تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

مشکلات ناشی از آلودگی غذای حیوانات خانگی به مایکوتوکسین ها

آلودگی دانه های غلات به مایکوتوکسین در سراسر جهان یک مشکل شایع است و در صورت آلوده شدن غذای حیوانات خانگی به این مایکوتوکسین ها می تواند یک تهدید جدی برای سلامت آنها باشد.

آفلاتوکسین یکی از این مایکوتوکسین هاست که توسط کپک زرد مایل به سبز آسپرژیلوس فلاووس (A. flavus) تولید می شود و می تواند منجر به سرطان و آسیب شدید کبدی شود. گیاهانی که بیشتر به آفلاتوکسین آلوده می شوند ذرت، بادام زمینی و دانه پنبه هستند اما سایر محصولات کشاورزی مثل برنج و غلات گندم و … هم امکان آلودگی با آفلاتوکسین را دارند.makiandampars - mycotoxin in corn

آلودگی غذا به آفلاتوکسین ها در سگ ها نسبت به گربه شایع تر است زیرا در فرمول غذا های تجاری سگ ها اغلب محصولات ذرت مشاهده می شود. بسیاری از مسمومیت های غذایی سگ ها به دلیل آلودگی غذای آنها به آفلاتوکسین بوده است.

به طور کلی سگ ها و گربه ها در مقایسه با سایر حیوانات بالاترین حساسیت را به آفلاتوکسین ها نشان می دهند.

مصرف غذای آلوده به مایکوتوکسین (چه به صورت ناگهانی و به مقدار زیاد یا به مقدار کم ولی طولانی مدت) در حیوانات خانگی در درجه اول به کبد آنها آسیب می زند. برای مثال آفلاتوکسین ها می توانند بر تولید پروتئین در کبد تاثیر منفی بگذارند و در صورت مصرف مقادیر بالاتر آن می تواند منجر به آسیب سلول های کبدی و مرگ آنها شود. سایر مایکوتوکسین ها هم در رشد و تمایز و نفوذپذیری سلول های کبدی اختلال ایجاد می کنند و یا منجر به التهاب، استرس اکسیداتیو و نکروز کبد می شوند.

علائم بالینی ناشی از مسمومیت با مایکوتوکسین ها

  • زردی
  • اسهال و استفراغ
  • بی حالی و بی اشتهایی و کاهش وزن
  • تضعیف ایمنی
  • بیماری های تنفسی

درمان                    

برای درمان می توان سرم تراپی انجام داد و از دارو های ضد استفراغ استفاده نمود. اما معمولا این حیوانات دچار مشکلات کبدی مداوم می شوند و لازم است تا از دارو ها و ترکیبات حمایت کننده از کبد استفاده کنند.

 یکی از این محصولات که باعث حمایت و تقویت کبد می شود، محصول کاملا گیاهی هپامارین است. این محصول حاوی عصاره گیاه خارمریم (سیلیمارین) است. سیلیمارین در درجه اول به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. هم چنین با پایدار کردن غشای سلول های کبدی از ورود سموم به آنها جلوگیری می کند و خاصیت ضد توکسینی دارد. سیلیمارین با افزایش پروتئین سازی منجر به تحریک بازسازی سلول های کبدی می شود و از فیبروز و سیروز کبدی هم جلوگیری می کند. هم چنین خاصیت ضد التهابی هم دارد. بنابراین  هپامارین از طریق خاصیت ضد توکسینی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ناشی از سیلیمارین، کبد را از آسیب ناشی از سموم، توکسین ها و رادیکال های آزاد محافظت می کند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.