تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

چگونگی آلودگی سیلو به مایکوتوکسین ها

سیلو کردن یا سیلاژ چیست؟

سیلو کردن یا سیلاژ به معنی تخمیر ساقه و برگ علوفه هایی مثل ذرت و جو است که باعث می شود بتوان علوفه را مدت طولانی تری نگهداری کرد بدون این که ارزش غذایی آن کاهش پیدا کند. هم چنین سیلو حاوی ترکیبات مفید انرژی زا برای دام است.

عامل اصلی برای سیلو کردن مناسب تولید اسید لاکتیک به مقدار زیاد و در زمان کم و کاهش سریع PH است.

makiandampars - silage

آلودگی علوفه سیلو شده با مایکوتوکسین ها

با این حال ممکن است علوفه سیلو شده حاوی ترکیبی از مایکوتوکسین ها باشد. مایکوتوکسین ها در حقیقت سمومی هستند که توسط قارچ های جنس آسپرژیلوس، فوزاریوم، آلترناریا و پنی سیلیوم تولید می شوند. مایکوتوکسین هایی که به طور عمده در علوفه سیلو شده یافت می شوند شامل تریکوتسن ها، آفلاتوکسین ها، فومونیزین، زیرالنون و … هستند.

علت اصلی علوفه سیلو شده به مایکوتوکسین، مدیریت ضعیف سیلاژ است. عواملی مثل درست بسته بندی نکردن و عدم به حداقل رساندن اکسیژن و فضای خالی، رطوبت زیاد، آسیب های فیزیکی وارد شده به محصول و تخریب گیاهان، تخریب پوشش سیلو و یا پر کردن آهسته و با تاخیر سیلوها می تواند شرایط مناسب برای تکثیر کپک و تولید مایکوتوکسین را به وجود بیاورد.

عوارض منفی تغذیه دام با سیلوی آلوده به مایکوتوکسین

  • کاهش مصرف خوراک
  • کاهش تولید شیر
  • مشکلات تولید مثلی
  • کاهش عملکرد سیستم ایمنی
  • ضایعات کبدی
  • ضایعات کلیوی
  • مرگ

می توان برای برطرف نمودن ضایعات کبدی ناشی از مصرف مایکوتوکسین در دام از محصول کاملا گیاهی هپامارین استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره گیاه خارمریم (سیلیمارین) است. سیلیمارین در درجه اول به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. هم چنین با پایدار کردن غشای سلول های کبدی از ورود سموم به آنها جلوگیری می کند و خاصیت ضد توکسینی دارد. سیلیمارین با افزایش پروتئین سازی منجر به تحریک بازسازی سلول های کبدی می شود و از فیبروز و سیروز کبدی هم جلوگیری می کند. هم چنین خاصیت ضد التهابی هم دارد. بنابراین  هپامارین از طریق خاصیت ضد توکسینی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی ناشی از سیلیمارین، کبد را از آسیب ناشی از سموم، توکسین ها و رادیکال های آزاد محافظت می کند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

برای درمان ضایعات کلیوی ناشی از مایکوتوکسین ها نیز می توان از محصول کاملا گیاهی لاوارن استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره گیاه گزنه است. گیاه گزنه سرشار از ویتامین C و آهن است و در نتیجه خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود از کلیه ها محافظت می کند. هم چنین باعث افزایش حجم و جریان ادرار شده و به دفع سریع تر مایکوتوکسین ها از بدن کمک می کند.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

با توجه به این موضوع که مصرف مایکوتوکسین ها در دام منجر به تضعیف سیستم ایمنی آنها می شود، بنابراین حساسیت دام نسبت به انواع بیماری های عفونی افزایش پیدا می کند و هم چنین پاسخ ضعیف تری به واکسیناسیون داده می شود. به همین دلیل تقویت سیستم ایمنی در آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای این منظور می توان از محصول کاملا طبیعی ایمونوپروپوفیت استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره شیرین بیان، سرخارگل (اکیناسه) و پروپولیس است. پروپولیس دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد انگلی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی است و به دلیل مواد موثره خود باعث تحریک سیستم ایمنی سلولی و همورال و افزایش قدرت فاگوسیتوز و در نتیجه تقویت ایمنی می شود. هم چنین عصاره گیاه شیرین بیان دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و به تقویت ایمنی هم کمک می کند. گیاه سرخارگل هم دارای خواص ضد باکتری، ضد عفونی، ضد ویروسی و ضد التهابی است. همچنین باعث تحریک ایمنی اختصاصی وابسته به سلول می شود و با افزایش عملکرد لنفوسیت های Tو سایر گلبول های سفید و افزایش سنتز اینترفرون ها سبب بهبود فعالیت ایمنی می گردد.  بنابراین در کل محصول ایمونوپروپوفیت به دلیل خواص ترکیبات خود منجر به تقویت ایمنی میزبان شده و از ابتلای مکرر به بیماری ها جلوگیری کرده و باعث بهبود پاسخ به واکسیناسیون در دام هایی که خوراک آلوده به مایکوتوکسین مصرف کرده اند می شود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.