تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

آیا مصرف آنتی بیوتیک ها در طی سال های اخیر کاهشی داشته است؟

مقاومت ضد میکروبی (AMR) یکی از مهم ترین مشکلات سلامتی در قرن 21 می باشد. ترکیبات ضد میکروبی از جمله آنتی بیوتیک ها برای بهتر کردن وضعیت سلامت انسان ها و حیوانات به وجود آمدند اما مقاومتی که علیه آنها در حال شکل گیری است، پیشگیری موثر و درمان بسیاری از عفونت ها را مختل کرده است زیرا دیگر قادر به از بین بردن میکروارگانیسم هایی که قبلا آنها را کنترل می کردند، نیستند.

در حال حاضر در سراسر جهان به طور سالیانه 4.95 میلیون مرگ به دلیل مقاومت ضد میکروبی اتفاق می افتد که نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد این موضوع می باشد.

makiandampars - AMR

مقاومت ضد میکروبی به طور طبیعی و به مرور زمان به دلیل تغییرات ژنتیکی اتفاق می افتد. میکروارگانیسم های مقاوم به دارو های ضد میکروبی در میان مردم، حیوانات، غذا ها، گیاهان و محیط (آب، هوا و خاک ) یافت می شوند و می توانند از شخصی به شخص دیگر یا حتی بین انسان ها و حیوانات منتقل شوند. از جمله مهم ترین دلایلی که منجر به تسریع مقاومت ضد میکروبی می شوند می توان به عدم دسترسی به آب تمیز و بهداشتی، مشکلات بهداشتی در انسان ها و حیوانات، ضعف در روش های کنترل بیماری ها و عفونت ها در پزشکی و دامپزشکی، عدم دسترسی به دارو ها، واکسن ها و روش های تشخیصی با کیفیت و ارزان، عدم آگاهی و عدم قانون گذاری اشاره نمود.

علاوه بر این موارد، یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد مقاومت ضد میکروبی، استفاده بیش از حد یا نادرست از آنتی بیوتیک ها در تمام بخش ها می باشد. منشا این مشکل می تواند حیوانات، انسان ها یا حتی گیاهان باشد، اما در نهایت تمام موجودات و گونه های دیگر را هم تهدید می کند.

نظارت بر روش، زمان و نوع دارو های ضد میکروبی که استفاده می شوند، می تواند به شناسایی الگو های استفاده از این دارو ها کمک کند و در نهایت می تواند به اجرای اقداماتی موثر برای استفاده بهینه و صحیح از این دارو های مهم و حیاتی منجر شود.

استفاده جهانی از آنتی بیوتیک ها در زمینه دامپزشکی طی 3 سال اخیر 13 % کاهش داشته است که نشان دهنده نتیجه قابل توجه تلاش های مستمر برای حفظ اثرگذاری این دارو های حیاتی می باشد.

کمتر از 20% آنتی بیوتیک هایی که در سال 2019 میلادی در دامپزشکی استفاده شدند، جزو آنتی بیوتیک هایی با بالاترین اهمیت برای پزشکی بوده اند. تلاش های مستمر برای استفاده درست و مسئولانه از آنتی بیوتیک ها در تمام بخش ها اعم از پزشکی، دامپزشکی، کشاورزی و … اهمیت خیلی زیادی دارد زیرا این دسته از دارو ها تنها درمان یا یکی از چند روش درمانی محدود برای بیماری هایی هستند که جان انسان ها را تهدید می کنند.

در شرایطی که پیدایش یک آنتی بیوتیک جدید نیازمند بیش از یک دهه تلاش و سرمایه 1 میلیارد دلاری می باشد، این وظیفه تک تک افراد است که تمام سعی خود را برای حفظ اثرگذاری این دارو ها برای نسل های آینده، به کار گیرند.