تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

آیا واقعا لازم است گربه خانگی را بشوریم؟

یکی از بزرگتزین چالش های صاحبان حیوانات خانگی خصوصا گربه شستن آن است. بیشتر گربه ها از آب نفرت دارند و از هیچ چیزی بیشتر از حمام کردن بدشان نمی آید. یکی از پرسش هایی که معمولا از دامپزشک پرسیده می شود این است که هر چند وقت یکبار باید گربه را بشوریم؟ این سوال غلط است. سوال درست این است که آیا کلا گربه نیازی به شستشو دارد یا نه؟ خیر، بر خلاف سگ ها بیشتر گربه ها نیازی به استحمام ندارند و خودشان به خوبی از پس نظافت و بهداشت شخصی شان برمی آیند. گربه ها بین 30 تا 50 درصد زمان بیداری شان را مشغول لیس زدن و تمیز کردن خود هستند. سطح زبان گربه ها پوشیده از برجستگی های زبر کوچکی به نام پاپیلا است که بزاق را در سطح پوشش گربه پخش می کند. گربه ها با این کار علاوه بر اینکه موهای خود را مرتب و تمیز می کنند، بوی خود را نیز در سطح بدنشان نیز پخش می کنند. اگر گربه شسته شود حاصل این زحمات از بین رفته و بوی مشخصه و هویتش از بین می رود. از طرف دیگر اگر مرتب گربه خود را استحمام کنید ممکن است اثر منفی بر رابطه اش با شما بگذارد و حتی زمانی که قصد نوازش او را دارید حالت دفاعی بگیرد.

چه زمان هایی شستن گربه لازم است؟

بعضی زمان ها شستن گربه اجتناب ناپذیر است. مثلا در صورتی که گربه دچار آلودگی شدید باشد یا آغشته به ماده ای باشد که سمی بوده یا قابلیت هضمش را نداشته باشد مثل نفت، روغن موتور، ضد یخ، گازولین، رنگ و غیره، گربه باید سریعا شسته شود. برخی مشکلات پوستی مثل عفونت های قارچی، درگیری های انگلی (مثل کک و کنه و جرب)، التهابات و بعضی حساسیت ها نیازمند شامپوهای درمانی هستند و باید طی دوره درمان گربه موهای گربه کوتاه شده و یک یا چند دوره با شامپو یا محلول های مخصوص شسته شود. همچنین در صورتی که گربه ای را به تازگی از خیابان پیدا کرده اید و از تاریخچه آن اطلاعی ندارید بهتر است قبل از ورود به محیط خانه یا کنار گربه های دیگر یکبار بشورید. نژادهای بدون مو مثل گربه های اسفینکس بدلیل فیزیولوژی متفاوت و تولید بیش از حد چربی توسط پوستشان نیاز به شستشوی هفتگی دارند. گربه های مسن، بیمار، چاق مفرط و دارای مشکلات حرکتی که به خوبی از عهده تمیز کردن خود برنمیایند نیز ممکن است هر چند وقت یکبار نیاز به استحمام داشته باشند.

چگونه با کمترین دردسر گربه خود را بشوییم؟

کمتر کسی است که تجربه شستن گربه بدون زخمی شدن را داشته باشد. اکثر گربه ها ذاتا از آب خوششان نمی آید و حمام کردن برایشان تحمل ناپذیر است. اگر گربه شما جز موارد بالاست و مجبور هستید او را استحمام کنید رعایت برخی نکات می تواند تجربه بهتر و ایمن تری را برای شما و گربه تان رقم بزند. نکته اول اینکه قبل از حمام کردن ناخن های گربه را کوتاه کنید. با اینکار از خراش و زخمی شدن دست هایتان تا حد زیادی جلوگیری می کنید. بهتر است یکی دو ساعت بعد از غذا که آرام تر است این کار را انجام دهید.

