تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

انتروتوکسمی، قلوه نرمی یا بیماری پرخوری در دام؛ پیشگیری و درمان

آنتروتوکسمی، قلوه نرمی یا بیماری پرخوری دام یک بیماری زیان بار است که معمولا در فصل های پاییز و بهار که جیره دام تغییر می کند، ایجاد می شود. این بیماری بیشتر در گوسفند و بز دیده می شود. گرچه امکان ابتلای گاو ها به این بیماری هم وجود دارد. انتروتوکسمی حاد می تواند حتی منجر به تلفات در دام شود.

makiandampars - pulpy kidney in sheeps

 

علت ایجاد انتروتوکسمی در دام چیست؟

عامل بیماری باکتری های کلستریدیوم پرفرنژنس تیپ C و D می باشند. این باکتری ها به تعداد کمی در دستگاه گوارش حیوانات سالم هم وجود دارند و مقدار کمی توکسین (سم) تولید می کنند اما در شرایط عادی، حرکات طبیعی روده آنها را دفع می کند یا آنتی بادی های موجود در خون سبب غیر فعال شدن آنها می شوند. هر عاملی که سبب کاهش حرکات دستگاه گوارش شود مانند تغییر ناگهانی جیره از علوفه خشک به تر یا برعکس، خوردن بیش از حد شیر، مصرف جیره سرشار از غلات و علوفه کم و…  هم چنین هر عاملی که منجر به تضعیف ایمنی شود مانند درگیری با بیماری های مختلف یا استرس و … باعث می شوند تا این باکتری ها به سرعت تکثیر شوند و مقدار زیادی توکسین (سم باکتریایی) تولید کنند که این توکسین ها باعث آسیب شدید روده و حتی سایر اندام های بدن مانند کلیه می شوند.

علائم بالینی انتروتوکسمی چیست؟

علائم بیماری بسته به شدت متفاوت است. با این که انتروتوکسمی در گاو و گوسفند و بز در هر سنی اتفاق می افتد اما شدت آن در بره ها، بزغاله ها و گوساله ها از بالغین بیشتر است.

در فرم فوق حاد بیماری، مرگ ناگهانی بدون علائم بالینی اتفاق می افتد اما در فرم حاد ممکن است دام تا 24 ساعت زنده بماند. گاهی در حیوانات مبتلا علائم عصبی مانند نعره کشیدن، تشنج، بی قراری، گیجی مشاهده می شود. سایر علائمی که مشاهده می شوند عبارتند از:

  • بی حالی
  • بی اشتهایی
  • دل درد
  • اسهال

چگونه می توان بیماری انتروتوکسمی را تشخیص داد؟

تشخیص بیماری بر اساس گرفتن تاریخچه و شرح حال گله، علائم بالینی به خصوص علائم عصبی، ضایعات کالبدگشایی و مشاهده افزایش تعداد باکتری های کلستریدیوم پرفرنژنس در روده صورت می گیرد. 

پیشگیری و درمان انتروتوکسمی چگونه است؟

 پیشگیری از انتروتوکسمی خیلی مهم تر و موثرتر از درمان آن می باشد و در کاهش تلفات و خسارات اقتصادی نقش به سزایی دارد.

با این حال در صورت رخداد بیماری، به منظور درمان، می توان از سین بیوتیک MLC استفاده نمود. این محصول حاوی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی و پری بیوتیک اختصاصی دکستران الیگوساکارید می باشد و علاوه بر اینکه از تکثیر این باکتری های بیماری زا جلوگیری می کند، موجب بازگرداندن تعادل فلور میکروبی و بهبود بیماری می شود. به علاوه عملکرد ایمنی و گوارشی را هم تقویت می کند. بنابراین از MLC به منظور پیشگیری هم می توان استفاده نمود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید. 

هم چنین برای درمان این بیماری می توان از محصول کاملا گیاهی کوکسی فیت ال (محلول خوراکی) استفاده نمود. این محصول علاوه بر اینکه سبب برطرف نمودن اسهال می شود، قابلیت از بین بردن باکتری های کلستریدوم پرفرنژنس را هم دارد و به بهبود سریع تر دام کمک می کند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.