تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

فواید مایتوفید پلاس در طیور تخم گذار

جرب قرمز طیور

درمانیسوس گالینه یا جرب قرمز طیور (Poultry Red Mite= PRM)، متعلق به راسته مزواستیگماتا  (Mesostigmata) می باشد که شامل گونه های متعددی از جرب هاست که از نظر مورفولوژی و رفتاری با یکدیگر تفاوت دارند. بسیاری از این گونه ها گیاهخوارند، برخی از مواد پوسیده تغذیه می کنند (Saprophagous) و یا شکارچی هایی اند که زندگی آزاد دارند. بقیه آنها، از جمله جرب درمانیسوس گالینه، نیز انگل اجباری هستند.

درمانیسوس گالینه، انگل خارجی خونخوار طیور اهلی و پرندگان وحشی است، که برای 3 مرحله آخر چرخه زندگی خود و توسعه و رشد تخم هایش مجبور به خونخواری و زندگی انگلی است. عمدتا ماده های آن در طول عمر خود چندین بار خونخواری می کنند با این حال گزارش شده است که نر ها نیز احتمالا به طور منقطع و گاه به گاه خون می خورند. با اینکه میزبان اصلی جرب قرمز، طیور هستند اما آنها می توانند جوندگان و حتی انسان را هم درگیر کنند.

makiandampars - red mite

چرخه زندگی جرب قرمز

چرخه زندگی درمانیسوس گالینه شامل مراحل تخم، لارو، پروتونیمف (Protonymph)، دئوتونیمف (Deutonymph) و بلوغ می باشد، که از مرحله تخم تا بلوغ بین 7 تا 14 روز طول می کشد. برای تبدیل لارو به protonymph، به میزبان واسط نیازی نیست. اما برای تبدیل protonymph به deutonymph و سپس به فرم بالغ نیاز به خون میزبان است. این جرب به طور مداوم در کنار میزبان زندگی نمی کند، بلکه به طور معمول در هر دوره خونخواری 30 الی 60 دقیقه روی بدن مرغ به سر می برد و بقیه زمان را در لا به لای شکاف ها و ترک های اطراف مرغداری پنهان می شود تا بتواند خون خورده شده را هضم کرده، جفت گیری و تخم گذاری را نیز انجام دهد. به علاوه با این کار از گزند حشره کش ها و کنه کش های رایج نیز در امان می ماند.  این جرب هر 2 الی 4 روز معمولا در هنگام شب و تاریکی از بدن میزبان خود تغذیه می کند. تنها تعداد اندکی از این جرب ها ممکن است در طول روز و روشنایی از خون بدن میزبان تغذیه کنند.

در زمان آلودگی با این جرب در سیستم های پرورش در قفس، آلودگی حدود 50 هزار جرب به ازای هر پرنده و در موارد حاد حتی تا 500 هزار جرب به ازای هر پرنده نیز می رسد. این جرب در هر بار گزش حدود 0.2 میلی گرم خون می خورد بنابراین اگر هر مرغ به طور متوسط با 25 هزار تا 50 هزار جرب آلوده باشد، روزانه حدود 4 گرم خون از دست می دهد که این مقدار برابر با 3% از حجم کل خون بدن یک مرغ است.

این جرب در تمام طول سال حضور دارد اما بیشترین میزان شیوع آن در فصل های گرم و مرطوب می باشد.

درجه حرارت مناسب برای تخم گذاری و سایر مراحل و تکثیر جنسی 25 تا 37 درجه سانتی گراد است. بهترین میزان رطوبت برای بقای این جرب نیز 70 تا 90 % است.

makiandampars - red mite life cycle

اهمیت کنترل جرب قرمز طیور

شدت آسیب و ضایعات ناشی از جرب قرمز در پرنده های درگیر بسته به شدت آلودگی متغیر است. مهم ترین علائمی که مشاهده می شوند شامل کاهش سلامت عمومی پرنده به دلیل کمبود خواب و نوک زدن بیش از حد به خود می باشد. در موارد شدید آلودگی، اثرات جدی تری مثل کانیبالیسم، کم خونی و حتی مرگ مشاهده می شود. به علاوه آلودگی با این جرب منجر به افزایش استرس پرنده شده و غلظت کورتیکوسترون و آدرنالین در گردش خون پرنده افزایش می یابد. هم چنین، باعث کاهش پاسخ های ایمنی، غلظت بتا و گاماگلوبولین ها و تولید آنتی بادی پس از واکسیناسیون نیز می گردد. پرنده هایی که درگیر این بیماری هستند رشد و وزن کمتری دارند و ضریب تبدیل غذایی (FCR) نیز بالا می رود.

