تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

اسهال ویروسی گاوها؛ وقوع، مدیریت و کنترل

اسهال ویروسی گاوها چیست؟

اسهال ویروسی گاوها (Bovine Viral Diarrhea) یا BVD یک بیماری ویروسی در گاوها می باشد که توسط ویروس اسهال ویروسی گاوها (BVDV) ایجاد می شود. این ویروس به صورت گسترده می تواند گله ها را درگیر کند. در گله های مستعد درگیری، اسهال ویروسی گاوها می تواند تهدید جدی و زیان باری را ایجاد کند. گاوها در تمامی سنین می توانند دچار بیماری شوند. اگرچه با توجه به آنتی بادی های موجود در آغوز یا کلستروم، اسهال ویروسی گاوها در سنین کمتر از 3 ماه در صورت مدیریت صحیح و دادن آغوز به گوساله ها کمتر شایع است.

اسهال ویروسی گاوها چگونه شیوع پیدا می کند؟

اکثر گاوها در صورت مواجه و تماس با حیوانی که به تازگی بیمار شده و یا حیوان ناقل که ویروس را دفع می کند می تواند بیمار شود. همچنین امکان انتقال بیماری از وسیله های آلوده مانند ظرف آب و غذا، دماغ گیر، لباس آلوده انسان ها و ماشین حمل و نقل حیوان ها وجود دارد.

علائم بالینی

علائم بالینی ناشی از بیماری اسهال ویروسی گاوها با توجه به وضعیت سیستم ایمنی حیوان و سویه ویروس بیماری زا متفاوت است. دوره کمون حدود 3 الی 5 روز به طول می انجامد. اگر گاو مبتلا غیر واکسینه باشد و درگیر سویه عفونت زای ویروس شود، بیماری به حالت حاد و شدید همراه با اسهال خونی، تب بالا، زخم های دهانی، عدم تمایل به خوردن غذا و اغلب پنومونی رخ می دهد. برخی از حیوان های درگیر ممکن است بمیرند و برخی ممکن است ظرف مدت یک الی دو هفته بهبود یابند.

در صورتی که گاوهای آبستن درگیر اسهال ویروسی گاوها شوند، ظرف مدت 2 الی 4 هفته پس از مواجه با ویروس بخصوص اگر در 3 ماهه دوم بارداری باشند، دچار سقط جنین می شوند. برخی گاوها اگر حدود 60 الی 120 روزگی دوران آبستنی با ویروس مواجه شوند، ممکن است جنین خود را سقط نکنند اما گوساله ای ناقل به دنیا می آورند که در طول کل زندگی خود ویروس را دفع می کند و باعث آلودگی سایرین می شود. در صورت درگیری گله های واکسینه و به دور از استرس، شدت بیماری زایی کمتر بوده و ممکن است شاهد سقط های پراکنده در گله باشیم.

انتقال

راه های انتقال بیماری به شرح زیر می باشد:

  • خرید دام از بازارهای خرید و فروش حیوانات: این حیوانات به دلیل سطح استرس بالا دارای سیستم ایمنی تضعیف شده ای هستند و احتمال عفونت در آن ها زیاد است.
  • وارد کردن دام به گله بدون دوره ایزوله سازی: در طول دوره ای که دام در محیط ایزوله قرار دارد می تواند علائم بیماری را از خودش نشان بدهد و وارد گله نشود.
  • اسپرم آلوده: در صورت انجام لقاح طبیعی احتمال انتقال ویروس اسهال ویروسی گاوها از گاو نر بیمار بیشتر از زمانی است که لقاح مصنوعی صورت بگیرد. زیرا در صورت انجام لقاح مصنوعی اسپرم تحت آزمایشات قرار گرفته و در صورت آلوده بودن حذف می شود.

تشخیص

اسهال ویروسی گاوها عمومأ از طریق مشاهده علائم بالینی، کالبدگشایی و آزمایشات نمونه خون تشخیص داده می شود. اگر سقط تنها علامت بالینی باشد، تشخیص بیماری دشوار است و بررسی آزمایشگاهی جنین و جفت ضروری است.

پیشگیری و درمان

برای پیشگیری از بیماری اقداماتی مانند واکسیناسیون، رعایت مسائل امنیت زیستی و مدیریتی و همچنین پیدا کردن دام های ناقل می تواند صورت بگیرد.

به دلیل ماهیت ویروسی بیماری اسهال ویروسی گاوها، درمان قطعی علیه آن وجود ندارد و جهت پیشگیری از بروز عفونت های ثانویه می توان از آنتی بیوتیک ها کمک گرفت. اگرچه امروزه استفاده از آنتی بیوتیک ها به دلایلی مانند ایجاد مقاومت های میکروبی و باقی مانده های دارویی پیشنهاد نمی شود.

از این رو به جای استفاده از آنتی بیوتیک ها و ترکیبات شیمیایی با عوارض جانبی، می توان از ترکیبات جایگزین مانند ترکیب سین بیوتیک MLC که متشکل از پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی به همراه پری بیوتیک دکستران است، بهره برد. سین بیوتیک MLC سبب تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل عفونت ها شده و با دارا بودن خاصیت بازسازی میکروفلور طبیعی دستگاه گوارش، از مشکلاتی مانند اسهال جلوگیری کرده و باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود. استفاده از سین بیوتیک MLC همچنین می تواند از بروز عفونت های ثانویه که به دنبال درگیری با ویروس ایجاد می شوند جلوگیری کند.

برای اطلاعات بیشتر سین بیوتیک MLC اینجا را کلیک کنید و برای خرید محصول از این قسمت اقدام کنید.