تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

رسوایی فیپرونیل

تولیدکنندگان تخم مرغ در بلژیک 30 میلیون یورو کمک مالی دریافت می کنند. تولیدکنندگان و توزیع کنندگان تخم مرغ در کشور بلژیک پس از رسوایی فصل پاییز در رابطه با فیپرونیل از کمیسیون اروپا 30 میلیون یورو کمک مالی دریافت می کنند. در سال 2017 گزارشات زیادی از تخم مرغ های آلوده با فیپرونیل در اروپا شنیده شد. این ماده می تواند جمعیت انسانی را که از تخم مرغ یا فرآورده های آن استفاده می کنند، آلوده کند. در سال 2017 در کشورهای شمال اروپا به خصوص بلژیک به بیش از 200 فارم به علت استفاده غیر قانونی از فیپرونیل در کنترل جرب قرمز طیور، اجازه فروش تخم مرغ داده نشده بود.

خسارات ناشی از فیپرونیل در اروپا خصوصا در کشورهای آلمان، بلژیک، هلند و فرانسه بسیاری از پرورش دهندگان طیور تخمگذار را تا مرز برشکستگی پیش برد.

وزیر کشاورزی بلژیک بیان داشت کمیسیون موافقت خود را با پرداخت 15 میلیون یورو به بخش تولیدکنندگان و 15 میلیون یورو به بخش توزیع کنندگان تخم مرغ در بلژیک اعلام کرده است. تولیدکنندگان و توزیع کنندگان تخم مرغ در بلژیک تا پایان ماه آپریل فرصت دارند که برای دریافت کمک مالی ثبت نام کرده و مدارک خود را ارائه دهند.

این اقدام حمایتی کشور بلژیک و همدردی با خسارت دیدگان این حادثه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این اقدام در حالی رخ داد که در کشور همسایه هلند، همچنان 100 فارم به دلیل آلودگی تخم مرغ ها با فیپرونیل بسته هستند و قادر به فعالیت نمی باشند. پیش تر با مشخص شدن وجود باقی مانده ی ماده حشره کش فیپرونیل در تخم مرغ ها، میلیون ها تخم مرغ از فروشگاه ها و سوپر مارکت های بلژیک، هلند و آلمان جمع آوری شده بودند. بیش از 1/9 میلیون قطعه پرنده و 77/4 میلیون عدد تخم مرغ با این ماده آلوده شده بود.

بر اساس آمار کمیسیون اروپا، این مسئله موجب کاهش 7/5% مصرف تخم مرغ در سال 2017 در کشور هلند شده است. میزان مصرف تخم مرغ در این کشور از 638000 عدد به 590000 عدد کاهش یافت. البته پیش بینی ها حاکی از آن است که با رفع این مشکل این رقم امسال مجددا به عدد سال 2016 نزدیک خواهد بود.

منبع: Poultry World