تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

ویروس دیستمپر در سگ ها؛ علائم بالینی تا درمان

بیماری دیستمپر سگ ها (canine distemper virus) یک بیماری ویروسی بسیار واگیردار و اغلب کشنده است که دستگاه تنفس، گوارش و عصبی را در سگ، موش خرما و برخی حیوانات حیات وحش مانند گرگ و روباه درگیر می کند.

بیماری دیستمپر با استفاده از واکسن می تواند تا حد زیادی کنترل شود.

به طور کلی ویروس دیستمپر از طریق ذرات و ترشحات تنفسی (عطسه و سرفه) منتقل می شود. عطسه سگ قابلیت انتشار ویروس را تا حدود 7.5 متر دارد. همچنین این ویروس از طریق ظرف غذای مشترک و وسایل آلوده نیز می تواند منتقل شود.

تمامی سگ ها می توانند درگیر ویروس دیستمپر شوند ولی سگ های واکسینه نشده و توله سگ های زیر 4 ماه بیشتر مستعد درگیری بیماری هستند.

علائم بالینی دیستمپر

دیستمپر در سگ ها معمولا به صورت ترشحات زرد تا سبز رنگ در چشم ها، ترشحات بینی، سرفه، عطسه، افسردگی، استفراغ و از بین رفتن اشتها نمود پیدا می کند.

برخی سگ ها فقط ترشحات از چشم و بینی مانند یک سرماخوردگی ساده دارند در حالی که برخی سگ ها دارای علائم عصبی مانند لرزش، سختی در بلع و تشنج های مقطعی می باشد. با پیشرفت بیماری در سگ ها علائم به شرح زیر بروز می کنند:

  • لرزش های عمومی مزمن
  • تشنج
  • پنومونی
  • پوسه پوسته شدن بینی و پدهای کف دست و پا
  • استفراغ شدید
  • اسهال
  • مرگ، در بسیاری از موارد

روند بهبود بیماری

در صورت درگیری با ویروس دیستمپر ایمنی نسبی ایجاد شده ولی علائم عصبی در طول زندگی می تواند گسترش یابند و حیوان را تحت تاثیر قرار دهند. سگ های بالغ نسبت به توله ها امکان بهبودی بیشتری دارند و مرگ و میر در توله ها به علت ضعیف بودن سیستم ایمنی احتمال بالاتری دارد.

ویروس دیستمپر باعث بروز تشنج های پایدار و پنومونی شدید مزمن می شود که حتی با وجود درمان های حمایتی امکان کنترل کردن آن ها بسیار دشوار است.

این ویروس می تواند تا حدود 6 ماه از بدن حیوان دفع شود و عفونت را گسترش دهد. بسیاری از سگ هایی که دفع فعال ویروس دارند علائم عصبی، تنفسی و گوارشی از خود نشان می دهند.

تشخیص

دامپزشکان از طریق علائم بالینی، تست های آزمایشگاهی و کیت های تشخیصی می توانند بیماری دیستمپر را تشخیص دهند.

درمان دیستمپر

هیچ درمان قطعی برای بیماری دیستمپر وجود ندارد و تنها درمان های علامتی و حمایتی جهت مقابله با این بیماری و جلوگیری از عفونت ثانویه به کار برده می شود. آنتی بیوتیک­های وسیع الطیف، مایع درمانی جهت تعادل الکترولیت ها، داروهایی جهت برطرف کردن تب، تشنج و درد برای درمان این بیماری استفاده می شود. در صورت درگیری حیوان به دیستمپر باید از حیوانات دیگر جدا شود.

جهت پیشگیری از بروز بیماری بویژه در توله سگ ها که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند تقویت سیستم ایمنی بسیار اهمیت دارد. داروی تقویت سیستم ایمنی حیوانات خانگی “ایمونوپروپوفیت” “Immuno Propophyt” بر پایه عصاره های طبیعی اکیناسه، پروپولیس و شیرین بیان فرموله شده است. ایمونوپروپوفیت با تقویت سیستم ایمنی همورال و ایمنی سلولی بدن حیوان را در مقابل با عفونت های ویروسی محافظت می کند. استفاده از ایمونوپروپوفیت در هنگام درگیری با ویروس به کاهش شدت و طول دوره بیماری کمک کرده و از دفع و انتشار ویروس به سایر سگ ها جلوگیری می کند که این موضوع بویژه در پناهگاه سگ ها و خانه هایی که چندین سگ همزمان در آن نگهداری می شوند بسیار کمک کننده است. 

برای اطلاعات بیشتر داروی تقویت ایمنی حیوانات خانگی ایمونوپروپوفیت اینجا را کلیک کنید و برای خرید محصول از این قسمت اقدام کنید.

همچنین در هنگام درگیری سگ با ویروس دیستمپر، استفاده از داروی “ایمونواکینامول” “(Immuno Echinamol)” می تواند به بهبود وضعیت بیماری کمک کند. این داروی صد در صد گیاهی حاوی عصاره گیاهان اکیناسه و آویشن باغی بوده و قابل استفاده برای پیشگیری و بهبود انواع بیماری های ویروسی مانند دیستمپر از جهت تقویت سیستم ایمنی و تنفسی می باشد. داروی ایمونواکینامول عوارض تنفسی را کاهش داده و علائم پنومونی را بهبود می بخشد. همچنین از ابتلا به عفونت های ثانویه جلوگیری کرده و مانع پیشرفت بیماری می شود. این دارو هیچگونه تداخلی با واکسن ها و داروهای دیگر نداشته و در همه سنین قابل استفاده است.

برای اطلاعات بیشتر داروی تنفسی حیوانات خانگی ایمونواکینامول اینجا را کلیک کنید و برای خرید محصول از این قسمت اقدام کنید.