تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

اسهال از جمله مشکلات شایعی است که هر سگی در طول زندگی خود آن را تجربه می کند ولی تعداد دفعات رخداد، شدت و طول دوره آن از سگی به سگ دیگر متفاوت است. معمولا اسهال به راحتی با درمان های ساده برطرف می شود اما اگر درمان مناسب و به موقع انجام نشود، می تواند کشنده باشد.

با این که نمی توان به طور کامل از اسهال سگ ها پیشگیری کرد اما آشنایی با عواملی که می توانند باعث اسهال شوند، کمک می کند تا تعداد دفعات بروز اسهال کمتر شود یا اینکه در صورت رخداد، طول دوره آن کوتاه تر شود.

makiandampars - gastrointestinal problems in dogs

اسهال چیست؟

به مدفوع شل و بدون شکل و قوام اسهال می گویند که معمولا حجم و تعداد دفعات آن از حالت نرمال بیشتر می باشد. خود اسهال بیماری محسوب نمی شود بلکه اسهال علامت بالینی یک بیماری دیگر است. بیماری های مختلفی می توانند باعث اسهال شوند که برخی از آنها ساده و بی خطر و برخی دیگر خطرناک و کشنده می باشند. بنابراین نباید اسهال را در سگ ها نادیده گرفت.

چه عوامل و بیماری هایی می توانند باعث اسهال در سگ ها شوند؟

  • بی احتیاطی در تغذیه: بیش از حد غذا خوردن، خوردن آشغال، غذا های فاسد شده و ترکیبات و گیاهان سمی می تواند باعث اسهال شود.
  • تغییر ناگهانی غذای حیوان: معمولا چندین هفته طول می کشد تا دستگاه گوارش سگ ها به هضم پروتئین های جدید عادت کند. به همین دلیل توصیه می شود حتی تغییر برند غذای حیوان کم کم و در طی چند روز انجام شود تا درگیر اسهال نشود.
  • آلرژی های غذایی: آلرژی های غذایی معمولا باعث اسهال و خارش می شوند.
  • انگل های گوارشی: انگل های روده ای از جمله کرم ها، کوکسیدیا و ژیاردیا می توانند منجر به اسهال و در موارد شدید تر استفراغ شوند.
  • عفونت های گوارشی ویروسی: عفونت با پاروویروس سگ ها سبب اسهال و استفراغ شدید و حتی مرگ و میر در آنها می شود. اسهال پاروویروسی معمولا حاوی خون است. سایر ویروس هایی که در سگ ها اسهال و مشکلات گوارشی ایجاد می کنند، دیستمپر و کروناویروس می باشند.
  • عفونت های باکتریایی روده: برای مثال عفونت با باکتری های سالمونلا و کمپیلوباکتر موجب اسهال های شدید و آبکی می شود که معمولا در آن خون هم دیده می شود.
  • بیماری های مختلف: بیماری هایی مانند نارسایی کبد، نارسایی کلیه، کولیت (التهاب روده بزرگ)، بیماری التهابی روده و سرطان می توانند باعث اسهال شوند.
  • انسداد روده: انسداد روده در اثر خوردن مواد خارجی می تواند منجر به استفراغ، اسهال و دل درد های شدید شود.
  • التهاب پانکراس (پانکراتیت): پانکراس یا لوزالمعده، اندامی است که به عمل هضم کمک می کند و التهاب آن منجر به اسهال، استفراغ و درد شدید در قسمت جلوی شکم می شود.
  • مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها: این موضوع منجر به از بین رفتن فلور میکروبی دستگاه گوارش می شود که خود سبب بروز اختلالات گوارشی از جمله اسهال می گردد.

منشا اسهال سگ ها چگونه تشخیص داده می شود؟

معمولا رنگ، قوام، بو و تعداد دفعات دفع اسهال در تشخیص علت آن کمک کننده می باشند. هم چنین دامپزشک با گرفتن شرح حال بیمار و بررسی نمونه مدفوع هم می تواند به تشخیص برسد. در موارد خفیف اسهال، آزمایشات تشخیصی بیشتر ممکن است به تعویق بیفتد مگر اینکه درمان اولیه با شکست مواجه شود یا وضعیت بدتر شود. در این صورت آزمایشات بیشتری مانند آزمایش خون، نمونه مدفوع برای بررسی انگل، کشت باکتری، رادیولوژی، سونوگرافی و آندوسکوپی انجام می شوند.

makiandampars - gastrointestinal diseases of dogs

اسهال سگ ها چگونه درمان می شود؟

علاوه بر درمان های حمایتی برای برطرف نمودن کم آبی بدن، می توان از داروی کاملا گیاهی کوکسی فیت ال برای برطرف نمودن اسهال استفاده کرد. این محصول بر اساس ترکیبات موثره موجود در عصاره جفت بلوط، سیر و آرتمیزیا آنوآ فرموله شده است. از آن جایی که عمده ترین ترکیب موثره آن تانن موجود در جفت بلوط است به دلیل خاصیت قابضی خود می تواند اسهال را درمان کند. به علاوه اثرات ضد انگلی و ضد باکتریایی هم دارد و به بهبود هرچه سریع تر اسهال در سگ ها کمک می کند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

به علاوه می توان برای حفظ تعادل و تقویت فلور میکروبی، به خصوص پس از مصرف آنتی بیوتیک ها، به منظور بهبود عملکرد دستگاه گوارش و پیشگیری از اختلالات گوارشی مانند اسهال، از سین بیوتیک MLC استفاده نمود. این محصول حاوی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی و پری بیوتیک اختصاصی آن یعنی دکستران الیگوساکارید می باشد. لاکتوباسیلوس کازئی موجود در این محصول با حذف رقابتی عوامل بیماری زا، نامطلوب کردن شرایط تکثیر برای آنها و بهبود وضعیت روده و تقویت فلور میکروبی سبب بهبود و درمان اسهال می شود. دکستران هم علاوه بر اینکه موجب تقویت پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی و فلور میکروبی می شود، در تقویت ایمنی هم نقش دارد. بنابراین می توان از مکمل سین بیوتیک MLC برای پیشگیری و درمان اسهال در سگ ها بهره گرفت.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.