تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

قوانین و محدودیت ها برای استفاده از آنتی بیوتیک ها در پرورش حیوانات

مقاومت ضد میکروبی (AMR) یک مشکل بزرگ و مهم برای سلامت عمومی است که روز به روز در حال گسترش می باشد. تعداد میکروارگانیسم های مقاوم به ترکیبات ضد میکروبی، از جمله آنتی بیوتیک ها، مدام در حال افزایش است در حالی که از آن طرف آنتی بیوتیک های موثر در درمان آنها در حال کمتر شدن می باشند.

افزایش و گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی، سبب بی اثر شدن آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های باکتریایی و در نتیجه افزایش شیوع و گسترش بیماری ها، تلفات، هزینه های درمان و طولانی شدن مدت بستری شدن بیماران می گردد.

علت اصلی ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی، استفاده از آنتی بیوتیک ها می باشد؛ زیرا با استفاده از آنتی بیوتیک ها، تعدادی از باکتری های حساس از بین می روند در حالی که باکتری های مقاوم باقی مانده و تکثیر می شوند و یک جمعیت باکتریایی مقاوم به آنتی بیوتیک را به وجود می آورند. در نتیجه استفاده زیاد و بی رویه از آنتی بیوتیک ها، شانس باکتری ها برای مقاوم شدن را افزایش می دهد. از طرفی در صنعت پرورش دام، طیور و آبزیان از آنتی بیوتیک ها به طور گسترده برای کنترل، پیشگیری و درمان بیماری ها استفاده می شود. هم چنین از آنتی بیوتیک ها با دوزی کمتر از دوز درمانی به عنوان محرک رشد، به منظور افزایش تولید و عملکرد گله استفاده می کنند که این موضوع نقش مهمی در ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی و انتقال آن به انسان بر عهده دارد.

از این رو، به منظور کاهش گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی و مقابله با آن، کشور های مختلف قوانینی را جهت ممنوعیت یا محدودیت استفاده از آنتی بیوتیک ها در حیواناتی که مصارف خوراکی دارند، وضع کرده اند.

اولین کشور هایی که استفاده از آنتی بیوتیک ها به عنوان محرک رشد در پرورش حیوانات را ممنوع کردند سوئد، فنلاند و دانمارک بودند. اما پس از آن هم قانون گذاری ها در مورد استفاده از آنتی بیوتیک ها در صنعت پرورش دام، طیور و آبزیان ادامه پیدا کرد. به نحوی که انگلستان و کشور های اتحادیه اروپا در سال 2006، استفاده از آنتی بیوتیک ها به عنوان محرک رشد را ممنوع اعلام کردند و سپس در سال 2018، استفاده از آنتی بیوتیک ها با هدف پروفیلاکسی و متافیلاکسی را هم ممنوع کردند. ایالات متحده آمریکا نیز در سال 2017 استفاده از آنتی بیوتیک های محرک رشد را قدغن کرد. استرالیا در سال 2017 و کانادا در سال 2020،  استفاده از آنتی بیوتیک های مهم پزشکی به عنوان محرک رشد حیوانات پرورشی را ممنوع کردند. کشور های آمریکای جنوبی به جز اروگوئه و برزیل هم استفاده از آنتی بیوتیک های به شدت مهم طبق دسته بندی WHO به عنوان محرک رشد را قدغن نمودند.

قوانین سایر کشور ها در رابطه با استفاده از آنتی بیوتیک ها در صنعت پرورش دام، طیور و آبزیان نیز به این صورت می باشند:

makiandampars - regulations and bans for antimicrobials