تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

تخم مرغ های آلوده علت اصلی افزایش وقوع سالمونلا در اروپا:

افزایش تعداد کل درگیری با سالمونلا در انسان در سال 2017 به دلیل آلودگی تخم مرغ ها در اتحادیه اروپا به شدت مورد انتقاد گرفته است.

با توجه به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (ECDC) و سازمان امنیت غذایی اروپا (EFSA) در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سال 2014، موارد انسانی ابتلا به سالمونلا اینتریتیدیس 3% افزایش یافته است. این آمار در حالی است که در مرغان تخمگذار نیز وقوع سالمونلا از 0.7% به 1.21% افزایش یافت. در سال گذشته از هر 6 مورد ابتلا به مسمومیت های غذایی، یک مورد در اثر باکتری سالمونلا اینتریتیدیس ایجاد شده است.

در سال 2016 در اروپا، تعداد 94530 مورد ابتلای انسانی به سالمونلا گزارش شد. سالمونلا اینتریتیدیس عامل 58% این موارد شناسایی شد. عامل اصلی انتقال این باکتری، تخم مرغ های آلوده، فرآورده هایی که از این تخم مرغ ها بدست می آید و همینطور گوشت آلوده طیور می باشد.

سالمونلا عامل بیشترین موارد ارجاعی به بستری های بیمارستانی و مرگ و میرهای بیمارستانی می باشد و سالمونلای منتقل شده از تخم مرغ عامل بیشترین وقوع این موارد در سال گذشته با عددی حدود 1882 مورد انسانی بوده است.

با وجود اخبار مسرت بخش کاهش موارد گزارش سالمونلا در دهه ی گذشته اروپا، موارد بالای ابتلا های اخیر به سالمونلا اینتریتیدیس موجب تعجب همگان گشته است. از 1 فوریه امسال 8 کشور اروپایی با 196 مورد مثبت ابتلا و 72 مورد احتمالی وجود داشته است.

علاوه بر سالمونلا، کمپیلوباکتر نیز همچنان یکی از عوامل مهم مسمومیت های غذایی در انسان به شمار می رود.

در سال گذشته 247307 مورد درگیری گزارش شده است که این رقم 6.1% نسبت سال 2015 افزایش داشته است. اما خوشبختانه آمار مرگ و میر آن ناچیز بوده و 0.03% گزارش شده است. بر طبق آمار کمپیلو باکتر به میزان بالایی در گوشت طیور خصوصا طیور گوشتی وجود دارد.

از دیگر باکتری های مهم که در انسان نیز ایجاد بیماری می کند لیستریا نام دارد. اتحادیه اروپا گزارش داد در سال 2016، تعداد 2536 مورد ابتلا به لیستریا گزارش شده است که این رقم افزایش 9.3% داشته است. از این تعداد 247 مورد منجر به مرگ خصوصا در افراد بالای 65 سال شده است.

بنابراین با توجه به این آمار و ارقام بار دیگر اهمیت بهداشت و پرورش طیور و فرآورده های آنها و تاثیر مستقیم آنها بر سلامت انسانی آشکار می گردد به طوری که حتی در کشورهای پیشرفته اروپایی نیز بیماری های زئونوز زنگ خطری جدی است و همواره به عنوان تهدیدی باالقوه تلقی می گردند.

منبع: Poultry World