تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

سازمان بهداشت جهانی حیوانات (WOAH) و ممنوعیت استفاده از آنتی بیوتیک های محرک رشد

مقاومت ضد میکروبی (AMR) یکی از چالش های مهم سلامتی در قرن 21 میلادی می باشد که همه افراد در سراسر دنیا را درگیر کرده است. استفاده بیش از حد و نادرست از آنتی بیوتیک ها سبب ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی گشته است. در صورتی که با این مشکل مقابله نشود، عملا آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت ها بی اثر شده و سبب افزایش شدت بیماری، انتقال و مرگ و میر ناشی از آن می گردند.

یکی از اهداف جامعه بین المللی برای مقابله با مشکل مقاومت ضد میکروبی، عدم استفاده از آنتی بیوتیک ها به عنوان محرک رشد در پرورش حیوانات می باشد. با وجود این که بسیاری از اعضای سازمان بهداشت جهانی حیوانات (WOAH=OIE) اقدامات مهمی در جهت کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها در پرورش حیوانات انجام داده اند اما هم چنان در برخی کشورها از آنتی بیوتیک ها به طور نامناسب و به عنوان محرک رشد استفاده می شود.

makiandampars - OIE

عدم استفاده از آنتی بیوتیک ها به عنوان محرک رشد

در سال 2016 میلادی تمام کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت حیوانات (WOAH) متعهد شدند که از آنتی بیوتیک های مهم پزشکی به عنوان محرک رشد در پرورش حیوانات استفاده نکنند. با این حال طبق گزارش این سازمان، تقریبا 20% اعضا هم چنان استفاده از آنتی بیوتیک های محرک رشد را گزارش می دهند. به علاوه حداقل 11% اعضای WOAH، حداقل از یکی از آنتی بیوتیک های مهم پزشکی مثل کولیستین به عنوان محرک رشد استفاده می نمایند. هم چنین حداقل 50% کشورهایی که آنتی بیوتیک های محرک رشد مصرف می کنند، هیچ گونه قانون گذاری ای در این مورد ندارند. از طرفی در برخی کشورها، بعضی از افزودنی های خوراک که با هدف افزایش تولید مصرف می شوند حاوی مقادیر کم آنتی بیوتیک می باشند اما این موضوع را اعلام نمی کنند؛ در نتیجه دامپروران یا دامپزشکان ناآگاهانه با استفاده از این افزودنی ها سبب افزایش مصرف آنتی بیوتیک می شوند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد نقش آنتی بیوتیک های محرک رشد در پیدایش مقاومت ضدمیکروبی اینجا کلیک کنید.

نقش مزارع پرورش دام و طیور و سازمان های مربوطه در استفاده درست و منطقی از آنتی بیوتیک ها

سازمان جهانی بهداشت حیوانات (WOAH) استفاده درمانی و دامپزشکی از داروها را از مصارف غیر دامپزشکی جدا می کند. استفاده دامپزشکی از داروهای ضدمیکروبی، از جمله آنتی بیوتیک ها، شامل استفاده از این ترکیبات به منظور درمان، کنترل و پیشگیری از عفونت، در مواردی که ریسک عفونت ثابت شده است، می باشد اما استفاده از آنتی بیوتیک ها به عنوان محرک رشد جزو موارد مصرف غیردامپزشکی محسوب می شود.

WOAH از اعضای خود می خواهد که استفاده غیردامپزشکی از داروهای ضد میکروبی و آنتی بیوتیک ها را محدود کرده و به خصوص استفاده از آنتی بیوتیک های مهم پزشکی به عنوان محرک رشد را به کلی ممنوع نمایند. هم چنین از آنها دعوت می کند تا قوانینی در این رابطه وضع کنند و دنبال جایگزین های مناسب برای آنتی بیوتیک ها باشند.