تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

سندرم متابولیک اسب چیست؟

سندرم متابولیک اسب ها (EMS) مجموعه ای از علائم بالینی و تغییرات پاتولوژیک است که به دلیل ناتوانی برخی اسب ها در پاسخ به کربوهیدرات خوراک ایجاد می شود. تمام اسب ها و پونی ها در معرض خطر سندرم متابولیک هستند با این حال این سندرم بیشتر در اسب هایی که اضافه وزن دارند دیده می شود.

اسب های مبتلا به سندرم متابولیک قادر به تنظیم میزان هورمون انسولین در خون نیستند و افزایش میزان انسولین خون اولین یافته در این سندرم می باشد.

زمانی که اسب های مبتلا به این سندرم غذای حاوی کربوهیدرات زیاد استفاده می کنند، بدن آنها بیش از حد طبیعی انسولین ترشح می کند و کاهش انسولین به میزان طبیعی اولیه نیز زمان بیشتری می برد.

ویژگی های اصلی سندرم متابولیک در اسب چیست؟

  • عدم تنظیم انسولین
  • افزایش وزن و تجمع موضعی چربی به خصوص در ناحیه گردن
  • افزایش احتمال لنگش و لامینایتیس (laminitis)

makiandampars - EMS in horse

سندرم متابولیک چه مشکلاتی برای سلامت اسب ها به وجود می آورد؟

یکی از مهم ترین عواقب این سندرم در اسب ها لامینایتیس و لنگش است که می تواند باعث جدا شدن سم از مفصل کافین که در زیر آن قرار دارد، شود. این حالت درد زیادی برای اسب به همراه دارد و حتی می تواند زندگی حیوان را به خطر اندازد. با اینکه عوامل زیادی می توانند منجر به لنگش شوند اما سندرم متابولیک اسب ها رخداد آن را آسان تر می کند.

یکی دیگر از عواقب این سندرم این است که اسب های بیمار بی اشتها شده و غذا نمی خورند و در نتیجه چربی ها برای تامین انرژی به سمت کبد روانه می شوند. در این حالت کبد قادر نیست تمام این چربی ها را متابولیزه کند و عارضه کبد چرب رخ می دهد.

در صورت رخداد کبد چرب در این سندرم می توان از محصول گیاهی هپامارین استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره گیاه خارمریم (سیلیمارین) بوده و اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد و علاوه بر محافظت از کبد به ترمیم و بازسازی آن کمک می کند و از سیروز کبدی متعاقب کبد چرب جلوگیری می نماید.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

سایر علائمی که در این عارضه دیده می شوند شامل افزایش مصرف آب و ادرار کردن، بی حالی، عقیم شدن اسب های ماده (مادیان) و به سختی وزن کم کردن می باشد.

چگونه می توان سندرم متابولیک اسب ها را درمان کرد؟

اقداماتی مانند تغییر رژیم غذایی، تمرین بدنی و برخی از داروها و مکمل ها می توانند در درمان این سندرم کمک کننده باشند. از آنجاییکه اسب هایی که اضافه وزن دارند، بیشتر مستعد سندرم متابولیک اسب ها هستند، بنابراین جلوگیری از چاق شدن اسب ها می تواند در پیشگیری از این عارضه کمک کننده باشد.