 حتما قبل از شستشو موهای گربه را کاملا برس بزنید تا هیچ گرهی باقی نماند. اگر گربه ترس شدیدی از آب دارد یا بسیار پرخاشگر است استفاده از ترکیبات آرامبخش طبیعی مثل نوروکالم محصول ماکیان دام پارس  بسیار کمک کننده است. تمامی وسایل مورد نیاز مثل شامپو های مخصوص پت، تشویقی، چندین حوله، برس و غیره را در دسترس خود قرار دهید و علاوه بر بستن در حمام طوری بنشینید که گربه امکان فرار نداشته باشد. بهتر است از یک نفر دیگر از اعضای خانواده نیز بخواهید که به شما در نگه داشتن گربه کمک کند. بسیاری از گربه ها از صدای شیر آب یا دوش وحشت دارند برای همین بهتر است وان یا یک لگن با سایز مناسب را با آب گرم ولرم تا ارتفاع مناسب پر کنید و با استفاده از یک کاسه یا پیمانه پلاستیکی آب را از نزدیک روی گربه بریزید. حتما مواظب باشید آب وارد گوش و چشم ها نشود. برای شستن صورت از یک پارچه یا حوله نمناک استفاده کنید و به هیچوجه آب را مستقیما روی سر نریزید. حتما از شامپوی مخصوص پت استفاده کنید. بعد از اینکه بدن کاملا خیس شد شامپو را کف دست ماساژ دهید یا با کمی آب رقیق کنید سپس روی بدن ماساژ دهید. بعد از چند دقیقه با آب فراوان بشویید تا کف کاملا خارج شود. در گربه های موبلند بهتر است بعد از شامپو از نرم کننده های مخصوص پت نیز استفاده شود. پس از پایان شستشو گربه را ابتدا در یک محیط گرم با حوله کاملا خشک میکنیم. معمولا گربه ها با صدای سشوار مشکل دارند. پس از خشک کردن با حوله حتما حتما گربه را برس بزنید چون گربه بعد از حمام  تا مدت زیادی به لیس زدن و تمیز کردن خودش خواهد پرداخت. برس زدن احتمال تشکیل گلوله مویی را کم می کند.

چطور بدون حمام کردن گربه خود را تمیز کنیم؟

اگر قصد تمیز کردن گربه خود را دارید راه هایی غیر از شستن نیز وجود دارد که هم برای شما و هم گربه ممکن است ساده تر و دلپذیر تر باشد. مثلا می توانید داخل گوش ها را با محلول های مخصوص و یا دستمال با رطوبت خیلی کم تمیز کنید. البته بدلیل عفونت ها و مشکلات قارچی رایج در بسیاری از نژاد ها مثل گربه های پرشین، تمیز کردن گوش تحت نظارت دامپزشک انجام شود بهتر است. دور چشم ها و چین های صورت در نژاد های با صورت فلت مثل گربه های پرشین باید روزانه با حوله یا تنظیف که با آب گرم جوشیده کمی مرطوب شده تمیز شود. بهتر است از دستمال، پنبه یا دستمال های یکبار مصرف مخصوص پت که معطر هستند استفاده نشود. ناخن ها بسته به سرعت رشد و سطح فعالیت هر سه تا جهار هفته باید کوتاه شود. برس زدن در سلامت پوست و مو، جلوگیری از تشکیل هیربال و کاهش ریزش موی گربه خیلی موثر است. خصوصا در گربه های موبلند برای جلوگیری از نمدی شدن و گره خوردن اهمیت برس زدن بیشتر می شود. در فصول گرم بهتر است در نژادهای موبلند موها حتما حتما کوتاه شود. همچنین موهای کف پا برای جلوگیری از لیز خوردن و انتقال آلودگی باید کوتاه نگه داشته شود. استفاده از شامپوهای تجاری خشک که به تازگی در پت شاپ ها دیده می شود بدلیل دارا بودن مواد شیمیایی و احتمال بروز حساسیت و مشکلات گوارشی توصیه نمی شود. در صورتی که خوش شانس هستید که گربه شما مسواک زدن را تحمل می کند بهتر است هر روز یا هفته ای چند مرتبه با خمیر دندان مخصوص پت یا حتی با مسواک خالی، دندان ها را مسواک بزنید.