تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

اقدام نگران کننده کشورهند دراستفاده از داروی کلیستین به عنوان محرک رشد در طیور

در صنعت پرورش طیور در کشور هند آنتی بیونیک کلیستین که یک داروی بسیار حیاتی در درمان بیماری های انسان می باشد، بدون نسخه و به صورت آزاد به فروش می رسد. در کشور هند به راحتی می توان داروی کلیستین را به صورت آزاد تهیه کرد و حتی بر روی بسته بندی آن، از عنوان محرک رشد استفاده شده است. کمپانی Venky یکی از اصلی ترین زنجیره های تولید کننده طیور و تامین کننده گوشت بسیاری از فست فود های شناخته شده در هند مانند KFC ، مک دونالد، پیتزا Hutt و … می باشد که از این آنتی بیوتیک به عنوان محرک رشد استفاده می کند. این شرکت کلیستین را در بسته بندی های 200 گرمی به پرورش دهندگان خود ارائه می کند و توصیه کرده است 50 گرم کلیستین در تن خوراک می تواند سبب افزایش وزن در طیور شود. در اتحادیه اروپا، کلیستین تنها با نسخه دامپزشک و جهت درمان حیوانات بیمار در اختیار پرورش دهندگان دام و طیور قرار می گیرد.
در حالی که دو کمپانی دارویی در کشور هند قادر به تولید داروی کلیستین هستند، این کشور سالانه حداقل 150 تن داروی کلیستین را به کشور وارد می کند.
آنتی بیوتیک کلیستین در انسان یکی از داروهایی است که به عنوان گزینه آخردرمان مورد استفاده قرار می گیرد و خصوصا در مواقعی که تمام گزینه های درمانی دیگر ناکارآمد باشد به این دارو رجوع می شود. اعضای کمیسیون طیور در کشور بریتانیا در سال 2016 به صورت داوطلبانه مصرف کلیستین را ممنوع اعلام کردند. در کشور هند حداقل 5 کمپانی دارویی کلیستین را به عنوان محرک رشد معرفی و به فروش می رسانند. این در حالی است که افزایش مقاومت های آنتی بیوتیکی یک نگرانی جهانی به شمار می آید. اعضای دپارتمان میکروبیولوژی در کشورهند نیز نگرانی عمیق خود را از این اقدام اعلام داشتند. آنها بیان داشتند داروی کلیستین یکی از معدود داروهای باقی مانده برای درمان عفونت هایی است که همزمان به چند آنتی بیوتیک مقاوم هستند و استفاده از آن در خوراک طیور بسیار دلهره آور می باشد.
پیش تر سازمان بهداشت جهانی WHO آنتی بیوتیک کلیستین را به عنوان یک داروی حیاتی در درمان بیماری های انسان معرفی کرده بود و خواستار محدودیت استفاده از آن در دام و طیور و همین طور ممنوعیت استفاده از آن به عنوان محرک رشد شده بود.
باکتری های مقاوم به کلیستین از طریق فارم های طیور گسترش می یابد. گوشت آنها را آلوده می کند، به کارگران فارم ها منتقل می شود و از طریق مدفوع و مگس های موجود در فارم حتی به فواصل بسیار دور نیز منتقل می گردد.
ادامه این روند به طور قطع منجر به ایجاد باکتری های مقاوم به کلیستین و ناکارآمدی این دارو در درمان عفونت های انسانی خواهد شد.
منبع: Poultry World