم نشده اند، علائم آبستنی یا رفتار های مادرانه مشاهده شود، در حالیکه آنها واقعا آبستن نمی باشند و حتی ممکن است جفت گیری هم نداشته باشند. به این حالت آبستنی کاذب یا فانتوم می گویند که به دلیل تغییرات طبیعی در سطح هورمون ها، حدود 2ماه بعد از فحلی، ایجاد می شود.

در واقع تمام سگ های ماده عقیم نشده بعد از فحلی، به طور طبیعی و بدون توجه به اینکه جفت گیری داشته اند یا نه، دچار این تغییرات هورمونی می شوند؛ اما ممکن است علائم بالینی حاملگی کاذب را نشان ندهند.

نشانه ها و علائم آبستنی کاذب

در این دوره یکسری تغییرات رفتاری و فیزیکی اتفاق می افتد که دقیقا مشابه با علائم آبستنی است. شایع ترین علامت بارداری کاذب، بی حالی و لانه گزینی است. در این حالت سگ شما پتو و یا وسایل دیگر را در گوشه ای جمع می کند تا لانه بسازد و حتی ممکن است نسبت به عروسک هایش رفتاری مادرانه داشته باشد و از آنها محافظت کند و در صورتیکه به آنها دست بزنید، سگ شما بسیار مضطرب شده و حتی ممکن است رفتاری تهاجمی نشان دهد. گاهی این اضطراب و تنش آنقدر شدید است که منجر به کم اشتهایی سگ ها می شود.

هم چنین پستان های آنها بزرگ و متورم شده و حتی ممکن است کمی شیر هم ترشح کنند. تورم پستان ها برای سگ وضعیتی ناخوشایند می باشد. بنابراین به طور مداوم آنها را می لیسد که می تواند منجر به تحریک پوست آن ناحیه شود. حتی شکم سگ نیز ممکن است متورم شود. برخی سگ ها در دوره آبستنی کاذب دچار تشنگی بیش از حد می شوند و زیاد آب می خورند که منجر به افزایش ادرار کردن آنها می شود. در برخی از آنها هم اشتها افزایش می یابد. گاهی استفراغ هم مشاهده می گردد.

این علائم در سگ های ماده عقیم نشده، در هر سنی می توانند رخ بدهند ولی لزوما بعد از هر فحلی ممکن است دیده نشوند.

makiandampars - phantom pregnancy in dogs

علت ایجاد آبستنی کاذب در سگ ها

بعد از تخمک گذاری در سگ های ماده که عقیم نشده اند، میزان هورمون پروژسترون ابتدا افزایش پیدا می کند و پس از مدتی رو به کاهش می گذارد. با کاهش هورمون پروژسترون، هورمون پرولاکتین افزایش پیدا می کند و سبب بروز علائم بالینی آبستنی کاذب می شود.

تشخیص آبستنی کاذب

دکتر دامپزشک با گرفتن تاریخچه و شرح حال بیمار و معاینه فیزیکی می تواند به تشخیص برسد. هم چنین آزمایش های خون و ادرار و رادیولوژی و سونوگرافی هم می توانند به تایید تشخیص کمک کنند.

درمان آبستنی کاذب

در موارد خفیف نیازی به درمان نمی باشد و علائم خود به خود بعد از 2 ،3 هفته برطرف می شوند. اما اگر سگ بیمار و بی حال به نظر برسد یا تغییرات رفتاری خیلی شدید و آزاردهنده باشند، می توان اقدام به درمان نمود.

برای برطرف کردن سریع تر علائم حاملگی کاذب می توان از دارو های کاهنده پرولاکتین استفاده نمود یا به کمک بانداژ به پستان ها فشار وارد کرد. این کار با فرستادن سیگنال هایی به مغز سبب کاهش ترشح پرولاکتین و برطرف شدن علائم می شود. به علاوه با توجه به علائم، درمان های علامتی و حمایتی نیز می توان انجام داد.

اگر در صورت لیسیدن بیش از حد پستان ها، پوست ناحیه تحریک شده بود، می توان برای کاهش تحریک و التهاب و جلوگیری از عفونت از اسپری کاملا طبیعی ساناورا استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره آلوئه ورا، کالاندولا و پروپولیس است. این ترکیبات داراي خواص گسترده ضد التهابي، ضد باكتريایی، ضد قارچي و آنتي اكسيدانی بوده و با تقويت سيستم ايمنی، تحريک سنتز كلاژن و افزايش اپيتليزاسيون، انقباض ناحيه زخم و تشكيل بافت گرانوله موجب تسريع روند بهبود زخم می شوند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

به علاوه برای کاهش استرس، اضطراب و تنش سگ ها در این دوره می توان از محصول کاملا گیاهی نوروکالم کمک گرفت. این محصول حاوی عصاره گیاهان سنبل الطیب و بادرنجبویه است. سنبل الطیب و بادرنجبویه از دیرباز به عنوان آرامبخش، ضد اضطراب و استرس استفاده می شوند. این گیاهان به طور طبیعی روی سیستم عصبی تاثیر گذاشته و باعث آرامش و بهبود بی قراری می شوند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

آبستنی کاذب معمولا وضعیت خطرناکی محسوب نمی شود، با این حال گاهی مشکلات جدی تری از قبیل عفونت رحم و ورم پستان ایجاد می کند و ریسک ابتلا به سرطان پستان در سگ ها را نیز افزایش می دهد. بنابراین بهترین راه این است که بعد از طی شدن دوره آبستنی کاذب، حیوان عقیم شود. هم چنین بعد از عقیم سازی نیز می توان برای تسریع بهبود جای بخیه و جلوگیری از عفونت از اسپرس طبیعی ساناورا استفاده نمود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مزایای عقیم سازی سگ ها اینجا کلیک کنید. و برای اطلاعات بیشتر در مورد مراقبت های پس از عقیم سازی اینجا کلیک کنید.