تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

استرس گرمایی در گاو ها چه مشکلاتی به وجود می آورد

با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما و افزایش دمای هوا دامدار ها باید مشکل استرس گرمایی در گاو ها را در نظر داشته باشند. گاو ها در اثر هضم و گوارش غذا و تولید شیر حرارت تولید می کنند. هم چنین گرمای خورشید را هم جذب می کنند. حال اگر این گرمای تولید شده یا جذب شده از گرمایی که گاو با نفس کشیدن، عرق کردن و یا وزش باد از دست می دهد بیشتر باشد منجر به استرس گرمایی می شود.

makiandampars - heat stress in cow

معمولا استرس گرمایی و کاهش تولید در گاو در دماهای بالاتر از 21 درجه سانتی گراد شروع می شود ولی برخی نژاد های مقاوم مثل جرسی تا 25 درجه سانتی گراد را هم تحمل می کنند.

علائم دام تحت استرس گرمایی

  • افزایش نرخ تنفس
  • افزایش دمای بدن
  • عرق کردن
  • ایستادن به مدت طولانی

استرس گرمایی در گاو ها می تواند مشکلات جدی ای از قبیل کاهش تولید شیر و باروری، کاهش وزن گوساله های تازه متولد شده، افزایش رخداد اختلالات متابولیک، تغییر فلور میکروبی شکمبه و ضعف سیستم ایمنی به وجود بیاورد.

در شرایط استرس گرمایی به دلیل کاهش pH، کاهش غلظت استات و افزایش غلظت لاکتات شکمبه، جمعیت باکتریایی شکمبه تغییر می کند. pH پایین شکمبه (اسیدوز شکمبه) منجر به کاهش تعداد باکتری هایی می شود که می توانند فیبر موجود در جیره را هضم کنند. بنابراین با کاهش انرژی غذا که در دسترس دام قرار می گیرد، اسیدوز شکمبه تحت حاد اتفاق می افتد که یک اختلال متابولیک معروف است که منجر به کاهش تولید شیر می شود.

برای برگرداندن تعادل فلور میکروبی و برطرف کردن اسیدوز شکمبه می توان از مکمل سین بیوتیک MLC استفاده نمود. این محصول حاوی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی با کانت بالا و پری بیوتیک دکستران الیگوساکارید است. لاکتوباسیلوس کازئی پروبیوتیکی بسیار مقاوم است و در کنار پری بیوتیک اختصاصی خود یعنی دکستران الیگوساکارید سبب بازگشت تعادل فلور میکروبی دستگاه گوارش و افزایش باکتری های مفید می شود و اسیدوز شکمبه و کاهش تولید شیر ناشی از آن را برطرف می کند. هم چنین این محصول با تقویت فلور میکروبی موجب تقویت ایمنی می شود و از بروز بیماری های عفونی و مشکلات گوارشی هم پیشگیری می کند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

هم چنین استرس گرمایی در سطح سلولی هم باعث افزایش تولید پروتئین های شوک حرارتی و کاهش تولید متابولیت های سیستم ایمنی و در نتیجه اختلال و ضعف ایمنی می شود. هم چنین در گاو هایی که تحت استرس گرمایی هستند آنتی بادی های کمتری از طریق آغوز به گوساله های خود منتقل می کنند و پاسخ به واکسیناسیون و تیتر آنتی بادی آنها هم کمتر خواهد بود.

با توجه به این موضوع که ضعف سیستم ایمنی می تواند حساسیت دام به بیماری های عفونی را افزایش بدهد و منجر به ناکارآمدی واکسیناسیون شود و از این طریق خسارت زیادی به دامدار وارد کند، بنابراین برای تقویت ایمنی می توان از محصول کاملا طبیعی ایمونوپروپوفیت استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره شیرین بیان، اکیناسه (سرخارگل) و پروپولیس است. پروپولیس دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد انگلی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی است و به دلیل مواد موثره خود باعث تحریک سیستم ایمنی سلولی و همورال و افزایش قدرت فاگوسیتوز و در نتیجه تقویت ایمنی می شود. هم چنین عصاره گیاه شیرین بیان دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و به تقویت ایمنی هم کمک می کند. اکیناسه (سرخارگل) هم دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و عملکرد ایمنی را هم تنظیم می کند. اکیناسه از طریق فعالسازی ماکروفاژها، لوکوسیت های پلی مورفونوکلئار و سلول های کشنده طبیعی ( NK-cells ) و افزایش فاگوسیتوز و تحریک و تنظیم سیستم کمپلمان، باعث تحریک پاسخ سیستم ایمنی در مقابل عوامل بیماری زا می شود. هم چنین با افزایش سنتز هموگلوبین و گلبول های قرمز خون به تقویت ایمنی و عملکرد سایر ارگان ها کمک می کند. بنابراین در کل محصول ایمونوپروپوفیت به دلیل خواص ترکیبات خود منجر به تقویت ایمنی میزبان شده و از ابتلا به بیماری های عفونی جلوگیری می کند و باعث پاسخ بهتر به واکسیناسیون می شود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

به حداقل رساندن استرس گرمایی

  • ایجاد سایه بان
  • خنک کردن دام ها به کمک آب پاش
  • تامین آب آشامیدنی کافی برای دام
  • کاهش مدت زمان ماندن دام در محیط بدون سایه بان
  • غذا دادن در ساعت های خنک تر روز، به خصوص در مورد غذاهای حاوی فیبر زیاد که حرارت بیشتری در شکمبه تولید می کنند.
  • تجویز ویتامین ها، مواد معدنی، عصاره های گیاهی، پروبیوتیک ها