تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

هشت دلیل برای عقیم کردن سگ و گربه

وقتی یه حیوان خونگی جدید رو به خونتون میارین، بهترین راه برای تضمین یه زندگی سالم و راحت برای اونا عقیم کردنشونه. عقیم کردن هم از نظر سلامتی و هم رفتاری به پت شما کمک میکنه و از بروز یا ادامه رفتارهای جنسی، جفت گیری و آبستن شدن سگ یا گربه جلوگیری میکنه. طی این جراحی بخشی از دستگاه تناسلی به طور دایمی برداشته میشه و حیوان دیگر توانایی تولید مثل نداره. این جراحی در سگ ها و گربه های نر و ماده رایجه و در هر سنی میتونه انجام بشه ولی بهترین زمان عمل در گربه ها حدود 5-6 ماهگی و قبل بلوغ هست. سگ های نژاد کوچک و متوسط بهتره قبل از بروز رفتارهای جنسی در نرها و فحلی در ماده ها، یعنی حدود 5-6 ماهگی عقیم بشن. سگ های بزرگ برای اینکه فرصت کافی برای رشد داشته باشن بهتره در سن بالاتری عقیم بشن. در سگ های نر نژاد بزرگ بهترین زمان 9 تا 15 ماهگی و در سگ های ماده نژاد بزرگ 5 تا 15 ماهگی است. با مشورت دامپزشک و در نظر گرفتن عوامل مختلف میتونین بهترین زمان برای عقیم کردن سگ یا گربه تون رو انتخاب کنید. این عمل مزایای زیادی داره که دونستنشون میتونه تو تصمیم گیری بعضی از صاحب های پت که هنوز مردد هستند کمک کننده باشه تا بتونن تصمیم درست رو برای سگ یا گربه شون بگیرن. توی این مطلب به ده دلیل که چرا عقیم کردن بهترین تصمیم برای پت و حیوانات خیابانیه اشاره میکنیم.

1. عقیم کردن گربه و سگ های ماده باعث طولانی تر شدن عمرشون میشه

عقیم کردن گربه ماده در سن 3 تا 6 ماهگی ریسک ابتلا به سرطان پستان در اون ها رو کاملا از بین میبره و از بروز انواع عفونت ها و سرطان های رحم و تخمدان جلوگیری میکنه. عفونت رحم و سرطان پستان در 50% سگ ها و 90% گربه ها منجر به مرگ میشه.  مطالعه روی 460 هزار گربه و 2 میلیون و دویست هزار سگ نشون داد که گربه های ماده عقیم شده 39% و سگ های ماده عقیم شده تا 23% عمر طولانی تری نسبت به  گربه ها و سگ های ماده عقیم نشده دارن. مثل گربه ها، ریسک ابتلا به برخی سرطان ها و عفونت های رحمی خطرناک و کشنده مثل پیومتر در سگ های ماده عقیم شده بسیار کمتر است. عقیم کردن گربه و سگ ماده قبل از اولین فحلی ریسک سرطان پستان رو به یک هفتم کاهش میده و بهترین محافظت رو در برابر این بیماری ها بهشون میده.

 

2. سگ ها و گربه های نر عقیم شده زندگی سالم تر و کم خطرتری دارند

سرطان بیضه در سگ های نر عقیم نشده مسن بسیار شایع است. عقیم سازی احتمال ابتلا به این سرطان را از بین برده و ریسک ابتلا به سرطان پانکراس را نیز کاهش می دهد. سگ های نر عقیم شده به طور متوسط 18% عمر طولانی تری نسبت به سگ های نر عقیم نشده دارند. در بعضی از سگ ها زمان بلوغ، یکی یا هر دو بیضه ها وارد کیسه بیضه نشده و در محوطه شکمی باقی میماند. اگر تا بعد از یک سالگی ادامه پیدا کنه و درست نشه یعنی حیوان دچار “نهان بیضگی” یا “کریپتورکیدیسم” شده.  در این کیس ها به علت دمای بالای محوطه شکمی نسبت به کیسه بیضه احتمال بروز سرطان به شدت افزایش پیدا میکنه و حتما باید هرچه زودتر هر دو بیضه خارج بشن و حیوان عقیم شه. یکی دیگه از مشکلات رایج در سگ های عقیم نشده مسن، “هایپرپلازی خوش خیم پروستات” هستش که باعث بزرگ شدن پروستات و در نتیجه تکرر و سختی در دفع ادرار میشه. بهترین راه جلوگیری از بروز این مشکلات عقیم کردنه.