جرب قرمز طیور، عامل انتقال بسیاری از پاتوژن های مهم، که برخی از آنها زئونوز نیز می باشند، محسوب می شود. پاتوژن هایی که از این طریق بین مرغ ها منتقل می شوند شامل باکتری های بورلیا انسرینا، سالمونلا، پاستورلا و کلامیدیا و ویروس های آبله طیور و نیوکاسل می باشند. به علاوه برخی از این پاتوژن ها که از طریق جرب قرمز منتقل شده اند می توانند بعد از آلوده کردن پرنده به طور عمودی جوجه های آنها را نیز بیمار کنند و ضرر های اقتصادی فراوانی به بار آورند. مهم ترین ضرر اقتصادی ناشی از این جرب، کاهش تولید (15 تا 20%) و کیفیت تخم مرغ (نازک و لکه دار شدن پوسته) می باشد. ضرر اقتصادی درمانیسوس گالینه تنها در اروپا 130 میلیون یورو در سال تخمین زده شده بود.

با توجه به اینکه گزارش هایی از مقاومت گسترده درمانیسوس گالینه به دارو های کنه کش از جمله آمیتراز، کارباریل، پرمترین، پیرتروئید و کاربامات ها وجود دارد و باقی مانده این ترکیبات در گوشت و تخم مرغ طیور برای سلامت انسان یک مشکل جدی محسوب می شود، در بسیاری از کشور ها مصرف ترکیبات شیمیایی و مصنوعی به دلیل اجزای فعال آنها (جهش زا، سرطان زا و ناقص الخلقه زایی) به طور جدی محدود شده است. به علاوه، هیچ یک از محصولات شیمیایی مصنوعی به طور اختصاصی فقط بر جرب قرمز تاثیر نمی گذارند و برای سایر حشرات نیز سمی می باشند. به همین دلیل باقی مانده این ترکیبات بر محیط زیست و اکوسیستم نیز اثرات منفی می گذارد. بنابراین، کشف روش های موثر کنترل جرب قرمز امری ضروری است. عصاره ها و روغن های گیاهی، به دلیل غنی بودن از اجزای فعال زیستی، می توانند یک جایگزین مناسب برای درمان جرب قرمز باشند. به علاوه استفاده از عصاره های گیاهی با ترکیبات شیمیایی پیچیده و متعدد، ایجاد مقاومت علیه آنها را غیر ممکن می کند و به دلیل عدم ایجاد باقی مانده اثر منفی بر محیط زیست و سلامت انسان نمی گذارند. عصاره ها و ترکیبات گیاهی به دلیل قابلیت کشتن تخم و لارو انگل و انگل های بالغ به دلیل اثرات نوروتوکسیک و خفه کردن آنها و داشتن خاصیت دورکنندگی می توانند علیه انگل های خارجی به خصوص جرب ها، کنه ها و شپش ها به کار روند. 

مایتوفید پلاس یک محصول کاملا گیاهی و اولین داروی خوراکی ضد جرب قرمز طیور در دنیا می باشد. فرمولاسیون داروی مایتوفید پلاس، بر پایه ترکیبات موثره عصاره گیاهان بابونه، آویشن، اکالیپتوس و سیر بوده و مکانیسم اثر اصلی این دارو به نحوی است که مهم ترین مرحله از چرخه زندگی انگل را تحت تاثیر قرار می دهد. هر یک از مواد موثره و فعال موجود در مایتوفید پلاس دارای مکانیسم های متفاوتی هستند که ترکیب توام این مواد با یکدیگر سبب اثرات قوی ضد انگلی می گردد.

اثر مایتوفید پلاس بر جرب قرمز

مطالعات بسیاری قابلیت بابونه و عصاره های آن، در مهار کردن رشد طیف وسیعی از انگل ها و حشرات، از جمله جرب های درمانیسوس گالینه و پزروپتس کانیکولی و کنه ریپی سفالوس آنولاتوس را نشان داده اند. بنابراین بر اساس مطالعات انجام شده این گیاه یک کاندیدای خوب برای کنترل درمانیسوس گالینه می باشد.

