تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

آیا پروبیوتیک ها در کاهش استرس حیوانات خانگی نقش دارند؟

حیوانات خانگی هم مانند انسان ها می توانند دچار اضطراب و استرس شوند که منجر به یک سری مشکلات رفتاری در آنها می شود. آنها می توانند در اثر دور شدن از صاحب خود، حضور در محیط های پر سر و صدا، حضور افراد یا حیوانات خانگی جدید و یا هرگونه تغییری در عادات و برنامه روزانه شان دچار اضطراب و نگرانی شوند. استرس های طولانی مدت می تواند بر رفتار حیوان، عملکرد دستگاه گوارش و ایمنی تاثیر منفی داشته باشد و علاوه بر آن در گربه ها سلامت مجرای ادراری را هم تهدید می کند.

makiandampars - stress in pet animals

در گذشته تصور می شد تنها وظیفه دستگاه گوارش، جذب مواد مغذی است؛ اما در سال های اخیر معلوم شده است که وظایف این دستگاه پیچیده تر است. فلور میکروبی دستگاه گوارش در درمان بیماری های گوارشی، سرطان، چاقی، بیماری های عفونی و حتی مشکلات روانی و عصبی مثل افسردگی و استرس نقش دارند.

علائم استرس در سگ ها

  • لرزش
  • پارس کردن بیش از حد
  • رفتارهای مخرب
  • تحرک و راه رفتن بیش از حد و بی قراری
  • خمیازه کشیدن مکرر
  • لیسیدن مکرر لب ها

علائم استرس در گربه ها

  • ادرار کردن در جای نادرست و خارج از خاک خود
  • رفتار های تهاجمی
  • لیسیدن و تمیز کردن بیش از حد خود

مطالعات نشان داده اند که پروبیوتیک ها در کاهش استرس و احساسات منفی و مشکلات رفتاری نقش موثری دارند. در حقیقت دستگاه گوارش و مغز با یکدیگر ارتباطی دارند که تحت عنوان محور روده ای-مغزی شناخته می شود. پروبیوتیک ها با تقویت و تنظیم فلور میکروبی روده منجر به بهبود و تقویت سیستم عصبی، تولید انتقال دهنده های عصبی و پاسخ بهتر به عوامل استرس زا می شوند و با کاهش استرس، مشکلات رفتاری حیوان را برطرف می کنند.

تحقیقات نشان داده اند که پروبیوتیک هایی مثل لاکتوباسیل ها در کاهش رفتار های منفی ناشی از استرس موثر هستند. پروبیوتیک ها هم چنین سطوح کورتیکوسترون (هورمون مرتبط با استرس) را در خون هم کاهش می دهند. هم چنین استرس و افسردگی های بعد ازعفونت ها و التهابات گوارشی و مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها، ارتباط بین فلور میکروبی روده و اعصاب را تایید می کند.

بنابراین برای تنظیم و تقویت فلور میکروبی روده به منظور کاهش استرس و مشکلات رفتاری می توان از مکمل سین بیوتیک MLC، محصول ماکیان دام پارس، استفاده نمود. این محصول شامل پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی و پری بیوتیک اختصاصی آن یعنی دکستران الیگوساکارید است. لاکتوباسیلوس کازئی پروبیوتیکی مقاوم است که بدون تغییر از دستگاه گوارش عبور می کند و در کانت بالا در روده جایگزین می شود. دکستران هم الیگوساکاریدی است که از تخمیر باکتری لوکونوستوک مزنتروئیدس در محیط پایه ساکارز تولید می شود و نسبت به آنزیم های گوارشی و اسیدهای معده و صفراوی مقاوم است و بدون تغییر به روده می رسد و در آنجا فقط به مصرف باکتری های مفید که آنزیم تجزیه کننده آن را دارند می رسد و باعث تقویت آنها می شود. پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی همراه با دکستران، به عنوان پری بیوتیک، منجر به تنظیم و تقویت فلور میکروبی دستگاه گوارش حیوان می شود و از این طریق باعث تقویت عملکرد گوارشی و ایمنی و کاهش استرس و بهبود عملکرد رفتاری حیوان می گردد.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.