تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

رای به ممنوعیت مصرف فرمالدئید در خوراک طیور توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا:

اعضای اتحادیه اروپا هفته گذشته تصمیمی مبنی بر ممنوعیت استفاده از فرمالدئید به عنوان افزودنی در خوراک طیور اتخاذ کردند. 26 کشور اروپایی به استفاده از فرمالدئید به عنوان نگهدارنده و ماده ای که موجب افزایش بهداشت خوراک می شود رای منفی دادند.

فرمالدئید یک ماده شیمیایی است که در تولید بسیاری از محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. فرمالدئید یک ماده ضدعفونی کننده موثر است. این ماده از فعالیت باکتری ها، قارچ ها و کپک ها جلوگیری می کند.

اسپانیا و لهستان از جمله کشورهای پیشتاز هستند که مصرف فرمالدئید در خوراک طیور را ممنوع اعلام کرده اند. سال گذشته اسپانیا و لهستان به دلیل نگرانی های موجود در مورد پتانسیل کارسینوژنیک (سرطان زا) بودن این ماده و مخاطرات ایمنی آن برای کارگران مرغداری ها مصرف آن را ممنوع اعلام کردند.

شرکت های تولید کننده محصولات بر پایه فرمالدئید از این تصمیم در اتحادیه اروپا خشمگین شدند و این تصمیم را مغایر با تصمیم سازمان سلامت غذایی اروپا (EFSA) دانستند. پیش تر EFSA ، فرمالدئید را قابل استفاده در خوراک طیورالبته با رعایت اصول ایمنی در فارم ها و استفاده کارگران مرغداری ها از دستکش و ماسک در حین استفاده دانسته بود. این تصمیم در شرایطی صورت گرفت که مرکز کنترل بیماری ها در اروپا به تازگی گزارشی از افزایش وقوع سالمونلا در سال های اخیر ارائه کرده بود. به همین سبب انجمن صنعت خوراک با تکیه بر این موضوع سعی در تصویب هر چه سریع تر اجازه استفاده از فرمالدئید در خوراک طیور به عنوان فاکتوری در کنترل سالمونلا داشت که در کمال تعجب موفق به این امر نشد.

تصمیم فوق در راستای سیاست کشورهای عضو اتحادیه اروپا در استفاده از مواد طبیعی و ارگانیک و کاهش وابستگی به آنتی بیوتیک ها و مواد ضدعفونی کننده شیمیایی نظیر فرمالدئید اتخاذ شده است.

 

منبع: Poultry World