تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

عفونت های تنفسی گربه ها؛ هر آنچه باید بدانید

عفونت دستگاه تنفس فوقانی (گلو و بینی) گربه ها (Feline URD) از جمله شایع ترین اختلالات تنفسی در گربه ها می باشد و بیشتر در مکان هایی که چند گربه با هم نگهداری می شوند، مثل پناهگاه ها، پانسیون ها یا افرادی که از چند گربه با هم نگهداری می کنند، دیده می شود؛ زیرا این عفونت شیوع بالایی دارد.

عواملی که می توانند منجر به عفونت دستگاه تنفس فوقانی یا همان سرماخوردگی گربه ها شوند عبارتند از: هرپس ویروس تیپ 1 (feline herpesvirus type-1) و کلسی ویروس (calicivirus feline) و باکتری های بوردتلا برونشی سپتیکا (Bordetella bronchiseptica ) و کلامیدوفیلا فلیس (Chlamydophila felis). بیماری دستگاه تنفس فوقانی می تواند در اثر یک یا تعداد بیشتری از این عوامل اتفاق بیفتد.

کلسی ویروس و هرپس ویروس ها مسئول بیش از 90% موارد عفونت های دستگاه تنفس فوقانی گربه ها می باشند.

علائم بالینی عفونت دستگاه تنفس فوقانی در گربه ها چیست؟

  • بی حالی
  • بی اشتهایی
  • عطسه (مهم ترین علامت)
  • ترشحات چشم و بینی (اگر عامل بیماری ویروسی باشد این ترشحات شفاف می باشند و اگر عامل بیماری باکتریایی باشد این ترشحات به رنگ سبز یا زرد و چرکی است)

و در صورت مزمن شدن بیماری علائم زیر مشاهده می شوند:

  • ترشحات چشم و بینی قهوه ای رنگ
  • خشک و زخم شدن بینیmakiandampars - cat flu

در موارد شدید عفونت ممکن است ریه ها هم درگیر شده و ذات الریه (پنومونی) اتفاق بیفتد.

چگونه گربه ها مبتلا به عفونت دستگاه تنفس فوقانی می شوند؟

ویروس ها و باکتری های عامل URD بسیار مسری هستند و می توانند از طریق بزاق یا ترشحات چشم و بینی گربه های آلوده منتقل شوند. گربه های سالم می توانند از طریق تماس مستقیم با گربه های آلوده یا تماس با وسایل و اشیای آلوده، عفونت را بگیرند.

با ضد عفونی صحیح و اصولی می توان ویروس و باکتری های نام برده شده را در محیط از بین برد.

چگونه می توان سرماخوردگی گربه ها را تشخیص داد؟

دامپزشک با دیدن علائم بالینی می تواند عارضه را تشخیص بدهد. معمولا تشخیص اینکه دقیقا کدام میکروارگانیسم منجر به عفونت گشته است، اهمیت ندارد.

پیشگیری و درمان عفونت دستگاه تنفس فوقانی در گربه ها

با توجه به نقش بیشتر کلسی ویروس و هرپس ویروس در بروز این بیماری تنفسی، برای این 2 ویروس واکسن وجود دارد که می تواند در پیشگیری از بیماری نقش به سزایی داشته باشد.

برای تقویت ایمنی، افزایش مقاومت به بیماری و بهبود پاسخ به واکسیناسیون می توان از محصول کاملا طبیعی ایمونوپروپوفیت استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره اکیناسه، شیرین بیان و پروپولیس است و منجر به تقویت ایمنی سلولی و همورال شده و با افزایش تولید آنتی بادی منجر به بهبود پاسخ به واکسیناسیون می گردد. هم چنین در صورت رخداد بیماری هم می تواند شدینگ و دفع و انتشار میکروارگانیسم ها را کم کرده و جلوی انتشار بیماری را می گیرد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

برای درمان این عفونت تنفسی می توان از داروی کاملا گیاهی ایمونو اکینامول استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره گیاهان آویشن باغی و اکیناسه (سرخارگل) می باشد. مواد موثره موجود در آویشن علاوه بر داشتن اثرات ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد اختقانی و … به خروج ترشحات تنفسی و باز شدن بینی، نای و برونش ها می شود و به بهبود علائم تنفسی می کند. مواد موثره موجود در عصاره اکیناسه نیز منجر به تقویت ایمنی شده و اثرات ضد ویروسی و ضد باکتریایی نیز دارد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.