تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

عقیم سازی در سگ و گربه؛ معایب و مزایا

عقیم سازی چیست؟

عقیم سازی انتخابی (Elective sterilization)، اقدامی روتین است که در حیوانات خانگی مانند سگ و گربه انجام می شود. اصلی ترین مزیت عقیم سازی، روشی برای کنترل بارداری و جلوگیری از کشتن حیوانات ناخواسته می باشد. رایج ترین روش عقیم سازی در حیونات ماده برداشت رحم و تخمدان (ovariohysterectomy) و در حیوانات نر برداشتن بیضه ها (castration) می باشد. جراحی عقیم سازی در سگ و گربه تحت بیهوشی کامل صورت می گیرد و نیازمند مراقبت های پس از جراحی می باشد.

معایب عقیم سازی

ممکن است عقیم سازی باعث کاهش متابولیسم سگ و گربه خانگیتان شود، بنابراین توجه به وزن حیوانتان پس از عمل عقیم سازی امری بسیار ضروری می باشد.

در جراحی عقیم سازی با توجه به سن و شرایط سلامتی حیوان، ریسک بیهوشی وجود دارد که با انجام آزمایشات قبل از جراحی و رعایت موارد لازم حین جراحی توسط دامپزشک مجرب می توان تا حدود زیادی آن را کاهش داد.

مزایای عقیم سازی

عقیم سازی در درجه اول باعث زندگی سالم تر و طولانی تری در سگ و گربه ­تان می شود. با انجام عقیم سازی می توان احتمال ایجاد بسیاری از بیماری ها را کاهش داد و یا حتی حذف کرد. عقیم سازی سگ و گربه نر از سرطان بیضه و پروستات جلوگیری می شود. همچنین در سگ و گربه ماده، عقیم سازی باعث پیشگیری از عفونت های رحمی و تومورهای پستانی می شود.

با انجام عقیم سازی می توانید از بروز رفتارهای ناخوشایند حیوان خانگیتان جلوگیری کنید. برای مثال با عقیم سازی زود هنگام می توان از رفتارهای پرخاشگرانه در حیوانات نر جلوگیری کرد. عقیم سازی سگ و گربه نر باعث جلوگیری از ادرار کردن در قسمت های مختلف محل زندگی برای نشانه گذاری می شود. همچنین می توان از رفتارهای جنسی آن ها جلوگیری کرد. به طور کلی عقیم سازی باعث آرام تر شدن حیوان می شود.

عقیم سازی در جنس ماده باعث از بین بردن سیکل فحلی در حیوان می شود. در سگ و گربه ماده عقیم نشده، مکرر ادرار کردن علامتی برای جذب حیوانات نر می باشد. خونریزی قائدگی از دیگر مشکلاتیست که در سگ و گربه های ماده با آن رو به رو می شویم.

چه زمان سگ و گربه خود را عقیم کنیم؟

در سگ های نژاد کوچک معمولا پیشنهاد می شود عمل عقیم سازی حدود 6 ماهگی و در سگ های نژاد بزرگ به دلیل رشد طولانی تر، بعد از اولین سیکل جنسی در حدود یک سالگی صورت بگیرد. همچنین در گربه ها می توان حدود 4 ماهگی عمل عقیم سازی را انجام داد.

با توجه به شرایط خود و حیوان خانگیتان در مورد زمان عقیم سازی با دامپزشکتان مشورت کنید.

مراقبت های بعد از عقیم سازی

محیط خانه را آرام و به دور از تنش آماده کنید. برای بهبود سریع حیوان، فعالیت او را محدود کرده و اجازه پرش به او ندهید. برای جلوگیری از عفونت، التهاب و باز شدن بخیه، از لیسیدن و جویدن محل بخیه توسط حیوانتان باید از گردنبند الیزابت (Elizabethan collar) استفاده کنید. محیط باید تمیز و بدون هیچ گونه آلودگی باشد تا احتمال عفونت محل بخیه را از بین ببرید. همچنین ممکن است دامپزشک برای حیوانتان آنتی بیوتیک تجویز کند. برای کشیدن بخیه های غیر قابل جذب نیاز است پس از گذشت چند روز به دامپزشک مراجه کنید تا اقدامات لازم را انجام دهد.

همچنین برای جلوگیری از عفونت و بهبود سریع جای بخیه، می توان از اسپری صد در صد طبیعی ساناورا (Sana Vera) با ترکیبات پروپولیس، گیاه همیشه بهار (کالاندولا) و آلوئه ورا استفاده کرد. اسپری ساناورا با خواص ضد میکروبی و ضد التهابی مانع از ایجاد عفونت شده و همچنین باعث افزایش اپیتلیزاسیون و تسریع روند بهبود زخم می شود.

برای اطلاعات بیشتر اسپری ترمیم زخم ساناورا اینجا را کلیک کنید و برای خرید محصول از این قسمت اقدام کنید.