عصاره سیر نیز بر انگل های خارجی خاصیت نوروتوکسیک دارد و باعث فلجی سریع و مرگ آنها می شود. به علاوه مصرف آن در طیور درگیر جرب قرمز باعث بهبود شاخص های خونی و رفتار و عملکرد پرنده می شود که به دلیل توانایی سیر در کاهش انگل های خارجی است زیرا جرب ها تمایلی به مکیدن خون طیوری که سیر مصرف کرده اند ندارند. سیر هم چنین باعث مرگ تخم های انگل و جرب های قرمز بالغ نیز می گردد. ترکیبات فنولی موجود در سیر بر غشای سیتوپلاسمی انگل های تک یاخته تاثیر می گذارد و نفوذپذیری کاتیون های آنها را تغییر داده و منجر به مرگ پاتوژن ها می شود. به علاوه سیر باعث کاهش قابل توجه مصرف گلوکز، میزان گلیکوژن، مصرف اکسیژن و فعالیت های وابسته به فسفومونواستراز های اسید و باز در انگل نیز می گردد.

بر اساس مطالعات انجام شده، اوکالیپتوس به طور مستقیم منجر به مرگ جرب های قرمز می شود. 

بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده آویشن می تواند باعث مرگ جرب های قرمز بالغ شود. کارواکرول موجود در آویشن یک کاندیدای حشره کشی مناسب است که دارای اثرات سمی بر درمانیسوس گالینه می باشد. آویشن علاوه بر این، باعث دفع و دور شدن آنها نیز می شود. تیمول و کارواکرول موجود در آویشن حتی از پرمترین نیز بهتر عمل می کنند. کارواکرول به طور غیر رقابتی گیرنده های نیکوتین-استیل کولین انگل را مهار می کند.

بنابراین محصول مایتوفید پلاس با دارا بودن این ترکیبات موثره علاوه بر خواص ضد انگلی، با هدف قرار دادن کلیدی ترین مراحل چرخه زندگی انگل (خونخواری) سبب دور شدن جرب ها از بدن پرنده و سهولت دسترسی جهت از بین بردن آنها خواهد شد.

اثر مایتوفید پلاس بر مشکلات پوستی ناشی از جرب قرمز

بابونه از قدیم در بسیاری از کشور ها برای درمان تعدادی از بیماری ها از جمله عفونت ها و التهابات پوستی، اگزما ، ترمیم زخم و درمان درماتیت آتوپیک، استفاده می شود و حتی در فرمولاسیون محصولات مراقبت پوستی نیز به کار می رود. بابونه به دلیل خواص آنتی کسیدانی و ضد التهابی خود از مرگ سلولی جلوگیری کرده و به ترمیم زخم های ناشی از جرب قرمز نیز کمک می کند. این گیاه اپیتلیزاسیون مجدد و توسعه فیبر های کلاژن را بهبود می دهد. به علاوه ویژگی های ضد باکتریایی آن نیز در جلوگیری از عفونت زخم ها و ترمیم سریع تر آن موثر است. طبق شواهد موجود، عصاره بابونه سریع تر از کورتیکواستروئید ها باعث بهبود و ترمیم زخم می شود. به علاوه گیاه بابونه با مهار افزایش پروستاگلاندین E2، نیتریک اکساید، اینترلوکین 6 (IL-6) و فاکتور نکروز دهنده تومور آلفا (TNF-ɑ) اثر ضد التهابی خود را ایفا می کند.

اکالیپتوس نیز به دلیل خواص ضد دردی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضد رادیکال های آزاد، ناشی از مواد موثره موجود در آن، به ترمیم زخم کمک می کند. به علاوه با افزایش انقباض زخم، کوتاه کردن دوره اپیتلیزاسیون و بهبود پارامتر های بافت شناسی پوست منجر به بهبود ترمیم زخم ناشی از جرب قرمز می شود.

آلیسین، ماده موثره موجود در سیر، دارای ویژگی های ضد التهابی و ضد میکروبی است و از قدیم برای درمان زخم ها استفاده می شده است. سیر منجر به افزایش نرخ ترمیم زخم و کاهش ریسک عفونت می شود. آلیسین با تحریک فیبروبلاست ها که نقش کلیدی در ترمیم زخم دارند، و تکثیر آنها منجر به تسریع درمان زخم می شوند.

تیمول موجود در آویشن نیز دارای اثر ضد باکتریایی قوی بوده و در نتیجه از عفونت زخم جلوگیری می کند. به علاوه تکثیر فیبروبلاست ها را افزایش می دهد و به ترمیم زخم نیز کمک می کند. 

استفاده از مایتوفید پلاس علاوه بر دور کردن جرب ها و جلوگیری از ایجاد زخم ها و حساسیت های پوستی، سبب تسریع روند ترمیم ضایعات موجود و کاهش واکنش های التهابی و آلرژیک خواهد شد. 

اثر مایتوفید پلاس بر کم خونی ناشی از جرب قرمز

مایتوفید پلاس با دور کردن جرب های قرمز و جلوگیری از خون خواری آنها، از کم خونی جلوگیری می کند. به علاوه، ترکیبات فیتوشیمیایی، مواد موثره، آهن و ویتامین C فراوان موجود در آویشن می توانند در برطرف نمودن کمبود آهن و ویتامین C، اختلالات ترمیم زخم و آنمی و کم خونی موثر باشند. مصرف آویشن باعث بهبود گلبول های قرمز خون، هماتوکریت و هموگلوبین می شود که می تواند به دلیل ترکیب خاص مواد معدنی و فیتوشیمیایی موجود در آویشن باشد. به علاوه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود می تواند در حافظت از کبد و کلیه، به عنوان اندام های دخیل در تشکیل خون و فاکتور های خونی، نیز موثر باشد.

بابونه نیز باعث بهبود جذب آهن در روده می شود و قابلیت تام اتصال آهن را افزایش می دهد و منجر به بهبود عملکرد کبد و کلیه می شود؛ بنابراین در پیشگیری و درمان آنمی موثر است. 

اثر مایتوفید پلاس بر تنظیم ایمنی و کاهش انتقال بیماری های عفونی 

سیر می تواند به تقویت ایمنی همورال و افزایش تیتر آنتی بادی در طیور بعد از واکسیناسیون کمک کند؛ بنابراین حتی اگر جرب قرمز ناقل ویروس باشد، نمی تواند پرنده را بیمار کند. به علاوه با افزایش تکثیر لنفوسیت ها و شمارش کلی گلبول های سفید، بیان ژن اینترلوکین 2 (IL-2) و اینترفرون گاما، فعالیت میکروب کشی و تولید گونه های فعال اکسیژن در ماکروفاژ ها و کاهش سایتوکاین های پیش التهابی باعث تنظیم ایمنی پرنده نیز می گردد. مطالعات بسیاری خواص تقویت کننده ایمنی سیر را تایید می کنند. به علاوه آلیسین موجود در سیر دارای خواص آنتی بیوتیکی، آنتی اکسیدانی، ضد انگلی و ضد قارچی است و باعث بروز پاسخ های ایمنی علیه حمله انگل های خارجی می شود و در کل ایمنی ذاتی و اکتسابی را تقویت می کند. به علاوه، در برابر بسیاری از عفونت ها از جمله عفونت با ای کلای، سالمونلا، کلستریدیوم پرفرنژنس و … نیز مقاوم است و باعث کاهش تلفات ناشی از آنها می شود که می تواند به دلیل ترکیبات فنولی و یا غیر فنولی موجود در سیر باشد. هم چنین سیر می تواند بر مرحله تکثیر ویروس ها تاثیر بگذارد.

اکالیپتوس دارای مولکول های فعال مثل منتول و 1و8 –سینئول است، که می توانند تحریک سیستم ایمنی، مهار پاسخ های التهابی و اثر ضد میکروبی ایجاد کنند.

آویشن دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی است و با تقویت و تنظیم سیستم ایمنی منجر به افزایش مقاومت پرنده به انواع عفونت ها می گردد. هم چنین با افزایش تیتر آنتی بادی باعث تقویت ایمنی همورال می شود و تعداد ماکروفاژ ها و لنفوسیت های T روده ای را نیز افزایش می دهد. 

از این رو محصول مایتوفید پلاس علاوه بر پیشگیری از انتقال مکانیکی میکروب ها توسط جرب قرمز، با دارا بودن اثرات ضد میکروبی از یک سو و تقویت ایمنی از سوی دیگر، سبب مقاومت طیور نسبت به بیماری های منتقله مانند آبله، نیوکاسل، سالمونلوز و … می شود. 

اثر مایتوفید پلاس بر کاهش بار میکروبی خوراک

خواص ضد باکتریایی بابونه ثابت شده است و بر بسیاری از باکتری های گرم مثبت و منفی از جمله استافیلوکوکوس اورئوس، سودوموناس آئروژینوزا و گونه های استرپتوکوکوس موثر می باشد. بابونه قابلیت تشکیل بیوفیلم را هم کاهش داده و در کنترل باکتری های تشکیل دهنده بیوفیلم نیز موثر است. علاوه بر آن بابونه دارای خواص ضد قارچی و ضد انگلی نیز می باشد.

آلیسین موجود در سیر نیز دارای خواص ضد میکروبی، ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد انگلی می باشد.

هم چنین تیمول و کارواکرول موجود در آویشن به دلیل تغییر در نفوذپذیری غشای باکتری، خاصیت باکتری کشی دارند. به خصوص کارواکرول باعث اختلال در نیروی محرک پروتون و تخلیه ذخایر ATP می شود و با مهار سنتز فلاژلین، پروتئین سازنده تاژک، از تحرک باکتری ها جلوگیری می کند. به علاوه تیمول و کارواکرول باعث ایجاد حفراتی در غشای خارجی باکتری های پاتوژن و نشت مواد داخل سلولی به بیرون می شوند و خاصیت ضد بیوفیلمی هم دارند. تیمول باعث تغییر مسیر متابولیسم سلولی پاتوژن هایی نظیر سالمونلا می شود. به علاوه، آویشن خاصیت ضد ویروسی و ضد قارچی نیز دارد.

اکالیپتوس نیز دارای اثرات ضد باکتریایی به خصوص علیه پاتوژن هایی مثل سالمونلا، کلبسیلا، استرپتوکوکوس، پروتئوس و استافیلوکوکوس اورئوس می باشد. علاوه بر آن، ویژگی های انگل کشی، حشره کشی، ضد قارچی و گندزدایی عمومی دارد.

بنابراین استفاده از مایتوفید پلاس در خوراک، با از بین بردن و جلوگیری از رشد باکتری ها و قارچ های پاتوژن منجر به کاهش کانت میکروبی و حفظ کیفیت آن می گردد.

اثر مایتوفید پلاس بر فلور میکروبی و مورفولوژی دستگاه گوارش

یکنواختی و مورفولوژی مخاط روده شاخص هایی حیاتی برای هضم و جذب مواد مغذی و عملکرد ایمنی هستند.

آلیسین موجود در سیر باعث بهبود و رژنراسیون (بازسازی) ساختار فیزیولوژیک لایه اپیتلیوم روده و افزایش عمق کریپت و ارتفاع و عرض ویلی ها می شود و از این طریق هضم و جذب مواد مغذی را بهبود می بخشد به علاوه ویلی های بزرگ تر باعث کاهش ای کلای در روده نیز می شود. مصرف سیر علاوه بر افزایش سطح جذب باعث تنظیم ترکیب و تنوع فلور میکروبی روده نیز می شود و خاصیت باکتری کشی علیه باکتری های مضر مانند انتروباکتر ها، کلی فرم ها، ای کلای، کمپیلوباکتر ژژونی و سالمونلا  نیز از خود بروز می دهد و در کل باعث بهبود عملکرد گوارش طیور می شود. 

تیمول و کارواکرول آویشن به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود، نقش مهمی در حفظ یکنواختی مخاط گوارشی دارند و باعث کاهش ضایعات و مشکلات روده، افزایش باکتری های مفید و کاهش باکتری های پاتوژن در روده می شوند و در نتیجه به بهبود هضم و جذب و کاهش اسهال کمک می کنند. به علاوه منجر به افزایش ارتفاع ویلی ها در روده باریک، افزایش بیان mRNA موسین در روده بزرگ و کوچک و افزایش فعالیت آنزیم های گوارشی می گردند.

مصرف اکالیپتوس نیز با بهبود مورفولوژی ژژنوم و افزایش تعداد و تنوع میکروبیوتا باعث افزایش هضم و جذب مواد مغذی در طیور می شود.

