تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

جرب قرمز طیور چیست؟

جرب قرمز طیور (poultry red mite) یا درمانیسوس گالینه (dermanyssus gallinae) یکی از مهم ترین انگل های خون خوار خارجی در طیور گوشتی و تخم گذار می باشد. هجوم آن ها در تمام طول سال می تواند رخ دهد اما بیشتر در فصول گرم تکثیر می شوند. جرب های قرمز در طول روز در شکاف های مرغداری ها پنهان شده و در طول شب گله را مورد حمله قرار می دهد. از بین بردن آن بسیار دشوار بوده و پیامدهایی برای رفاه و تولید تخم مرغ طیور دارد. جوجه ها به دلیل سمیت بزاق دهان جرب قرمز، نسبت به هجوم آنها بسیار حساس هستند.

علائم بالینی

جرب قرمز در تعداد کم باعث تحریک و آزار طیور و انسان های در ارتباط با آن ها می شود. اما تعداد زیاد جرب قرمز باعث خون خواری و ایجاد آنمی (کم خونی) می شود. علائم ناشی از جرب قرمز به شرح زیر است:

  • رنگ پریدگی تاج و ریش ناشی از کم خونی
  • خستگی و کرختی
  • بی قراری ناشی از تحریک توسط جرب
  • کاهش تولید تخم مرغ
  • ایجاد لکه های خونی بر روی تخم مرغ
  • ایجاد خارش شدید

 در صورتی که میزان زیادی از خون طیور توسط جرب قرمز مکیده شود، پرنده به دلیل آنمی شدید تلف خواهد شد. جرب قرمز همچنین می تواند در انتقال بیماری های مهم عفونی مانند سالمونلا، پاستورلا، کلامیدیا، آبله و نیوکاسل در طیور نقش داشته باشد.

جرب قرمز می تواند بر روی پوست بدن انسان بخزد و ایجاد تحریک، ناراحتی و خارش کند، اما در بدن انسان زندگی نمی کنند. جرب قرمز می تواند باعث ایجاد و یا انتقال بیماری های آبله ریکتزیایی (Rickettsial Pox)، تیفوس اسکراب (Scrub Thyphus)، درماتیت و … در انسان می شود.

کنترل

چرخه زندگی جرب قرمز از زمان تخم تا تبدیل شدن به جرب بالغ بسته به دمای محیط حدود 7 الی 10 روز به طول می انجامد، بنابراین چک کردن محیط به صورت هفتگی امری ضروری است. جرب قرمز طیور بخصوص زمانی که تازه تغذیه کرده باشد با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. جرب قرمز حتی بدون منبع غذایی حدود 8 ماه می تواند در محیط زنده بماند. ترکیبات مورد استفاده برای مقابله با جرب قرمز شامل موارد زیر می باشد:

  • سیلیکا
  • برخی باکتری ها
  • برخی سموم
  • عصاره های گیاهی

اغلب روش های سنتی و رایج مورد استفاده برای از بین بردن جرب قرمز طیور روش های پر هزینه و زمان بری می باشند. از طرفی به دلیل سموم باقیمانده در سطح تخم مرغ و گوشت طیور و ایجاد تهدید برای سلامتی انسان و همچنین پدیده مقاومت های میکروبی استفاده از ترکیبات گیاهی بدون عوارض جانبی پیشنهاد می شود. از این رو استفاده از داروی کاملا گیاهی مایتوفید پلاس (Mito Fade Plus) که اولین ترکیب خوراکی ضد جرب قرمز طیور در دنیا و دارای گواهی ثبت اختراع بوده، پیشنهاد می شود. مایتوفید پلاس با دور کردن جرب قرمز از بدن پرنده سبب اختلال در چرخه زندگی انگل می شود. داروی ضد جرب قرمز طیور مایتوفید پلاس هچنین دارای خواص ضد التهابی، تقویت سیستم ایمنی و خاصیت ضد انگلی بوده و سبب بهبود عملکرد گله و پیشگیری از انتقال بیماری های ویروسی و باکتریایی می شود.

برای اطلاعات بیشتر داروی گیاهی ضد جرب قرمز طیور مایتوفید پلاس اینجا را کلیک کنید و برای خرید محصول از این قسمت اقدام کنید.