تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

هاری سگ و گربه؛ کنترل و پیشگیری

هاری از جمله بیماری های کشنده مشترک (زئونوز) انسان و حیوانات است، که توسط ویروسی از خانواده رابدوویریده ایجاد می شود و با حمله به سیستم عصبی، سبب التهاب حاد مغزی می گردد. هاری به دو شکل تحریکی (هاری خشمگین) یا فلجی (هاری خاموش) بروز می کند. این بیماری تمام پستانداران خونگرم را مبتلا می سازد.

ویروس هاری به مقدار زیادی در بزاق حیوانات آلوده وجود دارد و از طریق گاز گرفتن یا چنگ زدن با پنجه آلوده به بزاق به سایر حیوانات یا حتی انسان منتقل می شود. در برخی موارد نیز با تماس بزاق حاوی ویروس با زخم های باز پوستی، بینی، چشم یا دهان نیز ممکن است بیماری منتقل شود.

سگ ها مسئول 99% موارد ابتلا به هاری در انسان ها می باشند.

علل اهمیت بالای بیماری هاری

  • مرگ و میر صد در صدی پس از بروز علائم بالینی
  • میزان بالای حیوان گزیدگی در انسان و صرف هزینه های زیاد جهت خرید سرم و واکسن های ضد هاری
  • تلفات و خسارات اقتصادی ناشی از این بیماری در دام

اپیدمیولوژی هاری

سالانه حدود 59000 نفر در اثر ابتلا به هاری جان خود را از دست می دهند. حدود 80% موارد هاری در مناطق روستایی و بیش از 40% موارد مرگ در اثر هاری در کودکان زیر 15 سال اتفاق می افتد.

هاری در بسیاری از کشور های جهان مشاهده می شود. اما بیشترین موارد آن در آفریقا و آسیا رخ می دهند. در ایران نیز هاری به صورت بومی وجود دارد. با این حال کشور هایی مثل انگلستان، اسکاتلند، اسکاندیناوی، ایرلند، استرالیا و نیوزلند توانسته اند هاری را ریشه کن کنند.

makiandampars - endemicity of dog and human rabies,2016

کنترل و پیشگیری هاری

  • اطلاع رسانی در مورد اهمیت بیماری، روش های انتقال و پیشگیری
  • نزدیک نشدن به سگ های ولگرد و حیوانات وحشی
  • تمیز کردن محل گاز گرفتگی یا خراشیدگی با آب و صابون و انجام فوری واکسیناسیون
  • نظارت بر کشتار دام ها و جلوگیری از کشتار های غیر مجاز
  • همکاری و هماهنگی سازمان های دامپزشکی، شهرداری و … جهت نظارت و جمع آوری سگ های ولگرد و …
  • واکسیناسیون سگ و گربه ها

برای اطلاعات بیشتر در مورد بیماری هاری اینجا کلیک کنید.

مشکلاتی از قبیل استفاده نادرست یا کیفیت پایین واکسن ها و یا ضعف سیستم ایمنی سگ یا گربه سبب می شوند تا علی رغم انجام واکسیناسیون، باز هم هاری در سگ و گربه ها اتفاق بیفتد.

با توجه به اهمیت بالای بیماری و این موضوع که هاری اغلب از طریق گربه ها و به خصوص سگ ها به انسان منتقل می شود، بنابراین واکسیناسیون موثر سگ و گربه ها در جلوگیری از ابتلای آنها به هاری و در امان بودن صاحبان آنها از هاری بسیار مهم است. بنابراین باید به برنامه واکسیناسیون هاری توجه شود.

می توان پس از انجام واکسیناسیون، به منظور تقویت ایمنی و اطمینان از اثرگذاری کامل واکسن از محصول کاملا طبیعی ایمونوپروپوفیت استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره اکیناسه (سرخارگل)، شیرین بیان و پروپولیس می باشد و سبب تقویت ایمنی سلولی و همورال سگ و گربه ها می گردد. هم چنین تولید آنتی بادی در پاسخ به واکسیناسیون هاری را افزایش می دهد که منجر به تقویت اثر واکسن می شود. ینابراین استفاده از ایمونوپروپوفیت پس از واکسیناسیون هاری چه در سگ و گربه های سالم، چه در سگ و گربه هایی که به دلایل مختلف ضعف سیستم ایمنی دارند، توصیه می شود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.