تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

اولین داروی ضد کوکسیدیوز گیاهی

اولین داروی ضد کوکسیدیوز گیاهی

 

به گزارش خبرگزاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک داروی مهم در حوزه بیماری‌های طیور توسط فعالان دانش‌بنیان کشور به مرحله تجاری‌سازی رسید.

گروه تحقیق و توسعه شرکت دانش‌بنیان ماکیان دام پارس موفق به صنعتی‌‎سازی داروی مهم کوکسیدیوزاولین داروی ضد کوکسیدیوز گیاهی در کشور شده است.

کوکسیدیوز ، از جمله بیماری‌های حائز اهمیت انگلی در صنعت پرورش طیور است. بیماری که خسارات اقتصادی ناشی از آن، در سراسر جهان، سالانه 3 میلیارد دلار تخمین زده شده است. انگل‌های مسبب این بیماری، در دستگاه گوارش پرنده تکثیر شده و سبب تخریب بافت روده، خونریزی، سوء تغذیه، کاهش تولید و در موارد شدید تلف شدن حیوان می‌شود. ناکارآمدی و هزینه بالای روش‌های درمانی موجود و داروهای شیمیایی منجر به عدم ریشه کنی این بیماری خسارت‌زا گشته است. صنعت طیور کشور برای مقابله با این بیماری، ناگزیر از واردات سالانه حدود 700 تا هزار تن داروی شیمیایی بوده است که این میزان واردات ارزبری قابل توجهی به همراه دارد. گروه تحقیق و توسعه شرکت دانش‌بنیان ماکیان دام پارس، موفق به فرمولاسیون اولین داروی ضد کوکسیدیوز گیاهی شده است. داروهای گیاهی معمولاً معایب داروهای شیمیایی از جمله محدودیت مصرف، مقاومت دارویی و دوره پرهیز از مصرف را ندارند. اولین سری این دارو اخیراً در استان کهگیلویه و بویراحمد، در مقیاس صنعتی تولید شد. تولید داروی گیاهی ضد کوکسیدیوز (Anti-Coccidiosis) با استفاده از گیاهان دارویی بومی کشورمان، علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید، می‌تواند گامی موثر برای کاهش نیاز این صنعت به واردات، کاهش مصرف داروهای شیمیایی و حفظ سلامت طیور پرورشی در کشور باشد.

برای خواندن اخبار کامل در مورد داروی ضدکوکسیدیوز گیاهی (Anti-Coccidiosis) اینجا را کلیک کنید.

منبع : معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری