تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

کیفیت تخم مرغ تحت تاثیر چه عواملی است؟

کیفیت پوسته تخم مرغ و کیفیت داخلی آن از اهمیت بالایی در صنعت پرورش طیور تخم گذار برخوردار است. زیرا مردم توجه زیادی به کیفیت غذای مصرفی خود دارند و تمایل دارند از مواد غذایی با کیفیت استفاده کنند؛ که البته این امر در حفظ سلامت و بیمار نشدن آنها نیز مهم است. بنابراین برای جلب رضایت مصرف کنندگان، حفظ سلامت آنها و فروش بالاتر لازم است پرورش دهندگان در جهت تولید تخم مرغ با کیفیت تلاش کنند.

makiandampars - egg

تخم مرغ با کیفیت چه ویژگی هایی دارد؟

تخم مرغ با کیفیت، تخم مرغی است که هم پوسته و هم اجزای داخلی با کیفیتی داشته باشد.

کیفیت داخلی تخم مرغ وابسته به ویژگی های سفیده و زرده آن می باشد. تخم مرغ با کیفیت، زرده کوچک و گردی دارد که بعد از شکستن تخم مرغ سفت و محکم قرار می گیرد و در ظرف پخش نمی شود. سفیده نیز نسبتا متراکم در ظرف قرار می گیرد و خیلی پخش نمی شود.

کیفیت خارجی تخم مرغ نیز بر اساس رنگ، شکل، صحیح و سالم و تمیز بودن پوسته سنجیده می شود. به طوریکه تخم مرغ با کیفیت باید پوسته یکدست، تمیز و بدون ترک داشته باشد. هم چنین رنگ، سایز و شکل تخم مرغ باید یکدست و یکنواخت باشد.

makiandampars - egg quality

چه عواملی بر کیفیت تخم مرغ اثرگذار هستند؟

  1. نژاد پرنده

به دلیل دستکاری های ژنتیکی انجام شده، طیور تخم گذاری تجاری مدرن نسبت به طیور سنتی ویژگی های بهتری برای تخم گذاری کسب کرده اند و تفاوت های زیادی در تخم گذاری، با آنها دارند. حتی بین نژاد های مختلف طیور تخم گذار تجاری نیز از نظر کیفیت پوسته، کیفیت داخلی، سایز و تولید تخم مرغ تفاوت هایی وجود دارد.

  1. سن پرنده

بر اساس نتایج مطالعات با افزایش سن پرنده، کیفیت پوسته و سفیده تخم مرغ کاهش می یابد. معمولا پولت های جوان تخم مرغ های کوچک تر با پوسته سفت تر تولید می کنند و سفیده تخم مرغ های آنها نیز سفت می ایستد و در ظرف پخش نمی شود. اما در پرنده های مسن سایز تخم مرغ بزرگ تر، پوسته نازک تر و سفیده در ظرف پخش می شود. نازک شدن پوسته تخم مرغ درطیور پیر به دلیل اختلال در یون کلسیم است. بنابراین استفاده از مکمل هایی که به افزایش جذب کلسیم در بدن کمک کنند می تواند مفید باشد.

  1. تولک بری

تولک بری می تواند اثرات منفی بالا رفتن سن بر کیفیت پوسته و آلبومین را تا حدودی برطرف کند. البته نتایج بسته به روش تولک بری و سن پرنده متغیر است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تولک بری طیور تخم گذار اینجا کلیک کنید.

  1. استرس

انواع استرس ها از قبیل تراکم بالای جمعیت و … می توانند منجر به ایجاد تخم مرغ های غیر طبیعی مثل تخم مرغ های بدون پوسته، تخم مرغ با پوسته ناصاف و یا تخم مرغ دارای لکه های سفید نامنظم شوند. که علت آن می تواند اختلال در عملکرد غده پوسته ساز یا بیش از حد ماندن تخم مرغ در بدن پرنده در اثر استرس باشد. استرس گرمایی نیز به دلیل اثرات منفی ای که بر رفتار و سلامت پرنده می گذارد می تواند منجر به تولید تخم مرغ های کوچک تر با کیفیت پایین پوسته شود.

  1. بیماری ها

برخی بیماری ها نیز می توانند بر کیفیت تخم مرغ اثر منفی داشته باشند مثل نیوکاسل، برونشیت عفونی، سندرم کاهش تولید تخم مرغ (EDS)، آنفولانزای مرغی و ….

  1. نگهداری تخم مرغ

مدت زمان و دمای نگهداری تخم مرغ ها بر کیفیت داخلی آنخا تاثیر مهمی دارد. به طوریکه نگهداری تخم مرغ به مدت طولانی و در دمای بالا بر کیفیت آن تاثیر منفی می گذارد.

  1. تغذیه

هر پوسته تخم مرغ حاوی 3 گرم کلسیم می باشد. فسفر نیز نقش مهمی در کیفیت پوسته دارد. بنابراین جیره طیور تخم گذار باید حاوی مقادیر کافی کلسیم و فسفر باشد که پرنده بتواند از آن برای ساختن پوسته با کیفیت استفاده کند. اما نکته مهم اینجاست که علاوه بر تامین مقادیر کافی مواد معدنی در جیره، باید قابلیت جذب آنها توسط پرنده هم بالا باشد. در غیر این صورت هر چقدر هم مواد معدنی در جیره زیاد باشد، پرنده قادر به استفاده از آنها نیست. به علاوه تغذیه و قابلیت جذب پرنده بر کیفیت داخلی تخم مرغ نیز تاثیر گذار می باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد راهکار اصلی بهبود کیفیت پوسته تخم مرغ اینجا کلیک کنید.

راه حلی برای بهبود قابلیت جذب و در نتیجه بهبود کیفیت تخم مرغ

محصول سین بیوفیت پی، مکمل پرو بیوتیک و پری بیوتیک به همراه عصاره شیرین بیان است که منجر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش طیور می شود. پروبیوتیک ها و پری بیوتیک به کار رفته در این محصول منجر به تقویت فلور میکروبی روده می شوند و با رقابت با عوامل بیماریزا موجب بهبود سلامت و عملکرد دستگاه گوارش می گردند. شیرین بیان نیز منجر به بهبود محیط روده و تقویت جذب روده ای می شود و از این طریق می تواند کیفیت تخم مرغ های تولیدی را بالا ببرد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی اینجا کلیک کنید.

مکمل سین بیوتیک MLC نیز حاوی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس و پری بیوتیک دکستران می باشد. مکمل MLC نیز سبب تقویت ایمنی و بهبود عملکرد گوارش می شود و با پیشگیری از بیماری ها و تقویت قابلیت جذب روده سبب بهبود کیفیت تخم مرغ می گردد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی اینجا کلیک کنید.

کوکسی فیت نیز حاوی مواد موثره موجود در جفت بلوط، سیر و آرتمیزیا آنوا بوده و با پیشگیری از کوکسیدیوز و آنتریت های کلستریدیایی و بهبود محیط روده سبب افزایش قابلیت جذب مواد معدنی و مغذی در روده شده و از این طریق سبب بهبود کیفیت تخم مرغ و کاهش تعداد تخم مرغ های کثیف می گردد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی اینجا کلیک کنید.