تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

هفته جهانی آگاهی در مورد مقاومت ضدمیکروبی (WAAW)

مقاومت ضدمیکروبی به شرایطی گفته می شود که ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و انگل ها در اثر داروهای ضد میکروبی از بین نرفته و به رشد و تکثیر خود در حضور این داروها ادامه دهند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، مقاومت ضدمیکروبی جزو 10 خطر اصلی برای سلامت عمومی محسوب می گردد. این مشکل در سال 2019 میلادی سبب مرگ حدود 5 میلیون نفر شد و در صورتی که اقدامی علیه آن صورت نگیرد، تا سال 2050 میلادی می تواند منجر به مرگ سالیانه 10 میلیون نفر بشود.

makiandampars - WAAR 2023

به دنبال بروز مقاومت دارویی در میکروارگانیسم ها، آنتی بیوتیک ها و سایر داروهای ضد میکروبی کارایی خود را از دست داده و در نتیجه درمان عفونت ها دشوار یا غیرممکن می گردد. به علاوه انتشار، شدت بیماری و مرگ و میر ناشی از آن هم زیاد می شود.

از طرفی عفونت با این میکروارگانیسم های مقاوم سبب طولانی شدن دوره بستری شدن و افزایش هزینه های درمان می گردد. به همین دلیل تخمین زده می شود که تا دهه آینده 24 میلیون نفر در اثر این مشکل دچار فقر مالی شدید می گردند. هم چنین مقاومت ضدمیکروبی بر پیشرفت و توسعه اقتصادی کشورها نیز تاثیر چشمگیری می تواند داشته باشد. 

مقاومت ضدمیکروبی علاوه بر انسان ها، حیوانات و محیط زیست را هم تحت تاثیر قرار می دهد؛ به همین دلیل همه افراد در بخش های مختلف باید با همکاری یکدیگر با این خطر بزرگ مقابله کنند.

هفته جهانی آگاهی در مورد مقاومت ضدمیکروبی (WAAW)، در حقیقت یک کمپین جهانی می باشد که هدف اصلی آن افزایش اطلاعات و آگاهی در مورد مقاومت ضدمیکروبی و انجام اقداماتی جهت کاهش بروز و گسترش عفونت های مقاوم به درمان می باشد. این هفته هرساله از 18 الی 24 نوامبر (مصادف با 27 آبان تا 3 آذر) جشن گرفته می شود.

شعار امسال برای این هفته مانند سال گذشته ((پیشگیری از مقاومت ضد میکروبی با یکدیگر)) است. هدف از انتخاب این شعار تقویت همکاری بین بخش های مختلف به منظور مقابله با مقاومت ضدمیکروبی و حفظ کارایی و اثرگذاری این داروها برای نسل های بعدی می باشد.

برخی اقداماتی که بخش های مختلف می توانند برای مقابله با مقاومت ضدمیکروبی انجام دهند عبارتند از:

  • استفاده درست و منطقی از آنتی بیوتیک ها
  • پیشگیری از رخداد بیماری های عفونی
  • معدوم سازی صحیح داروهای ضدمیکروبی و ضایعات آلوده به آنها به نحوی که سبب آلودگی محیط زیست نشوند