تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

طبقه بندی آنتی بیوتیک ها توسط سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی مقاومت ضد میکروبی (AMR) را جزو 10 مشکل اصلی برای سلامت عمومی طبقه بندی کرده است. با گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی، دیگر آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های رایج، موثر و کارآمد نخواهند بود و این امر موجب بروز عفونت های مقاوم به درمان و افزایش شیوع بیماری ها، مرگ و میر، هزینه های درمان و طولانی شدن مدت بستری شدن می شود و در مجموع عواقب منفی بسیاری به همراه دارد. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی (WHO) با همکاری سازمان غذا و کشاورزی ایالات متحده آمریکا (FAO) و سازمان جهانی سلامت حیوانات (WOAH=OIE) لیستی از آنتی بیوتیک های پر اهمیت (Critically Important Antibiotics=CIA) ارائه نموده تا معیار پرورش دهندگان دام و طیور در سراسر دنیا به منظور تصمیم گیری برای استفاده از آنتی بیوتیک ها باشد و کارایی آنتی بیوتیک های مهم پزشکی، برای درمان عفونت های خطرناک انسانی حفظ شود.

makiandampars - critically important antimicrobials WHO list

در این طبقه بندی آنتی بیوتیک بر اساس 2 معیار به 4 گروه دسته بندی می شوند:

معیار 1: این آنتی بیوتیک ها تنها انتخاب درمانی یا یکی از چند روش محدود برای درمان عفونت های باکتریایی مهم و مرگ بار در انسان هستند.

معیار 2: آنتی بیوتیک هایی که برای درمان عفونت هایی در انسان استفاده می شوند که یا عامل بیماری از منابع غیر انسانی گرفته شده یا باکتری می تواند ژن مقاومت را از منابع غیر انسانی بگیرد.

  1. آنتی بیوتیک های به شدت مهم (critically important): آنتی بیوتیک های این دسته هر دوی این معیار ها را دارند و خود به دو تحت گروه ((بالاترین اولویت)) و ((اولویت بالا)) تقسیم می شوند. برای این تقسیم بندی نیز 3 عامل وجود دارد:
    • آنتی بیوتیک هایی که برای درمان عفونت هایی که برای آنها آنتی بیوتیک های محدودی وجود دارد، به کار می روند.
    • آنتی بیوتیک هایی که در پزشکی به طور رایج استفاده می شوند یا برای گروه خاصی از افراد که در معرض خطر بالای عفونت های خطرناک قرار دارند استفاده می شوند.
    • آنتی بیوتیک هایی که برای درمان دسته ای از عفونت های انسانی استفاده می شوند که برای آنها مدارک زیادی مبنی بر انتقال باکتری مقاوم یا ژن های مقاومت از منابع غیر انسانی وجود دارد.

حال با توجه به این 3 فاکتور، آنتی بیوتیک هایی که هر 3 این عوامل را در بر بگیرند جزو تحت گروه ((بالاترین اولویت)) و آنهایی که یک یا 2 تا از این فاکتور ها را در بر بگیرند جزو آنتی بیوتیک های ((اولویت بالا)) دسته بندی می شوند.

  1. آنتی بیوتیک های با اهمیت بالا (Highly important): این دسته شامل آنتی بیوتیک هایی می باشد که تنها یکی از 2 معیار اصلی را در بر می گیرند.
  2. آنتی بیوتیک های مهم ( Important): در این دسته آنتی بیوتیک هایی که در پزشکی و برای انسان ها مصرف می شوند ولی هیچ یک از این 2 معیار را ندارند، قرار می گیرند.
  3. آنتی بیوتیک هایی که به طور معمول مصرف انسانی ندارند: این دسته بندی بعد از سال 2005، دوباره در سال 2016 در دسته بندی های این لیست قرار گرفت.

makiandampars - WHO CIA list