تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

مقاومت آنتی بیوتیکی در نقاط مختلف دنیا

مقاومت ضدمیکروبی (AMR) در تمام نقاط دنیا وجود دارد و به سرعت هم منتشر می شود. بسته به میزان مصرف آنتی بیوتیک ها و سایر داروهای ضد میکروبی، دسترسی به آب تمیز، وضعیت بهداشت، واکسیناسیون و میزان دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی میزان مقاومت و تعداد عفونت های مقاوم به درمان در نقاط مختلف دنیا متفاوت است.

مقاومت ضدمیکروبی، یک تهدید جدی برای سلامت عمومی است. AMR در سال 2019 میلادی منجر به مرگ حدود 5 میلیون نفر شد که 1.27 میلیون نفر آنها مستقیما به دلیل مقاومت به داروهای ضدمیکروبی جان خود را از دست دادند. در ایالات متحده آمریکا نیز سالیانه بیش از 2.8 میلیون عفونت مقاوم به درمان رخ می دهد.

میکروب ها دائما در حال مقاوم شدن به داروهای ضدمیکروبی مثل آنتی بیوتیک ها و ضد قارچ ها می باشند؛ به همین دلیل باید به دنبال راه حلی برای مقابله با مقاومت ضدمیکروبی و کاهش ایجاد و انتشار آن باشیم.

makiandampars - antimicrobial resistance

مصرف آنتی بیوتیک ها و شیوع مقاومت آنتی بیوتیکی در نقاط مختلف دنیا

مهم ترین عاملی که در ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی نقش دارد، مصرف آنتی بیوتیک ها می باشد. آنتی بیوتیک ها نقش بسیار مهمی در پزشکی، دامپزشکی و کشاورزی دارند و به مقدار زیادی در این صنایع استفاده می شوند. با این حال علی رغم اثرات مثبت آنها، مصرف بیش از حد و نادرست از آنتی بیوتیک ها منجر به ایجاد و گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی می گردد.

در طی دهه اخیر، مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری های مهمی مانند استافیلوکوکوس اورئوس، سودوموناس آئروژینوزا، آسینتوباکتر بومانی و … در بسیاری از کشورها افزایش یافته و از 14% در سال 2005 به 17% در سال 2015 رسیده است. هم چنین پیش بینی می شود که در صورت عدم مقابله با این مشکل تا سال 2030، مقاومت در این باکتری ها به 18% هم برسد.

براساس مطالعات انجام شده، مصرف آنتی بیوتیک ها در پرورش دام، طیور و آبزیان بین سال های 2020 و 2023، افزایشی 8 درصدی داشته است و اکثر نقاطی که مصرف آنتی بیوتیک بالایی داشته اند در آسیا واقع شده اند. هم چنین از بین 10 کشوری که بزرگ ترین تولید کننده گوشت در دنیا می باشند، 6 کشور برزیل، روسیه، مکزیک، آرژانتین، هند و ویتنام هیچ گزارشی از مصرف آنتی بیوتیک در پرورش حیوانات ندارند.

مصرف جهانی آنتی بیوتیک در انسان نیز بین سال های 2000 تا 2015، افزایشی 65 درصدی داشته است. برای مثال در آمریکا سالیانه برای 5 بیمار از 6 بیمار موجود آنتی بیوتیک تجویز می شود که حداقل 30% این تجویزها، غیرضروری است؛ بنابراین می تواند نقش مهمی در توسعه مقاومت آنتی بیوتیکی داشته باشد.

پیش بینی می شود در صورت عدم مقابله با مقاومت آنتی بیوتیکی تا سال 2050 میلادی، بیشترین مرگ و میر در اثر این مشکل در آسیا (4.73 میلیون نفر) و سپس در آفریقا (4.15 میلیون نفر) باشد و استرالیا نیز کمترین مرگ و میر (22000 نفر) را خواهد داشت.

همه کشورها باید در جهت کاهش استفاده غیر ضروری از آنتی بیوتیک ها، نظارت بر مصرف منطقی و مسئولانه آنتی بیوتیک ها و یافتن راه حل های جایگزین تلاش کنند.