تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

مدیریت گاو های شیری پس از زایمان

از حدود 3 هفته قبل از زایمان تا 3 هفته پس از زایمان گاو های شیری، دوره انتقال نامیده می شود. در این دوره به دلیل شروع و افزایش شیردهی، تغییراتی در میزان انرژی مورد نیاز دام به وجود می آید و بسیاری از مشکلات سلامتی و اختلالات متابولیک در این دوره رخ می دهد اما در صورت مدیریت صحیح این دوره، بهبود شیردهی دام اتفاق می افتد.

 

مدیریت صحیح، به خصوص در مورد تغذیه گاو های پر تولید، در این دوره برای موفقیت در شیردهی، حفظ کلسیم خون و سلامت شکمبه ضروری است. هم چنین تغذیه مناسب در این دوره مواد مغذی مورد نیاز دام را تامین می کند و بنابراین از مصرف بیش از حد ذخایر انرژی بدن جلوگیری کرده و باعث افزایش باروری نیز می گردد.

اختلالات متابولیک و بیماری های احتمالی در دوره انتقال

بالانس منفی انرژی در اوایل شیردهی به دلیل مصرف کمتر ماده خشک خوراک و در نتیجه دریافت مقادیر کمتر انرژی از طریق غذا اتفاق می افتد و به نیاز دام به انرژی بیشتر برای تولید شیر پاسخ داده نمی شود. که این قضیه می تواند بر باروری و عملکرد تولید مثلی دام اثرات منفی داشته باشد.

به علاوه مشکلات متابولیکی از قبیل کتوز و کبد چرب، جا به جایی شیردان، تب شیر، جفت ماندگی، متریت و ورم پستان نیز ممکن است در این دوره اتفاق بیفتند.

مصرف کمتر ماده خشک خوراک و بالانس منفی انرژی همراه با کاهش غلظت انسولین و افزایش غلظت هورمون رشد در این دوره منجر به انتقال بیش از حد چربی ها به کبد به منظور تامین انرژی برای تولید شیر، به جای گلوکز، شده و تجمع چربی ها در کبد منجر به کبد چرب و کتوز می شود.  به خصوص گاوهای چاق که نمره وضعیت بدنی (BCS) خیلی بالایی دارند، کمتر گرسنه شده و بعد از زایمان غذای خیلی کمتری می خورند و بنابراین بیشتر مستعد مشکلات متابولیکی و کبد چرب هستند. بنابراین قبل از خشک کردن این دام ها باید وزن آنها را کاهش داد.

در صورت رخداد کبد چرب در دوره انتقال، می توان از محصول کاملا گیاهی هپامارین برای درمان استفاده نمود.این محصول حاوی عصاره گیاه خارمریم (سیلیمارین) است. سیلیمارین در درجه اول به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. هم چنین باعث پایدار شدن غشای سلول های کبدی می شود. سیلیمارین با افزایش پروتئین سازی منجر به تحریک بازسازی سلول های کبدی می شود و از فیبروز و سیروز کبدی هم جلوگیری می کند. هم چنین خاصیت ضد التهابی هم دارد و از کبد محافظت می کند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

تولید شیر نیازمند مقادیر زیاد کلسیم است و در نتیجه منجر به کاهش کلسیم خون، تب شیر و جا به جایی شیردان به دلیل کاهش عملکرد عضلات صاف لوله گوارش می شود. به علاوه کمبود کلسیم خون، عملکرد سلول های ایمنی را نیز مختل می کند.

هم چنین در این دوره به دلیل تضعیف ایمنی دام، احتمال رخداد ورم پستان های محیطی و متریت نیز افزایش می یابد.

می توان برای تقویت ایمنی دام ها در این دوره و جلوگیری از رخداد ورم پستان و متریت و سایر بیماری های عفونی از محصول طبیعی ایمونوپروپوفیت استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره شیرین بیان، اکیناسه (سرخارگل) و پروپولیس است. پروپولیس دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد انگلی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی است و به دلیل مواد موثره خود باعث تحریک سیستم ایمنی سلولی و همورال و افزایش قدرت فاگوسیتوز و در نتیجه تقویت ایمنی می شود. هم چنین عصاره گیاه شیرین بیان دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و به تقویت ایمنی هم کمک می کند.اکیناسه (سرخارگل) هم دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و عملکرد ایمنی را هم تنظیم می کند. حضور این ترکیبات در کنار یکدیگر باعث تقویت اثر آنها شده و ایمنی دام را تقویت می کنند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

راه حل

افزایش مصرف خوراک در این دوره، می  تواند به گاو ها کمک کند تا دوره انتقال را به خوبی سپری کنند.

اقداماتی که باعث افزایش اشتها و مصرف خوراک دام می شوند:

  • کاهش استرس
  • افزایش راحتی و آسایش
  • جلوگیری از چاق شدن بیش از حد
  • تامین فیبر کافی
  • عدم تغذیه بیش از حد با نشاسته بعد از زایمان
  • تامین علوفه با کیفیت و خوش طعم
  • افزایش اختلاف کاتیون-آنیون در جیره
  • کاهش التهابات و تقویت ایمنی
  • نظارت گاو ها از نزدیک

هم چنین افزایش مصرف خوراک، باعث افزایش فعالیت شکمبه و رشد فلور میکروبی آن می گردد. در اثر تخمیر این فلور میکروبی اسید های چرب فرار (استیک اسید، پروپیونیک اسید و بوتیریک اسید) در شکمبه تولید شده که برای تامین انرژی در کبد مورد استفاده قرار می گیرند.

می توان برای افزایش تعداد و تنوع فلور میکروبی شکمبه از مکمل سین بیوتیک MLC استفاده نمود. این مکمل شامل کانت بالای پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی و پری بیوتیک اختصاصی آن یعنی دکستران الیگوساکارید است. MLC منجر به تنظیم و تقویت فلور میکروبی دستگاه گوارش دام می شود و از این طریق باعث تقویت عملکرد گوارشی و ایمنی و تامین انرژی مورد نیاز دام می گردد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.