تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

برنامه کار جهانی برای مقابله با مقاومت آنتی بیوتیکی

با مقاوم شدن میکروب ها به داروهای ضد میکروبی، گزینه ها برای درمان کاهش می یابد. امروزه مقاومت به داروهای ضد میکروبی در سراسر دنیا رخ داده و روز به روز در حال افزایش است و تهدیدی جدی برای انسان ها و حیوانات محسوب می شود. پیامدهای مستقیم مقاومت ضد میکروبی (AMR) شامل افزایش شدت بیماری ها، طولانی شدن دوره بیماری و بستری شدن، افزایش مرگ و میر، ناتوانی در محافظت از بیماران در برابر عفونت های پس از جراحی و … می باشد. علاوه بر این ها، مقاومت میکروبی یکسری پیامدهای غیر مستقیم مثل زیان های اقتصادی نیز می تواند به همراه داشته باشد.

پیش بینی می شود در صورت عدم مقابله با مقاومت آنتی بیوتیکی تا سال 2050 میلادی، سالیانه 10 میلیون نفر در اثر این مشکل جان خود را از دست خواهند داد و تا دهه آینده، 24 میلیون نفر دیگر دچار فقر شدید خواهند شد.

makiandampars - antibiotic misuse and overuse

استفاده بیش از حد و نادرست از آنتی بیوتیک ها در پزشکی و دامپزشکی، در سراسر دنیا، همه کشورها را در معرض خطر مقاومت آنتی بیوتیکی قرار می دهد. بنابراین لازم است تا یک برنامه هماهنگ و جامع در مقیاس جهانی، برای مقابله با این خطر بزرگ طرح شود.

به این منظور در سال 2015 میلادی، مجمع جهانی بهداشت (World Health Assembly) یک برنامه کار جهانی برای مقابله با مقاومت ضدمیکروبی (AMR) به تصویب رساند که شامل 5 قدم کلی می باشد:

  • افزایش فهم و آگاهی در مورد مقاومت ضدمیکروبی از طریق ارتباطات، تعلیم و آموزش موثر
  • افزایش دانش و اطلاعات از طریق نظارت و تحقیق
  • کاهش رخداد عفونت از طریق بهبود وضعیت بهداشت و اقدامات پیشگیرانه
  • استفاده درست و منطقی از داروهای ضد میکروبی در انسان ها و حیوانات
  • توسعه زمینه اقتصادی برای سرمایه گذاری پایدار که نیازهای همه کشورها را در نظر می گیرد و افزایش سرمایه گذاری در داروهای جدید، ابزارهای تشخیصی، واکسن ها و سایر مداخلات

هدف اصلی این برنامه اطمینان از تداوم درمان های موفقیت آمیز و پیشگیری از بیماری های عفونی با استفاده از داروهای موثر، ایمن و با کیفیت و استفاده مسئولانه از این داروها و در دسترس بودن آنها در مواقع نیاز است و برای اجرای این برنامه همکاری بین بخش های مختلف از جمله پزشکی، دامپزشکی، کشاورزی، بخش های مالی و … ضروری می باشد. به همین دلیل هم سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سازمان ملل متحد (United Nations)، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO) و سازمان بهداشت جهانی حیوانات (WOAH) با همکاری یکدیگر، طبق این برنامه، با مقاومت میکروبی مقابله می کنند.