 

3. سگ ها و گربه های عقیم شده در خانه خوشحال ترند

علت دیگر عمر طولانی تر گربه های نر عقیم شده اینه که احتمال فرار کردن، تصادف و دعوا با رقبای نر بر سر جفت در آن ها بسیار کمتر میشه. با برداشتن بیضه ها تولید تستوسترون متوقف شده و در نتیجه بروز رفتارهای پرخاشگرانه به شدت کاهش پیدا میکنه. همین موضوع درباره سگ های نر هم صادقه. سگ های نر عقیم شده هم دیگه انگیزه ای برای فرار و رفتن دنبال جفت ندارن درنتیجه کمتر احتمال داره که ماشین بهشون بزنه یا با سگ دیگه ای به خاطر جفت دعوا کنند. 

4. حیوانات نر عقیم شده رفتار بهتری دارن

اگر عقیم سازی تو سن کم و به موقع انجام بشه میتونه جلوی خیلی از رفتارهای نامطلوب و پرخاشگرانه رو بگیره. سگ ها و گربه های نر بعد از بلوغ برای اینکه قلمرو خودشون رو مشخص کنند شروع به اسپری ادرار بدبو به سطوح مختلف خونه و محیط زندگیشون می کنند. به اینکار اصطلاحا علامت گذاری میگن. این رفتار با اینکه تو سگ ها و گربه های نر کاملا طبیعیه ولی میتونه آزار دهنده باشه. علاوه بر اون یه سری رفتارهای جنسی هم ممکنه بروز بدن که اگر تو سن کم عقیم نشن ممکنه تبدیل به عادت بشه و نشه اصلاحش کرد. 

5. حیوانات ماده عقیم شده فحل نمی شوند

گربه های ماده عقیم نشده حدود 6 ماهگی وارد فحلی می شوند. این دوره حدودا از چند روز تا یک هفته طول می کشه و در فصل جفت گیری هر سه هفته یکبار تکرار میشه. گربه ها در زمان فحلی خیلی پرسروصدا میشن و دایما دنبال توجهن. حتی ممکنه ادرار اسپری کنن و ترشحات خونابه ای داشته باشن. سگ ها هم تقریبا دو بار در سال فحل میشن و طی این دوره بیش از معمول ادرار میکنن و حتی خونریزی دارن. عقیم کردن از فحلی و بروز این رفتارها جلوگیری میکنه. 

6. عقیم کردن باعث چاقی سگ یا گربه شما نمیشه

سگ ها و گربه ها هم مثل آدم ها به دلیل کم تحرکی و تغذیه نامناسب چاق میشن و ربطی به عقیم شدن یا نشدنشون نداره. در هر صورت برای اینکه حیوان خونگیتون سلامت بمونه باید علاوه بر تحرک و ورزش روزانه، تغذیه مناسب و متعادل هم داشته باشن.

7. عقیم کردن جلوی انتقال بیماری های ژنتیکی رو میگیره

عقیم سازی جلوی انتشار ژن های بد در جمعیت رو میگیره. حیوانات خونگی مبتلا به مشکلات مفصلی مثل دررفتگی و دیسپلازی لگن، بیماری های چشمی، مشکلات مادرزادی کبد و کلیه، مشکلات قلبی و بقیه مشکلات ژنتیکی بهتره جفت گیری نکنن تا از انتقال این ژن ها به نسل بعد جلوگیری بشه.

8. عقیم کردن باعث کنترل جمعیت حیوانات بی سرپرست میشه

بهترین راه جلوگیری از ازدیاد جمعیت و نجات سگ ها و گربه های بیشمار از عذاب و مرگ دردناک عقیم کردن حیوانات بی سرپرسته. عقیم کردن جراحی رایج و نسبتا کم هزینه ایه که میتونه از به دنیا اومدن هزاران هزار حیوان بی سرپناه که چیزی جز عذاب، بی مهری، گرسنگی و در نهایت کشته شدن در خیابان در انتظارشون نیست جلوگیری کنه. عقیم کردن حتی یک حیوان تفاوت بزرگی ایجاد میکنه. تنها یک سگ ماده عقیم نشده و بچه هاش در عرض 6 سال منجر به تولد 67000 توله سگ میشن. یک گربه ماده و بچه هاش اگر عقیم نشن طی 7 سال باعث تولد رقم باورنکردنی 370 هزار بچه گربه میشن!!