تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

به مناسب هفتۀ آگاه سازی از مقاومت های میکروبی

وزیر بهداشت در پیامی از مقاومت میکروبی به عنوان یک تهدید جهانی برای سلامت و پیشرفت جوامع یاد کرد و گفت: پزشکان، داروسازان و سایر ارائه دهندگان خدمات سلامت نقشی حیاتی در حفظ کارآیی آنتی بیوتیک ها دارند.

بنا بر گزارش خبرگزاری ایفدانا از سخنان دکتر عین اللهی، کمتر از یک قرن از کشف اولین آنتی بیوتیک (پنی سیلین) توسط فلمینگ می‌گذرد. کشفی که تحولی عظیم در عرصه درمان ایجاد کرد و سالانه جان میلیون ها انسان را نجات داد. پیشرفت علم طیف وسیعی از داروهای ضدباکتری، ویروس و قارچ را در اختیار بشر قرار داده است با این حال به علت مصرف بی رویه این داروها، امروزه شاهد مقاومت برخی از میکروب ها به داروها هستیم. این در حالی است که تولید یک آنتی بیوتیک جدید به حداقل ۱۰ الی ۱۵ سال زمان و بیش از یک میلیارد دلار هزینه نیاز دارد.

ایشان خاطر نشان کردند که مقاومت میکروبی یک تهدید جهانی نه تنها برای سلامت که برای پیشرفت جوامع محسوب می‌شود. برآورد می‌شود تا سال ۲۰۵۰ میلادی مقاومت میکروبی سالانه نزدیک به ۱۰ میلیون مرگ، ۲ تا ۳.۵ درصد کاهش تولید ناخالص ملی و هزینه نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار در سطح جهان خواهد بود. مصرف نادرست داروهای ضدمیکروبی در عرصه های سلامت انسان، دام، طیور، آبزیان و گیاهان از مهمترین علل پدیده مقاومت میکروبی است. بقایای داروهای ضد میکروبی در محیط نیز موردی دیگر برای نگرانی است.

 

آنتی­ بیوتیک­ ها از زمان کشف­شان، نقشی محوری و اساسی در گسترش و رونق صنعت دام و طیور ایفا کرده ­اند. باور بر این است که استفاده از آنتی­ بیوتیک­ ها در جیره اثرات مثبتی بر عملکرد رشد داشته و شاخص ­های تولید را بهبود  می­ بخشد، با این حال مصرف مستمر و بی رویه از آنتی­ بیوتیک ها منجر به پدید آمدن مشکلاتی مانند بروز مقاومت­ های آنتی ­بیوتیکی، وجود باقی­مانده ­های دارویی و بهم خوردن تعادل میکروبیوتای روده شده است. بسیاری از آنتی بیوتیک هایی که در دام و طیور استفاده می شود مشابه و یا یکسان با آنتی بیوتیک های مورد استفاده در حوزه انسانی است. مقالات متعددی به وجود رابطه میان مصرف آنتی­ بیوتیک در صنایع دام و طیور و افزایش عفونت های ناشی از باکتری های مقاوم به آنتی­ بیوتیک پاتوژن انسانی مانند سالمونلا و اشریشیاکلی و انتشار این سویه های مقاوم از طریق فرآورده­ ها و کود حیوانی و در نهایت انتقال آن­ها به انسان  می­ گردد. این سویه های مقاوم و بیماری زا در انسان ها سبب ناکارآمدی خطوط اولیه درمان و طولانی شدن دوره بیماری و افزایش هزینه های درمانی  می گردد. افزایش آگاهی مصرف کنندگان از مشکلات سلامت و ایمنی غذایی باعث رشد تقاضا برای محصولات بدون آنتی­ بیوتیک و حتی ممنوعیت مصرف آنتی­ بیوتیک­ های محرک رشد در بسیاری از کشورها نظیر کشورهای اتحادیه اروپا گشته است.

دربارۀ مقاومت آنتی بیوتیکی بیشتر بدانید (کلیک کنید)

 

دکتر عین اللهی در ادامۀ سخنان خود افزودند پزشکان، داروسازان و سایر ارائه دهندگان خدمات سلامت نقشی حیاتی در حفظ کارآیی آنتی بیوتیک‌ها دارند. تجویز و توزیع نامناسب داروها منجر به مصرف بی رویه شده و زمینه را برای بروز و گسترش مقاومت دارویی فراهم می‌کند. رعایت نکردن اصول کنترل عفونت توسط ارائه دهندگان خدمات سلامت، می‌تواند منجر به  افزایش عفونت و در نتیجه فزونی گونه‌های مقاوم گردد. در عرصه‌های کشاورزی، دامداری و صنایع غذایی، از دست دادن داروهای ضدمیکروبی موثر، تهیه غذای سالم را دچار مشکل می‌کند. مدیریت مصرف داروهای ضد میکروبی مهمترین راهکار برای مقابله با این تهدید است.

به منظور کاهش پیدایش و گسترش میکروارگانیسم های مقاوم و دسترسی به مواد و داروهای ضد میکروبی اثربخش برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها، کشور ظرفیت های خود را برای آموزش و فرهنگ سازی، افزایش دانش و انجام تحقیقات کاربردی در زمینه پایش مقاومت میکروبی، پیشگیری از بروز عفونت‌ها، تولید داروهای موثر و بهینه سازی مصرف داروهای ضدمیکروبی در انسان و حیوان بکار خواهد برد. برای تحقق این اهداف رویکرد یکپارچه به سلامت با مشارکت مسئولانه وزارتخانه های جهاد و کشاورزی، نیرو، کشور، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، سازمان حفاظت محیط زیست، رسانه‌ها و تشکل‌های مردمی ضروری خواهد بود.

 

makiandampars - antibiotic

 

 

شرکت ماکیان دام پارس به عنوان پیشرو در تحقیق، توسعه و تولیدهای جایگزین آنتی بیوتیک ها در راستای چالش های پیش رو با مقاومت های آنتی بیوتیکی و تامین امنیت و سلامت غذایی، از سال 1384 فعالیت خود را در زمینۀ محصولات دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی آغاز کرده است. این شرکت پیشرو در زمینه تولید دارو های گیاهی و افزودنی های تخصصی خوراک و همچنین فرمولاسیون، ساخت و توزیع کنسانتره و دان، با بهترین کیفیت و استفاده از تکنولوژی روز دنیا از کشور های ژاپن، سوئیس و کره جنوبی میباشد. شرکت ماکیان دام پارس در سال 1397 به عنوان شرکت دانش بنیان در زمینه تولید داروهای پیشرفته گیاهی دامپزشکی شناخته شد. این شرکت با بهره گیری از متخصصین مجرب خود، فرمولاسیون و تولید داروهای پیشرفته گیاهی دامپزشکی با بهترین کیفیت و با استفاده از ظرفیت های بومی کشور و تکنولوژی روز دنیا را در جهت کاهش هزینه های تولید و بهره وری آن و تامین خوراک سالم و تولید منابع پروتئینی بدون مصرف آنتی بیوتیک بر عهده دارد. تمامی محصولات دارویی گیاهی تولیدی شرکت ماکیان دام پارس برای اولین بار در ایران فرموله و تولید شده و نوآورانه، کاربردی، مبتنی بر دانش بومی و همسو با محیط زیست بوده و از این حیث کاملا منحصر به فرد می باشند.  

 

 

منبع خبر: ایفدانا، پایگاه خبری سازمان غذا و دارو