تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

استرس گرمایی در طیور و سین بیوتیک ها

در صنعت پرورش طیور تغذیه، سلامت روده و رفاه پرنده 3 اصل اساسی برای داشتن تولید موثر می باشند. فلور میکروبی سالم می تواند این 3 اصل را برای پرنده فراهم کند.

با وجود اینکه پرورش دهندگان طیور تلاش زیادی در جهت تامین تغذیه مناسب، تهویه هوا، بهداشت آب، حذف آمونیاک و …. می کنند، با این حال استرس هنوز هم در سیستم های مدرن پرورش طیور یک مشکل جدی محسوب می شود و خسارات اقتصادی زیادی به بار می آورد.

استرس گرمایی یکی از این استرس هاست که سلامت، عملکرد و تولید طیور را از طریق آسیب به فلور میکروبی، کاهش مصرف خوراک، جذب کمتر مواد مغذی، آسیب به ساختار روده و اختلال ایمنی کاهش می دهد. به علاوه منجر به تلفات بالا و خسارات اقتصادی سنگین می شود.

makiandampars - heat stress in poultry

پرندگان غده عرق ندارند و سرتاسر بدن آنها از پر پوشیده شده است. هم چنین طبیعت چربی دارند و در حالت طبیعی هم دمای بدن آنها بالا است. این ویژگی ها باعث می شود که تنظیم گرمایی مختل شود. به طور کلی در دماهای بالاتر از 25 درجه سانتیگراد، طیور دچار استرس گرمایی می شوند.

تاثیر استرس گرمایی بر سلامت طیور

در شرایط استرس گرمایی که دمای بدن طیور بیش از حد بالا می رود، عملکرد فیزیولوژیک و طبیعی آنها مختل شده و منجر به اختلال در عملکرد دستگاه های گوارش و ایمنی می شود.

استرس گرمایی منجر به التهاب روده می شود و ساختار و خصوصیات ظاهری آن را تغییر می دهد که سبب اختلال در عملکرد هضم و جذب آن می گردد و نفوذ پذیری روده به انواع سموم و عوامل بیماری زا را افزایش می دهد. هم چنین سبب به هم خوردن تعادل فلور میکروبی روده می گردد.

به علاوه استرس گرمایی سبب اختلال درعملکرد ایمنی، کاهش آنزیم های آنتی اکسیدانی، افزایش حساسیت به عفونت ها و در نتیجه کاهش عملکرد و افزایش تلفات در گله می شود.

تاثیر پروبیوتیک ها بر استرس گرمایی طیور

مطالعات جدید نشان داده اند که پروبیوتیک ها می توانند در کاهش اثرات منفی ناشی از استرس گرمایی موثر باشند. مصرف پروبیوتیک ها می تواند منجر به افزایش جمعیت و تنوع میکروبی روده طیور شود و اثرات منفی استرس گرمایی بر فلور میکروبی روده را برطرف کند. هم چنین باعث بهبود ساختار روده و کاهش التهاب آن می شود و به هضم و جذب مواد مغذی هم کمک می کند. به علاوه نفوذ پذیری روده به عوامل بیماری زا و سموم را کاهش می دهد.

پروبیوتیک ها می توانند سطوح هورمون های مرتبط با استرس را نیز کاهش داده و منجر به برطرف شدن استرس، تقویت ایمنی و بهبود سلامت و متابولیسم طیور شوند.

بنابراین می توان در بهبود طیور درگیر استرس گرمایی از مکمل سین بیوتیک سین بیوفیت پی استفاده نمود. محصولی که حاوی پروبیوتیک و پری بیوتیک در کنار یکدیگر باشد، سین بیوتیک نامیده می شود. به کار بردن همزمان پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها سبب تقویت اثر آنها می شود. در نتیجه اثرات مثبت مصرف سین بیوتیک از مصرف پروبیوتیک یا پری بیوتیک به تنهایی، بیشتر است.

سین بیوفیت پی حاوی پروبیوتیک های لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، لاکتوباسیلوس کازئی، بیفیدوباکتریوم بیفیدوم و انتروکوکوس فاسیوم و پری بیوتیک دکستران الیگوساکارید می باشد. به علاوه در این محصول عصاره گیاه شیرین بیان نیز وجود دارد که مواد موثره موجود در آن دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و سبب کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از گرما می شود. به علاوه با افزایش ترشح موکوس و فعالیت ضد پپسین خود در پیشگیری و بهبود زخم های گوارشی نیز موثر می باشد. نقش پروبیوتیک ها در کاهش عوارض استرس گرمایی نیز که پیشتر شرح داده شد. پری بیوتیک دکستران نیز علاوه بر کمک به زنده ماندن و تکثیر بیشتر پروبیوتیک ها در روده طیور، سبب تحریک سیستم کمپلمان شده و به تقویت ایمنی کمک می کند.

در مجموع مصرف سین بیوفیت پی سبب بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تقویت ایمنی و در نتیجه بهبود عملکرد گله و کاهش تلفات به ویژه در شرایط استرس گرمایی می شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد استرس گرمایی طیور اینجا کلیک کنید.

برای اطلاعات بیشتر محصول اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی اینجا کلیک کنید.