تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

چالش های کنترل بیماری نیوکاسل طیور و راه حل آن

نیوکاسل یک بیماری ویروسی بسیار واگیردار و کشنده می باشد که باعث درگیری دستگاه تنفسی، عصبی و گوارشی پرنده می شود. راه اصلی انتقال این ویروس از طریق تماس مستقیم با پرندگان آلوده است و برخی علائم بالینی آن عبارتند از بی حالی، عطسه، تنفس با دهان باز، کاهش تولید تخم مرغ، لرزش عضلانی، پیچ خوردن گردن، فلجی ، اسهال و مرگ ناگهانی.

makiandampars - newcastle disease

روش اصلی کنترل و پیشگیری بیماری نیوکاسل رعایت بهداشت و واکسیناسیون می باشد. با وجود اینکه واکسیناسیون یکی از مهم ترین روش های پیشگیری از بیماری های ویروسی محسوب می شود، با این حال همیشه با موفقیت پیش نمی رود و ممکن است برخی عوامل باعث شکست واکسیناسیون شوند. در این صورت در بدن پرنده به میزان کافی آنتی بادی تولید نشده، بنابراین پرنده هم چنان به بیماری حساس است.

عوامل شکست واکسیناسیون:

سویه واکسن

بیماری نیوکاسل دارای سویه های مختلف است. در صورتیکه واکسن حاوی سویه یا سروتیپ شایع شده نباشد، حتی اگر تیتر کافی ایجاد کرده باشد، اما باعث ایمنی گله در برابر سویه مورد نظر نمی شود.

میزان آنتی ژن و ایمنی زایی واکسن

میزان ناکافی آنتی ژن در واکسن، تخفیف حدت بیش از حد سویه موجود در واکسن یا حدت خیلی بالای سویه وحشی می توانند باعث بیماری شدن گله، علی رغم واکسیناسیون شوند.

غیرفعال شدن واکسن

هرگونه اشکال در حمل و نقل، عدم رعایت زنجیره سرما، نگهداری و نحوه مصرف واکسن می تواند منجر به غیرفعال شدن آن شود. برای مثال در مورد واکسن های آشامیدنی، حضور ترکیباتی مانند کلر، ترکیبات آمونیوم و …. در آب می توانند باعث غیر فعال شدن ویروس های زنده موجود در واکسن شوند.

توزیع نامناسب واکسن

توزیع نامناسب واکسن هایی که از طریق آب آشامیدنی یا اسپری تجویز می شوند، منجر به عدم واکسیناسیون طیور در برخی قسمت های سالن می شود. به علاوه عدم دقت در هنگام تزریق واکسن های کشته و یا واکسن های قطره چشمی، باعث عدم ایجاد ایمنی یکنواخت در گله می گردد.

وجود بیماری و یا استرس در هنگام واکسیناسیون

در صورتیکه در زمان واکسیناسیون پرنده ها بیمار باشند یا در دوره نهفته بیماری به سر ببرند، علی رغم واکسیناسیون صحیح و اصولی، گله درگیر بیماری می شود زیرا فرصت کافی برای ایجاد ایمنی قبل از بیماری، وجود ندارد. به علاوه، برخی بیماری های عفونی و یا مصرف جیره آلوده به مایکوتوکسین، با سرکوب سیستم ایمنی منجر به عدم پاسخ به واکسیناسیون می شوند.

انواع استرس در پرنده نیز سیستم ایمنی را تضعیف کرده و جلوی پاسخ مناسب به واکسن و ایجاد تیتر بالای آنتی بادی را می گیرد.

ایمنی مادری

میزان بالای آنتی بادی های مادری در جوجه های جوان، به خصوص هفته اول پرورش، می تواند با واکسن تداخل داده و منجر به شکست واکسیناسیون شود.

مدیریت

در صورتیکه مسائل امنیت زیستی و بهداشتی و اصول مدیریتی به خوبی رعایت نشوند، واکسیناسیون به تنهایی قادر به کنترل و پیشگیری صد در صدی بیماری نمی باشد.

به علاوه در صورت واکسیناسیون صحیح و موفقیت آمیز، ممکن است پرنده به ویروس آلوده شود ولی علائم بالینی نداشته باشد. با این حال ویروس را دفع کرده و باعث انتقال بیماری به پرندگان حساس تر شود.

با توجه به موارد گفته شده و اهمیت این بیماری و شیوع آن در کشور، می توان برای کنترل و پیشگیری از این بیماری در کنار واکسیناسیون از محصول کاملا طبیعی ایمونوپروپوفیت استفاده نمود. این محصول حاوی مواد موثره عصاره های اکیناسه (سرخارگل)، شیرین بیان و پروپولیس می باشد و با تقویت ایمنی سلولی و همورال باعث افزایش مقاومت طیور به بیماری و افزایش تیتر آنتی بادی و بهبود پاسخ به واکسیناسیون می شود. به علاوه از دفع ویروس جلوگیری کرده و در نتیجه از انتشار بیماری در سطح گله پیشگیری می کند. عصاره شیرین بیان این محصول نیز در پیشگیری و بهبود زخم های گوارشی ناشی از ویروس نیوکاسل موثر است و به افزایش وزن و عملکرد طبیعی پرنده کمک می کند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی اینجا کلیک کنید.