تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

اسب ها موجودات بسیار کنجکاوی هستند و به این دلیل در معرض جراحات و آسیب به خود هستند. اسب ها ممکن است به یکدیگر لگد بزنند، از روی حصارها بپرند و یا صورت خود را با وسایل درون اصطبل زخمی کنند. زخم های صورت و اندام های حرکتی در اسب ها بسیار شایع بوده و باید خود را برای مواجهه با آن و فراگیری روش های مدیریت زخم (wound management) آماده کنید.

ابزار مورد نیاز برای مدیریت زخم

  • دماسنج
  • دستکش
  • گاز یا تامپون
  • باند کتان
  • سرم نمکی
  • کلرهگزیدین یا بتادین (قبل از مصرف رقیق شود)
  • قیچی بانداژ
  • چسب
  • کلیپر

چگونگی تمیز کردن زخم

قبل از رسیدن دامپزشک می توانید یکسری اقدامات مانند تمیز کردن زخم را انجام دهید. قبل از تمیز کردن زخم، ناحیه را از نظر وجود اجسام خارجی بررسی کرده و آن را از ناحیه زخم خارج کنید. در صورتی که جسمی بزرگ یا فلزی در زخم نفوذ کرده، منتظر دامپزشک بمانید تا در صورت نیاز عکس رادیوگرافی از ناحیه زخم اخذ شود.

برای زخم های ساده ابتدا باید روی زخم را فشار داده تا خونریزی قطع شود. خونریزی زخم های کوچک باید در کمتر از 10 دقیقه قطع شود. در مواقع ایجاد زخم در صورت، ناحیه زخم را با سرم نمکی و یا شوینده ملایم بشویید. از کلرهگزیدین و بتادین به دلیل ایجاد تحریک و سوزش در اطراف چشم ها استفاده نکنید.

در صورتی که زخم در اندام حرکتی و بدن اسب ایجاد شده، ابتدا زخم را با آب سرد تمیز کرده، سپس با محلول کلرهگزیدین و سرم نمکی بشویید.

بخیه و آنتی بیوتیک برای زخم های اسب

در صورتی که زخم های عمیقی در اسب ایجاد شود، زخم باید توسط دامپزشک معاینه شود و از نظر زمانی که از ایجاد زخم گذشته، عمق و ساختارهای اطراف بررسی شود. در صورت وجود ترشحات در زخم، ممکن است نیاز به زه کشی (drainage) برای جلوگیری از رشد باکتری ها در داشته باشد.

در مواقعی که زخم بخیه می شود، به طور روتین آنتی بیوتیک هم تجویز می شود. همچنین برای کاهش درد و التهاب، داروهای ضد التهاب داده می شود. ممکن است در برخی زخم ها به بخیه نیاز نباشد، در این صورت آنتی بیوتیک و پمادهایی برای بهبود رشد و ترمیم بافت ها تجویز می شود و تعویض بانداژ با برنامه مشخصی باید انجام شود.

جراحات اطراف چشم ها، لب ها و سوراخ های بینی اغلب باید بخیه شوند تا از نفوذ آلودگی جلوگیری شود و همچنین بهبود جراحات با کمترین میزان اسکار (scar) صورت بگیرد.

زخم های دارای فلپ (flap)، باید بخیه شوند تا خونرسانی به طور کافی صورت گرفته و بافت نکروتیک و مرده به وجود نیاید.

تمامی این اقدامات باید در جهت بهبود زخم و پیشگیری از عفونت ثانویه انجام شود. در صورت عفونت زخم، باکتری می تواند وارد جریان خون شود و باعث سپتی سمی و گاهی اوقات مرگ شود. برای کنترل و پیشگیری از عفونت ثانویه استفاده از اسپری صد در صد طبیعی ساناورا (SanaVera) با ترکیبات عصاره پروپولیس و گیاه های کالاندولا و آلوئه ­ورا پیشنهاد می شود. علاوه بر آن از تاثیرات ساناورا می توان به خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی اشاره کرد. این ترکیبات با تحریک سنتز کلاژن و افزایش اپیتلیزاسیون، انقباض ناحيه زخم و تشكيل بافت گرانوله موجب تسريع روند بهبود زخم می شوند.

 

برای اطلاعات بیشتر اسپری ترمیم کننده زخم ساناورا اینجا را کلیک کنید و برای خرید محصول از این قسمت اقدام کنید.

 

واکسن کزاز

داشتن برنامه روتین واکسیناسیون امری ضروری بوده و یادآور واکسن کزاز باید به طور سالانه صورت گیرد. باکتری کلستریدیوم تتانی (Clostridium tetani) حتی از طریق زخم های کوچک هم می تواند وارد جریان خون شود و به سرعت باعث بیماری کشنده با علائمی مانند سخت راه رفتن با دم بالا آمده، پلک سوم بیرون زده، سختی در جویدن و حساسیت شدید به نور و صدا شود. در صورت مشاهده هر یک از رفتارهای ذکر شده و حضور زخم در اسب، سریعأ با دامپزشک تماس گرفته تا بررسی های لازم صورت گیرد.