تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

از آن جایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، در تولید تخم مرغ اولویت با تولید تخم مرغ های تمیز است تا شستن تخم مرغ های کثیف! این هدف از طریق مدیریت خوراک و بهداشت در سالن های مرغداری و کوتاه کردن فاصله بین تخم گذاری و جمع آوری تخم مرغ امکان پذیر می شود. اما احتمالا همیشه در هنگام خرید با تخم مرغ های کثیف مواجه شده اید. آیا تخم مرغ های کثیف باید شسته شوند؟

مرغ های تخمگذار می توانند توسط باکتری های بیماری زا مثل سالمونلا آلوده شوند، این باکتری در فضولات پرنده دفع شده و در صورت عدم رعایت بهداشت به سطح پوسته تخم مرغ منتقل می شوند. شستن تخم مرغ (به ویژه با آبی سردتر از دمای تخم مرغ) سبب از بین رفتن سدهای دفاعی طبیعی پوسته تخم مرغ و انتقال آلودگی به درون تخم مرغ می شود. در نتیجه اگر تخم مرغ های آلوده شده به خوبی پخته نشده باشند می توانند سبب ایجاد بیماری در انسان کنند. شستن تخم مرغ با مواد شوینده نیز سبب افزایش از بین رفتن این سطوح طبیعی و انتقال آلودگی بیشتر خواهد شد.

از این رو شستن تخم مرغ ها توصیه نمی شود و در صورت آلوده بودن تخم مرغ به مدفوع بهتر است قبل از مصرف شسته شوند. پس از تماس با تخم مرغ آلوده نیز دست ها باید بخوبی شسته شده تا از انتقال آلودگی به دهان و یا سایر مواد غذایی جلوگیری شود. تخم مرغ ها باید در ظروف در بسته ( نه در جای تخم مرغ درب یخچال) و دور از سایر مواد غذایی نگهداری شوند. از این رو بهتر است تخم مرغ ها را در ظروف اصلی خودشان در یخچال در مکانی جداگانه نگهداری کنید.

با افزایش مدت زمان نگهداری تخم مرغ احتمال انتقال باکتری به درون آن بیشتر خواهد شد. یکی از راه های تشخیص تخم مرغ کهنه و سالم این است که آن را درون آب قرار داده و اگر تخم مرغ در سطح آب شناور ماند نشان دهنده کهنه بودن آن است چرا که تخم مرغ سالم بصورت افقی در ته ظرف قرار می گیرد. همچنین اگر پس از شکستن تخم مرغ سفیده و زرده آن مخلوط شده بودند دلیل بر کهنگی تخم مرغ خواهد بود.