تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

پن لکوپنی چیست؟

عبارت پن لکوپنی به معنای کاهش کلی گلبول های سفید خون می باشد. گلبول های سفید نقش اساسی در ایمنی بدن و مبارزه با انواع عفونت ها و بیماری های مختلف دارد. در پن لکوپنی شدید، تعداد گلبول های سفید خون ممکن است از چند هزار عدد در هر میلی لیتر خون در حالت طبیعی، به چند صد عدد افت پیدا کند. در این حالت بدن گربه مستعد ابتلا به عفونت های دیگر می شود.

پن لکوپنی گربه، FPL (Feline panleukopenia) یا به عبارتی دیستمپر گربه ها، توسط ویروسی از خانواده پاروویروس ها به نام ویروس پن لکوپنی گربه ایجاد می شود. مشابه این ویروس در سگ ها بیماری پاروویروس را ایجاد می کند. پاروویروس ها بسیار مقاوم بوده و تنها با محلول وایتکس 2% از بین می روند. ویروس پن لکوپنی ممکن است تا یک سال یا بیشتر در محیط خانه زنده بماند.

انتقال

ویروس پن لکوپنی در تمامی ترشحات بدن بخصوص در مدفوع گربه بیمار وجود دارد. انتقال می تواند بطور تماس مستقیم با گربه بیمار و یا ظرف آب و غذای مشترک و لباس و کفش آلوده به ویروس صورت بگیرد. از زمان ورود ویروس به بدن تا بروز علائم بالینی (دوره کمون) حدود 3 الی 5 روز طول می کشد.

علائم بالینی

بطور معمول بی حالی و افسردگی علائم پن لکوپنی می باشد. از آنجایی که ویروس سلول های در حال رشد را هدف قرار می دهد، دستگاه گوارش درگیر می شود. استفراغ و اسهال اغلب رخ می دهد و اسهال ممکن است خونی باشد. پوشش خارجی و موها کدر و زمخت می شود و پوست بدن حیوان خاصیت ارتجاعی خود را به دلیل دهیدراتاسیون یا کم آبی بدن (dehydration) از دست می دهد.

اغلب گربه های مبتلا به پن لکوپنی به دلیل ضعف سیستم ایمنی به عفونت های دیگر مبتلا می شوند. ممکن است گربه ها ترشحات چرکی سبز یا زرد رنگ از چشم ها و بینی داشته باشند. در بچه گربه ها با عفونت شدید ممکن است تنها مرگ ناگهانی را داشته باشیم.

پیشگیری

برای پیشگیری از بیماری پن لکوپنی می توان از واکسن های سه گانه در سن 6 الی 7 هفتگی استفاده کرد و پس از آن دو نوبت دیگر به فاصله یک ماه سپس یادآور سالانه باید تکرار شود.

درمان

مانند هر بیماری ویروسی دیگر، برای پن لکوپنی نیز درمان قطعی علیه ویروس وجود ندارد و تنها می توان از درمان های حمایتی و علامتی برای جبران کم آبی بدن و آنتی بیوتیک برای کنترل عفونت ثانویه استفاده کرد. در صورت انجام درمان حمایتی پرقدرت می توان با پن لکوپنی مبارزه کرد و شرایط حیوان را بهبود بخشید. از این رو می توان از داروی کاملا طبیعی ایمونوپروپوفیت (Immuno Propophyt) با ترکیبات پروپولیس، شیرین بیان و اکیناسه جهت تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به عفونت های دیگر و همچنین بهبود شرایط بیماری ناشی از پن لکوپنی استفاده کرد. ایمونوپروپوفیت سبب تقویت سیستم ایمنی حیوان در برابر ویروس ها شده و به کاهش شدت و طول دوره بیماری کمک می کند. ایمونوپروپوفیت همچنین با جلوگیری از دفع ویروس در گربه های مبتلا از انتشار ویروس و انتقال آن به سایر گربه ها می شود. ایمونوپروپوفیت به دلیل دارا بودن عصاره شیرین بیان از دستگاه گوارش حیوان در برابر آسیب و التهاب ناشی از ویروس محافظت می کند.

برای اطلاعات بیشتر داروی تقویت سیستم ایمنی ایمونوپروپوفیت اینجا را کلیک کنید و برای خرید محصول از این قسمت اقدام کنید.

همچنین با توجه به هجوم ویروس پن لکوپنی به سلول های دستگاه گوارش و آسیب به آن، استفاده از مکمل سین بیوتیک MLC حاوی پری بیوتیک و پروبیوتیک جهت جایگزینی باکتری های مفید در فلور گوارشی، از بین بردن باکتری های مضر و بهبود عملکرد دستگاه گوارش پیشنهاد می شود. MLC همچنین سبب تقویت سیستم ایمنی از طریق بهبود فلور میکروبی دستگاه گوارش می شود.

برای اطلاعات بیشتر سین بیوتیک MLC اینجا را کلیک کنید و برای خرید محصول از این قسمت اقدام کنید.