تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

بهبود ضریب تبدیل غذایی طیور؛ راهکار ها و پیشنهاد ها

ضریب تبدیل خوراک (FCR) معیاری است که به کمک آن می توانیم بفهمیم گله چه مقدار از غذایی که مصرف کرده را به وزن زنده تبدیل کرده است. در واقع رابطه بین خوراک مصرف شده و گوشت تولید شده را نشان می دهد.

برای محاسبه ضریب تبدیل غذایی باید مقدار غذای مصرف شده را تقسیم بر وزن یک پرنده نمود که عددی بین 1 تا 2 در می آید. هرچه این عدد کوچک تر باشد، نشان دهنده بازدهی بیشتر و بهتر است.

عوامل موثر بر بهبود ضریب تبدیل غذایی طیور

  • ژنتیک: برخی از نژاد ها به صورت ژنتیکی می توانند غذای کمتری خورده و گوشت بیشتری تولید کنند.
  • سن: هر چه سن کمتر باشد، رشد بیشتر و سریع تر است. به همین دلیل جوجه های گوشتی در سن کم و تا 6 هفتگی رشد کافی داشته و فروخته می شوند.
  • کیفیت خوراک: در صورتیکه خوراک طیور حاوی مواد مغذی مورد نیاز آنها باشد، منجر به بهبود FCR می شود. نیاز های تغذیه ای طیور در سنین مختلف، متفاوت است. بنابراین هنگام جیره نویسی باید به این نکته توجه گردد.
  • اقدامات مدیریتی: باید اقدامات لازم جهت رفاه و راحتی طیور انجام پذیرد. تغذیه مناسب و کافی، محافظت از پرنده ها در برابر سرما و گرما، محافظت از آنها در برابر انواع عفونت ها و بیماری ها و … برخی از این اقدامات مدیریتی محسوب می شوند.

makiandampars - broiler feeding

پیشنهاد هایی برای بهبود ضریب تبدیل خوراک در طیور

  • جلوگیری از کپک زدن خوراک: کپک ها و قارچ ها مواد مغذی موجود در خوراک را مصرف کرده و در عوض مایکوتوکسین تولید می کنند و می توانند منجر به مسمومیت طیور شوند. بنابراین می توان با ضد عفونی نمودن خوراک از رشد قارچ ها جلوگیری کرده و علاوه بر حفظ کیفیت خوراک، از مسومیت طیور با مایکوتوکسین ها نیز جلوگیری نمود. می توانید برای ضد عفونی نمودن خوراک از محصول کاملا طبیعی آنتی آمونیوم اکسترا استفاده نمایید. این محصول علاوه بر ضد عفونی کردن خوراک، منجر به طولانی شدن زمان عبور مواد مغذی در لوله گوارش شده و در نتیجه با بهبود جذب مواد مغذی، ضریب تبدیل خوراک را هم کاهش می دهد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی اینجا کلیک کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مسمومیت طیور با مایکوتوکسین ها اینجا کلیک کنید.

  • مدیریت دانخوری: بهتر است از دانخوری هایی استفاده کنید که هدر رفت کمتری داشته باشند. هم چنین به تمیز کردن دانخوری ها، فواصل آنها، تعداد پرنده ها به ازای هر دانخوری و … هم باید توجه کافی داشته باشید. یکی از مواردی که می تواند سبب بهبود تبدیل غذایی شود، نزدیک بودن آبخوری به دانخوری است (البته نه آنقدر نزدیک که سبب خراب شدن خوراک شود.)
  • نوردهی مناسب: بهتر است به جای نوردهی مداوم، مثل برنامه 23 ساعت روشنایی و 1 ساعت تاریکی، نوردهی متناوب داشته باشیم؛ برای مثال یک ساعت روشنایی و سپس یک ساعت تاریکی بدهیم. زیرا نوردهی مداوم باعث می شود تا پرنده ها غذای بیشتری خورده و در نتیجه زمان محدود تری برای واکنش با آنزیم های گوارشی داشته باشند و بنابراین هضم و جذب کاهش می یابد. اما با نوردهی متناوب زمان کافی برای هضم غذای خورده شده وجود دارد. به علاوه از راه رفتن بی هدف پرنده ها جلوگیری نموده و از این طریق هم باعث بهبود FCR می گردد. فقط در این صورت باید فضای کافی برای غذا خوردن هم زمان همه پرنده ها وجود داشته باشد.
  • حفظ سلامت پرنده ها: پرنده هایی که بیماری بالینی یا حتی تحت بالینی دارند، هر چه می خورند، به جای رشد و وزن گیری، صرف مقابله با بیماری می شود. به همین دلیل محافظت از گله در برابر بیماری های مختلف می تواند به بهبود ضریب تبدیل خوراک کمک شایانی بکند. می توان برای تقویت ایمنی گله و محافظت از آنها در برابر بیماری ها و هم چنین برای تقویت پاسخ به واکسیناسیون، از داروی تقویت کننده ایمنی کاملا طبیعی ایمونوپروپوفیت استفاده نمود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی اینجا کلیک کنید.

هم چنین کوکسیدیوز و آنتریت های کلستریدیایی که متعاقب آن اتفاق می افتند، با آسیب به روده منجر به اختلال در جذب مواد مغذی شده و نقش مهمی در افزایش FCR دارند و خسارت های زیادی وارد می کنند. با توجه به مقاومت دارویی ایجاد شده علیه ضد کوکسیدیوز های شیمیایی، می توان از ضد کوکسیدیوز های کاملا گیاهی کوکسی فیت و کوکسی فیت ال استفاده نمود. این دو محصول علاوه بر اینکه دارای خاصیت ضد کوکسیدیوزی و ضد باکتریایی می باشند، به دلیل تانن موجود در آنها می توانند سبب افزایش جذب پروتئین شده و به بهبود FCR ، حتی در صورت بروز بیماری، کمک کنند.

برای اطلاعات بیشتر کوکسی فیت اینجا کلیک کنید.

برای اطلاعات بیشتر کوکسی فیت ال اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی اینجا کلیک کنید.

  • استفاده از سین بیوتیک ها: سین بیوتیک ها محصولات حاوی پروبیوتیک و پری بیوتیک هستند که با تقویت فلور میکروبی روده سبب بهبود هضم و جذب مواد غذایی، مقابله با عوامل بیماریزا و جلوگیری از عفونت های گوارشی و تقویت ایمنی می شوند و از این طریق می توانند به بهبود ضریب تبدیل خوراک نیز کمک کنند. سین بیوفیت پی، محصول ماکیان دام پارس، حاوی 4 گونه پروبیوتیک، پری بیوتیک دکستران و عصاره شیرین بیان است که علاوه بر موارد گفته شده، عصاره شیرین بیان موجود در آن دارای اثر انتی اکسیدانی است و به پیشگیری و درمان زخم های گوارشی هم کمک می کند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی اینجا کلیک کنید.