تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

تاثیر عصاره های گیاهی بر عملکرد طیور

معمولا بیشترین هزینه ها در پرورش طیور، مربوط به خوراک است. با توجه به این که گوشت مرغ جزو ارزان ترین و محبوب ترین منابع پروتئین در سراسر دنیا محسوب می گردد و هم چنین به دلیل افزایش روز افزون جمعیت، صنعت پرورش طیور روز به روز در حال گسترش است. یکی از روش ها برای کاهش هزینه های خوراک و پرورش اقتصادی، کاهش سطح پروتئین در جیره طیور می باشد. این کار نه تنها آسیبی به پرنده وارد نمی کند، بلکه یک جیره متعادل با پروتئین کم منجر به بهبود وضعیت سلامت پرنده نیز می گردد.

 از طرفی با توجه به تغییرات آب و هوا و کاهش زمین های کشاورزی، تولید خوراک مورد نیاز طیور با مشکلاتی رو به رو گشته و در نتیجه هزینه های مربوط به خوراک بیشتر شده است. پس باید به دنبال راهی برای افزایش بازدهی خوراک در پرندگان بود. به همین دلیل از افزودنی های خوراک و آنتی بیوتیک های محرک رشد در خوراک پرندگان استفاده می گردد تا شرایط مناسبی برای هضم خوراک در روده ایجاد شود اما به دلیل گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی و خطرات آن برای انسان ها، حیوانات، گیاهان و محیط زیست، استفاده از  آنتی بیوتیک ها به عنوان محرک رشد در بسیاری از کشورها ممنوع اعلام شده است.

استفاده از عصاره های گیاهی، پروبیوتیک ها، پری بیوتیک ها، سین بیوتیک ها و …. به جای آنتی بیوتیک های محرک رشد اخیرا مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

makiandampars - herbal extracts

نقش عصاره های گیاهی در بهبود عملکرد طیور

بعد از این که استفاده از آنتی بیوتیک های محرک رشد در سال 2006 در اروپا ممنوع شد، عصاره های گیاهی نقش مهمی در حفظ عملکرد طیور بدون استفاده از این آنتی بیوتیک ها، ایفا کردند و منجر به بهبود بسیاری از ویژگی های طیور از جمله ضریب تبدیل غذایی شدند. عصاره های گیاهی می توانند دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتریایی باشند که همه به بهبود عملکرد طیور پرورشی کمک می کنند. هم چنین این ترکیبات منجر به ایجاد تغییرات مثبت در دستگاه گوارش، تحریک ترشح آنزیم های گوارشی و تنظیم سیستم ایمنی نیز می گردند. به علاوه با تحریک آنزیم های هضمی و بهبود استفاده از محصولات هضمی به دلیل افزایش عملکرد کبد، منجر به بهبود رشد و عملکرد طیور می گردند.

بر خلاف آنتی بیوتیک های محرک رشد که استفاده بیش از حد از آنها منجر به توسعه و گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی گشته است، امکان ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی علیه ترکیبات گیاهی، به دلیل داشتن چندین ماده موثره و مکانیسم های عمل متفاوت، وجود ندارد. هم چنین این ترکیبات، طبیعی بوده و عوارض جانبی جدی و خطرناکی ندارند. به علاوه باقیمانده بافتی نداشته و نیاز به دوره پرهیز از مصرف نیز ندارند و در تمام طول دوره پرورش قابل استفاده می باشند. در نتیجه می توانند جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک های محرک رشد باشند.

نکته مهمی که در مورد عصاره های گیاهی و تاثیرگذاری آنها وجود دارد این است که این عصاره ها حتما باید استاندارد شده و حاوی مقادیر کافی مواد موثره باشند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد داروهای گیاهی اینجا کلیک کنید.