مصرف بابونه در طیور منجر به بهبود مورفولوژی، نازک تر شدن دیواره عضلانی روده، افزایش سطح جذب، تنظیم فلور میکروبی، مصرف بهتر و موثر مواد مغذی و تقویت عملکرد می شود. به علاوه آلفا بیزابولول اکساید، بیزابولول اکساید و کامازولن موجود در بابونه باعث کاهش حدت باکتری های پاتوژن می شوند، زیرا در غشای سلولی آنها تداخل ایجاد کرده و منجر به تغییر نفوذپذیری به کاتیون هایی مثل پتاسیم و هیدروژن و در نتیجه نشت سلولی می شوند و بنابراین سلامت روده را حفظ می کنند.

در نتیجه مایتوفید پلاس با بهبود عملکرد و حفظ سلامت دستگاه گوارش منجر به بهبود هضم و جذب مواد مغذی و ضریب تبدیل غذایی شده و از بیماری ها و مشکلات گوارشی نیز جلوگیری می کنند.

اثر مایتوفید پلاس بر کیفیت بستر

همان طور که پیشتر ذکر شد مواد موثره موجود در سیر، بابونه، آویشن و اکالیپتوس منجر به بهبود مورفولوژی روده می شوند و جذب مواد مغذی و آب را افزایش می دهند. هم چنین بر ترکیب، تعداد و تنوع فلور میکروبی دستگاه گوارش نیز اثرات مثبتی می گذارند و باعث حفظ سلامت و تقویت عملکرد دستگاه گوارش و ایمنی می شوند و از بیماری ها و مشکلات گوارشی نظیر اسهال جلوگیری می کنند و در نتیجه باعث کاهش رطوبت و گاز آمونیاک بستر و کاهش تعداد لارو مگس و حشرات می شوند.  به علاوه آنها با تقویت باکتری های مفید روده، تشکیل گاز آمونیاک توسط باکتری های پاتوژن را هم کاهش می دهند و از اثرات منفی گاز آمونیاک بر سلامت و تولید طیور جلوگیری می کنند.

اثر مایتوفید پلاس بر کمیت و کیفیت تولید تخم مرغ

ویژگی های ضد باکتریایی، ضد کوکسیدیایی، ضد قارچی، ضد ویروسی، آنتی اکسیدانی و تقویت کننده ایمنی مواد موثره ترکیبات به کار رفته در مایتوفید پلاس منجر به بهبود کیفیت محصولات طیور از جمله تخم مرغ می شود. این محصول با تقویت قابلیت هضم و جذب دستگاه گوارش و پیشگیری از اسهال و مشکلات گوارشی منجر به کاهش تعداد تخم مرغ های کثیف می شود. هم چنین با دور کردن و کاهش جرب های قرمز نیز از لکه دار و کثیف شدن تخم مرغ ها جلوگیری می کند. سیر به کار رفته در این محصول نیز غنی از سلنیوم به صورت ترکیبات ارگانوسلنیوم مثل سلنومتیونین و سلنوسیستئین می باشد و مرغ با مصرف سیر، این ترکیبات را جذب کرده و در زرده تخم مرغ ذخیره می کند که باعث افزایش وزن تخم مرغ می شود. به علاوه مایتوفید پلاس با حذف استرس های ناشی از جرب قرمز منجر به بازگشت میزان تولید به حالت طبیعی می گردد.

makiandampars - mito fade plus

در مجموع مصرف محصول مایتوفید پلاس موجب بی رغبتی جرب به خونخواری و دور شدن بیش از 90% جرب ها از بدن پرنده می شود. در نتیجه کم خونی، مشکلات و ضایعات پوستی، استرس و انتقال بیماری های عفونی از طریق جرب کاهش می یابند. به علاوه خواص ترکیبات موجود در مایتوفید پلاس به بهبود سریع تر این مشکلات نیز کمک می کند. هم چنین با تنظیم ایمنی از التهاب و واکنش های آلرژیک ناشی از جرب جلوگیری می کند و باعث بهبود کیفیت بستر و عملکرد تولیدی طیور تخم گذار شده و کیفیت تخم مرغ را نیز افزایش می دهد.

مقدار و روش مصرف:

1 تا 2.5 کیلوگرم در تن خوراک مطابق با پروتکل درمانی

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی اینجا کلیک کنید.