تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

مزایای استفاده از سین بیوتیک در دام

در لوله گوارش نشخوارکنندگان از جمله گاو، گوسفند و بز جمعیت های میکروبی متنوعی مانند باکتری ها، پروتوزوآ ها، قارچ ها و ویروس ها تحت عنوان فلور میکروبی وجود دارند که اثرات متعددی بر سلامت و تغذیه دام می گذارند. بنابراین لازم است تا تعادل و سلامت این جمعیت میکروبی حفظ شود.

makiandampars - cattle microbiota

پروبیوتیک ها چیستند و چه اثراتی بر سلامت و عملکرد دام دارند؟

معمولا پروبیوتیک ها را تحت عنوان میکروب های مفید و غیر بیماری زا می شناسند. در حقیقت، پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که با تنظیم فلور میکروبی میزبان، اثرات مثبتی بر سلامت و عملکرد آن می گذارند.

پروبیوتیک ها سبب تقویت رشد، کاهش تولید گاز متان، افزایش مقاومت در برابر بیماری ها و در کل منجر به بهبود سلامت کلی حیوان می گردند و معمولا از آنها برای بهبود سلامت دستگاه گوارش و کاهش مشکلات گوارشی مانند اسهال، نفخ و عفونت ها استفاده می شود.

از جمله مهم ترین کاربرد های پروبیوتیک ها، پیشگیری و کاهش عفونت های گوارشی می باشد. این باکتری های مفید می توانند با تحریک تولید آنتی بادی و … منجر به تقویت ایمنی در روده شوند. هم چنین با باکتری های بیماری زا بر سر جا و غذا رقابت کرده و از این طریق جلوی رشد و تکثیرشان را می گیرند و آنها را از بین می برند. به علاوه پروبیوتیک ها می توانند یکسری ترکیبات ضد باکتریایی هم تولید و آزاد کنند و به طور مستقیم با عوامل بیماری زا مقابله نمایند. پروبیوتیک ها با تولید اسید های چرب کوتاه زنجیر هم محیط روده را اسیدی کرده و شرایط را برای رشد باکتری های بیماری زا نامطلوب می کنند. از طرفی این اسید های چرب کوتاه زنجیر، انرژی مورد نیاز برای رشد و تکثیر سلول های پوششی روده را هم فراهم می کند و با محافظت از این سلول ها و محکم کردن اتصالات بین آنها، سبب استحکام و بهبود وضعیت دیواره روده می شود.

پروبیوتیک ها با افزایش تعداد باکتری های مفید شکمبه از جمله باکتری های تجزیه کننده سلولز، افزایش فعالیت آنزیم های گوارشی و جلوگیری از بروز اختلالات گوارشی سبب بهبود هضم و جذب مواد مغذی می گردند و از این طریق مصرف خوراک توسط دام هم زیاد تر می شود.

سایر اثرات مثبت پروبیوتیک ها بر نشخوارکنندگان عبارتند از:

  • بهبود اسیدوز
  • بهبود هایپوگلایسمی (افت قند خون)
  • کاهش اثرات منفی ناشی از استرس ها مانند استرس گرمایی
  • تقویت عملکرد تولید مثلی گاو های شیری
  • بهبود ورم پستان
  • تسریع از شیر گرفتن گوساله ها و افزایش وزن گیری و رشد آنها
  • کاهش تلفات ناشی از اسهال گوساله

makiandampars - probiotics in cattle

پری بیوتیک ها چیستند و چه اثراتی بر سلامت و عملکرد دام دارند؟

پری بیوتیک ها مواد مغذی غیر قابل هضمی هستند که بدون اینکه در لوله گوارش دچار تغییری شوند، به صورت اختصاصی تنها سبب رشد و تکثیر باکتری های مفید دستگاه گوارش می شوند و از این طریق بر سلامت دام اثرات مثبتی باقی می گذارند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اثرات مثبت پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها در دام اینجا کلیک کنید.

سین بیوتیک MLC

به محصولی که حاوی پروبیوتیک و پری بیوتیک با هم باشد، سین بیوتیک گفته می شود. سین بیوتیک MLC حاوی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی و پری بیوتیک دکستران الیگوساکارید می باشد. از جمله مزیت های MLC استفاده از پری بیوتیک دکستران اایگوساکارید به جای پری بیوتیک های رایج مانند فروکتوالیگوساکارید (FOS) و مانان الیگوساکارید (MOS) می باشد. زیرا FOS علاوه بر باکتری های مفید می تواند سبب رشد و تکثیر باکتری های بیماری زا هم بشود. مانان الیگوساکارید نیز در لوله گوارش توسط آنزیم های گوارشی تجزیه می شود و از بین می رود. اما دکستران الیگوساکارید کاملا مقاوم است و بدون تغییر از لوله گوارش عبور کرده و تنها به مصرف باکتری های مفید دستگاه گوارش می رسد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.