تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

مروری بر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و درمان آن

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) یک بیماری ویروسی به شدت واگیردار است که گوسفند و بز را درگیر می کند و خسارات مالی و اقتصادی فراوانی به دامدار وارد می کند.

این بیماری اولین بار در سال 1942 در آفریقا مشاهده شد اما در حال حاضر در آفریقا، هند، خاورمیانه و از جمله ایران شیوع دارد.

این ویروس می تواند تا 90% گله را بیمار کرده و معمولا 70% دام های آلوده تلف می شوند.

makiandampars - ppr stomatitis

علائم بالینی طاعون نشخوارکنندگان کوچک

  • تب بالا
  • ترشحات چشمی
  • ترشحات بینی چرکی
  • التهاب و زخم های دهانی (استوماتیت)
  • التهاب شدید روده
  • التهاب ریه 

در صورت بروز آنتریت و التهاب روده، بعد از درمان می توان از مکمل سین بیوتیک MLC به منظور بازگشت سریع تر تعادل فلور میکروبی دستگاه گوارش استفاده نمود. این محصول حاوی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی در کانت بالا و پری بیوتیک اختصاصی آن، دکستران الیگوساکارید می باشد که باعث بازسازی و تنظیم فلور میکروبی، بهبود هضم و جذب و تقویت سیستم گوارش و سیستم ایمنی می شود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

انتقال بیماری طاعون تشخوارکنندگان کوچک

این ویروس از طریق تماس مستقیم بین نشخوارکنندگان کوچک منتقل می شود. بنابراین چراگاه ها و بازار های فروش حیوانات زنده نقش مهمی در انتقال ویروس عامل بیماری دارند. این ویروس می تواند به مقدار زیادی از ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع دام آلوده دفع شده و سایر دام ها با تنفس این ترشحات آلوده، بیمار می شوند.

پیشگیری و درمان

مهم ترین راه کنترل و پیشگیری از این بیماری، واکسیناسیون است که به صورت سالیانه، در مناطقی که بیماری شیوع دارد، انجام می پذیرد. هم چنین اقدامات امنیت زیستی نیز برای کنترل این بیماری انجام می گیرد.

برای این بیماری نیز مانند سایر بیماری های ویروسی، درمان اختصاصی وجود ندارد، اما می توان با درمان های حمایتی تلفات را کاهش داد.

می توان برای تقویت ایمنی دام به منظور بهبود پاسخ به واکسیناسیون و افزایش مقاومت در برابر بیماری از محصول کاملا طبیعی ایمونوپروپوفیت استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره شیرین بیان، سرخارگل (اکیناسه) و پروپولیس است. پروپولیس دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد انگلی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی است و به دلیل مواد موثره خود باعث تحریک سیستم ایمنی سلولی و همورال و افزایش قدرت فاگوسیتوز و در نتیجه تقویت ایمنی می شود. هم چنین عصاره گیاه شیرین بیان دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و به تقویت ایمنی هم کمک می کند. سرخارگل (اکیناسه) نیز دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بوده و عملکرد سیستم ایمنی را تنظیم می کند. این گیاه از طریق فعالسازی ماکروفاژ ها، لوکوسیت های پلی مورفونوکلئار و سلول های کشنده طبیعی (NK cells) و افزایش فاگوسیتوز، باعث تحریک و تقویت پاسخ ایمنی می شود. هم چنین محرک و تنظیم کننده سیستم کمپلمان می باشد . بنابراین در کل محصول ایمونوپروپوفیت به دلیل خواص ترکیبات خود منجر به تقویت ایمنی میزبان شده و در نتیجه با بهبود پاسخ به واکسیناسیون و افزایش مقاومت در برابر بیماری در پیشگیری موثر است، هم چنین در صورت ابتلای گله به بیماری نیز به بهبود سریع تر بیماری کمک می کند و هم چنین دفع و انتشار ویروس را هم کاهش داده و جلوی شیوع بیشتر بیماری را می گیرد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

برای کاهش عوارض تنفسی نیز می توان از محصول گیاهی ایمونو اکینامول استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره گیاه سرخارگل (اکیناسه) و آویشن باغی است. گیاه آویشن آنتی اکسیدان، ضدعفونی کننده، ضد ویروس، ضد باکتری، ضد قارچ، ضد تب و ضد احتقان است. مواد موثره این گیاه موکولیتیک بوده و به خروج ترشحات تنفسی کمک می کند و منجر به بهبود و افزایش ظرفیت تنفس می شود. خواص سرخارگل نیز پیشتر ذکر شد. بنابراین ایمونواکینامول به بهبود هرچه سریع تر بیماری های تنفسی و برطرف شدن علائم کمک کمی کند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

از آنجاییکه ضایعات و زخم های دهانی ایجاد شده در این بیماری دردناک می باشند، بنابراین دام از غذا خوردن امتناع می کند. بنابراین برای بهبود سریع تر این زخم ها می توان از اسپری کاملا طبیعی ماریمند 5 استفاده نمود. این اسپری حاوی عصاره های کالاندولا، شیرین بیان و پروپولیس است که دارای خواص گسترده ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی می باشند و با ایجاد یک لایه محافظ بر روی زخم از تحریک بیشتر آن جلوگیری کرده و درد و سوزش را کاهش می دهد و به بهبود سریع تر زخم نیز کمک می کند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.