تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

لمپی اکسین در گاو؛ علائم و درمان

بیماری لامپی اسکین (lumpy skin disease) یک عفونت ویروسی در گاوهاست. این بیماری اولین بار در آفریقا مشاهده شد و به کشورهای خاورمیانه، آسیا و اروپای شرقی نیز منتشر شد. اخیرا این بیماری برای اولین بار در گرجستان، روسیه، بنگلادش و چین هم شیوع پیدا کرده است که این تغییر در الگوی جغرافیایی انتشار بیماری منجر به نگرانی هایی در سطح بین المللی شده است.

لمپی اسکین در گاوها می تواند کشنده باشد و ویژگی آن حضور برجستگی هایی (ندول) بر روی پوست و سایر قسمت های بدن می باشد. عفونت های باکتریایی ثانویه معمولا باعث بدتر شدن شرایط می شوند. لمپی اسکین تهدیدی جدی برای دامداران محسوب می گردد. هم چنین این بیماری برون مرزی به دلیل خسارت های اقتصادی شدید و گسترده و پتانسیل انتشار سریع در گله، توسط سازمان بهداشت جهانی حیوانات (WOAH) در لیست بیماری های مهم و قابل توجه قرار گرفته است.

عامل ایجادکننده بیماری لمپی اسکین در گاو چیست؟

عامل این بیماری، ویروس Lumpy skin disease virus (LSDV) می باشد که مرتبط با ویروس آبله گوسفند و بز است ولی فقط در گاوها بیماری ایجاد می کند و در میان ویروس های خانواده آبله بیشترین ضرر اقتصادی را برای نشخوارکنندگان به بار می آورد. شیوع این بیماری در تابستان های مرطوب و شرجی بیشتر است اما در زمستان هم می تواند اتفاق بیفتد. این بیماری می تواند از طریق حشرات خونخوار مثل پشه، مگس و کنه منتقل شود.

گاو ها در هر سن و نژادی می توانند درگیر لامپی اسکین شوند اما گاو های جوان و آنهایی که در پیک شیردهی هستند، حساسیت بیشتری دارند.

makiandampars - lumpy skin disease

علائم بالینی لمپی اسکین در گاوها چیست؟

  • تب
  • ندول ها و برجستگی های روی پوست، غشاهای مخاطی و اندام های داخلی
  • لاغری
  • تورم گره های لنفاوی
  • ترشحات بینی، بزاق و اشک
  • کاهش شدید تولید شیر
  • در برخی موارد مرگ

میزان شیوع لامپی اسکین در گله بین 5 تا 45 % و حتی گاهی تا 100 % می باشد اما نرخ تلفات معمولا کمتر از 10 % (گاهی تا 40 %) است.

چرا بیماری لمپی اسکین در گاو اهمیت اقتصادی زیادی دارد؟

اهمیت اقتصادی لامپی اسکین به دلیل کاهش قابل توجه تولید شیر به میزان 10 تا 85% می باشد. این کاهش تولید ناشی از تب بالا و ورم پستان ثانویه است. هم چنین این بیماری به دلیل کاهش نرخ رشد در گاو های گوشتی، ناباروری موقت یا دائمی، سقط، هزینه های درمان و واکسیناسیون و مرگ حیوانات بیمار نیز خسارات زیادی به دامدار وارد می کند.

چگونه می توان لمپی اسکین را در گاوها درمان نمود؟

می توان برای درمان گاوهای مبتلا به بیماری لمپی اسکین از داروی کاملا طبیعی ایمونوپروپوفیت استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره های شیرین بیان، اکیناسه و پروپولیس بوده و منجر به تقویت ایمنی سلولی و همورال می شود. هم چنین دفع و انتشار ویروس را کاهش داده و انتشار بیماری در گله را کنترل می نماید. هم چنین به دلیل داشتن اثرات ضدمیکروبی و تقویت ایمنی از عفونت های باکتریایی ثانویه و وخیم تر شدن اوضاع جلوگیری می کند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.