تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

بالا آوردن مکرر در سگ ها و اتساع مری (مگاازوفاگوس)

بالا آوردن در سگ ها امری رایج و عادی می باشد. همه کسانی که سگ دارند، با استفراغ و بالا آوردن سگشان مواجه شده اند. یکی از عللی که باعث می شود سگ ها در طول عمر خود زیاد دچار استفراغ شوند، این است که این حیوانات تقریبا هر چیزی را که بر سر راهشان باشد می خورند. استفراغ باعث می شود تا سگ ها یاد بگیرند دوباره خوراکی های مضر و خطرناکی که سبب استفراغ آنها شده بودند را امتحان نکنند.

تفاوت استفراغ و رگورژیتاسیون چیست؟

استفراغ به معنی بازگرداندن محتویات معده و ابتدای روده باریک است که با فشار عضلات شکم همراه است اما رگورژیتاسیون به معنی بازگشت مواد غذایی از مری، قبل از رسیدن به معده است و محتویات آن هنوز با اسید معده مخلوط نشده است و با هیچ فشار و تلاشی همراه نیست.

یکی از عللی که سبب رگورژیتاسیون در سگ ها می شود، عارضه مگاازوفاگوس یا اتساع و گشادی مری است.

مگازوفاگوس یا اتساع مری چیست؟

مگاازوفاگوس شرایطی است که در آن حرکات و عملکرد عضلات مری کاهش یافته و منجر به اتساع و گشادی مری می شود. این عارضه در سگ ها بیشتر از گربه ها دیده می شود. در حالت طبیعی با بلعیدن غذا عضلات مری تحریک شده و با حرکات خود، غذا را به داخل معده می فرستند اما در سگ های مبتلا به مگاازوفاگوس، عضلات مری به درستی نمی توانند این حرکات را انجام دهند و در نتیجه غذا و مایعات در مری جمع شده و به دیواره مری فشار وارد می کنند. به علاوه از آن جایی که مواد غذایی به معده و روده نمی رسند، هضم و جذب مواد مغذی نیز مختل می شوند.

makiandampars - megaesophagus in dog

مگاازوفاگوس می تواند به طور مادرزادی و احتمالا به دلیل نقص در عصب رسانی به مری رخ دهد یا به صورت اکتسابی در هر سنی ایجاد شود. فرم اکتسابی اتساع مری در مقایسه با حالت مادرزادی آن رایج تر است و می تواند به دنبال بیماری ها و مشکلات مختلف اتفاق بیفتد؛ از جمله:

  • آسیب به اعصاب و عضلات مری (برای مثال بیماری میاستنیا گراویس که یک بیماری خود ایمنی بوده و سبب اختلال در ارتباط بین اعصاب و عضلات می شود.)
  • آسیب یا تحلیل مغز و نخاع
  • انسداد مری توسط جسم خارجی، تومور و ….
  • التهاب شدید مری
  • بیماری های هورمونی مثل کم کاری تیروئید و کم کاری غده فوق کلیه (بیماری آدیسون)
  • مواجهه با برخی سموم

علائم بالینی مگاازوفاگوس در سگ ها چیست؟

سگ های مبتلا به عارضه اتساع مری در عمل بلع مشکل دارند و معمولا بزاق زیادی تولید می کنند. این سگ ها معمولا اشتهای زیادی دارند و همیشه گرسنه هستند با این حال چون نمی توانند غذا را درست بلعیده و وارد معده و روده کنند تا مواد مغذی در آنجا جذب شود، بسیار لاغر و ضعیف هستند. با این حال مهم ترین علامتی که در مگاازوفاگوس دیده می شود، رگورژیتاسیون است. گاهی ممکن است در حین رگورژیتاسیون، محتویات مری به طور تصادفی وارد بینی یا حتی ریه شوند که در این حالت پنومونی آسپیراسیون (عفونت ریه ناشی از برگشت غذا) اتفاق می افتد.

پنومونی آسپیراسیون (Aspiration Pneumonia) چیست؟

در این حالت ذرات کوچک غذا وارد مجاری هوایی شده و منجر به التهاب و تولید بیش از حد مخاط و سلول های التهابی می گردد. در این حالت عضلات دیواره مجاری هوایی منقبض شده و منجر به سرفه، صداهای تنفسی غیر طبیعی و سختی در تنفس می شود. در نهایت هم ممکن است عفونت باکتریایی ریه رخ داده و منجر به تب و وخامت اوضاع حیوان شود.

در صورت رخ دادن پنومونی آسپیراسیون و عفونت ریه می توان از محصول کاملا گیاهی ایمونو اکینامول استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره گیاهان اکیناسه (سرخارگل) و آویشن باغی بوده و علاوه برداشتن اثرات ضد میکروبی و تقویت ایمنی، در بهبود اسپاسم و سرفه و افزایش ظرفیت تنفسی نیز موثر است.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

مگاازوفاگوس در سگ ها چگونه درمان می شود؟

برای درمان این عارضه باید ابتدا علت اولیه ایجاد کننده آن برطرف گردد و در مجموع باید با درمان حمایتی، علائم و مشکلات ایجاد شده در اثر اتساع مری را برطرف نمود. استفاده از صندلی های مخصوص برای حیوان به هنگام غذا خوردن، غذا دادن در حالت عمودی، استفاده از غذا های پرکالری و با قوام مناسب و …. از جمله اقدامات کمک کننده ای هستند که می توان برای سگ های مبتلا به مگاازوفاگوس انجام داد.

makiandampars - bailey chair for dogs