تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

میزان تولید جهانی خوراک دام و طیور از مرز یک میلیارد تن گذشت

میزان تولید جهانی خوراک در دام و طیور برای اولین بار در سال 2017، از مرز یک میلیارد تن عبور کرد. علی رغم کاهش 7 درصدی تعداد کارخانه های تولیدکننده خوراک، تولید جهانی خوراک 7/3% نسبت به سال 2016 و حدود 19% نسبت به سال 2012 افزایش داشته است.

این رقم بر اساس آمار جهانی منتشر شده توسط Altech در سال 2017 می باشد. این ششمین و جامع ترین نظرسنجی سالانه است که در حال حاضر شامل 141 کشور و بیش از 30 هزار کارخانه تولید خوراک می باشد. نتایج نشان می دهد که ایالات متحده آمریکا و چین دو کشوری هستند که بیشترین سهم تولید یعنی چیزی حدود 3/1 کل خوراک تولیدی جهان را بر عهده دارند. بیشترین رشد نیز در بخش های تولید خوراک گاو، خوک و آبزیان در کشورهای آفریقایی، آسیایی و خاورمیانه صورت گرفته است.

این تحقیق که در سال 2017 انجام شد، نشان داد که 30 کشور برتر جهان در تولید خوراک، 82% از کارخانه های خوراک جهانی را تشکیل می دهند و 86 درصد کل خوراک در دنیا را تولید می کنند. 10 کشور برتر تولید کننده خوراک در سال 2016 به ترتیب اهمیت عبارتند از: چین، ایالات متحده آمریکا، برزیل، مکزیک، اسپانیا، هند، روسیه، آلمان، ژاپن و فرانسه

این کشورها 56 درصد از کارخانه های تولید کننده خوراک و 60 درصد از کل تولید جهانی خوراک را تشکیل می دهند.

اروپا: برای اولین بار در چند سال اخیر اتحادیه اروپا شاهد افزایش تولید خوراک دام و طیوراروپا، با پیشتازی کشور اسپانیا با تولید 9/31 میلیون تن خوراک در سال 2016، شاهد رشد 8% بوده است. کشورهای آلمان، فرانسه، ترکیه و هلند در این بین با کاهش تولید روبرو بودند.

آسیا: چین با تولید 20/187 میلیون تن خوراک در آسیا به عنوان بزرگترین تولید کننده خوراک دام و طیور در جهان پیشتاز است. این در حالی است که میزان تولید در کشورهای آسیایی دیگر مانند ویتنام، پاکستان، هند و ژاپن نیز افزایش داشته است. کشور ویتنام به طور خاص در سال گذشته به دلیل افزایش تولید خوراک در صنعت طیور گوشتی و خوک، 21 درصد رشد داشته و برای اولین بار به فهرست 15 کشور برتر تولید کننده تبدیل شده است. با وجود این آسیا همچنان یکی از مناطقی است که هزینه تمام شده پرورش دام و طیور و به تبع آن هزینه خوراک بسیار بالا می باشد.

به طوریکه کشور ژاپن یکی از پر هزینه ترین کشورهای جهان در تولید خوراک دام و طیور می باشد. همچنین هزینه تولید خوراک در چین دو برابر بالاتر از 10 کشور برتر دنیا در تولید خوراک است.

آمریکای شمالی: تولید خوراک در آمریکای شمالی تقریبا در مقایسه با سالهای اخیر در همان سطح باقی مانده است. با این وجود، این منطقه همچنان در تولید خوراک گاو، بوقلمون، حیوانات خانگی و اسب پیشتاز است.

آفریقا: آفریقا سریعترین میزان رشد را در 5 سال گذشته دارا می باشد و بیش از نیمی از کشورهای آفریقایی با افزایش رشد در تولید خوراک مواجه هستند. کشورهای نیجریه، الجزایر، تونس، کنیا و زامبیا در سال گذشته بیش از 30 درصد رشد از خود نشان داده اند. در این منطقه فرصت های شغلی برای رشد وجود دارد. آفریقا همچنان دارای بالاترین هزینه های تمام شده خوراک نسبت به سایر مناطق است. به طوریکه نیجریه و کامرون از این لحاظ جزو 5 کشور بالای جدول می باشند.

آمریکای لاتین: در آمریکای لاتین، برزیل همچنان اولین کشور تولید کننده خوراک می باشد. کشور مکزیک بیشترین افزایش رشد را در تولید خوراک این منطقه داشته است و هم اکنون بیش از 20 درصد تولید خوراک آمریکای لاتین را تامین می کند ولی این رقم تنها نیمی از کل تولید کشور برزیل می باشد. هزینه تولید خوراک دام و طیور در آمریکای لاتین متوسط برآورده شده است اما امسال این رقم در کشور برزیل افزایش داشته است در مقایسه با کشور آمریکا، قیمت تمام شده تولید خوراک در برزیل در صنعت خوراک خوک 20 درصد و در صنعت طیور تخمگذاری تجاری و مادر 40 درصد بالاتر بوده است.

صنعت تولید خوراک طیور: صنعت پرورش طیور حدود 44% از تولید جهانی خوراک را بر عهده دارد که این رقم نسبت به سال 2016 اندکی کاهش داشته است. این کاهش تولید می تواند به دلیل بیماری آنفولانزای پرندگان، مسائل مرتبط با تثبیت صنعت و بهبود ضریب تبدیل خوراک بوده باشد.

منبع: All about Feed