تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

مسمومیت سگ و گربه با آجیل و مغزیجات

دامپزشکان _به ویژه در تعطیلات عید_ مکرراً با پرسش هایی از قبیل: ” در صورت خوردن آجیل و بروز اسهال در سگ یا گربه‌ی خود باید چه کاری انجام دهیم؟” ، ” آیا مصرف آجیل برای حیوانات خانگی ضرر دارد؟ ” یا “مصرف چه آجیل یا مغزی برای سگ مفید و کدام مضر است؟” مواجه اند. در ادامه ضمن پاسخ به این پرسش، روش درمان خانگی مسمومیت با آجیل و کامل ترین لیست آجیل های ممنوعه برای سگ و گربه را ارائه کردیم.

makiandampars - dogs and nuts

مقدمه

سلامتی حیوانات خانگی ما تا حد بسیار زیادی به دانش ما درمورد نحوه ی نگهداری و مراقبت از آنها بستگی دارد. بسیاری از ما گمان میکنیم که مواد مغذی و مفید برای ما، برای حیوانات خانگی مان نیز مفید است در حالی که خوردن بعضی از این مواد عواقب جبران ناپذیری در آن ها به وجود می آورد. همه ی افرادی که مسئولیت نگه داری از حیوانات را به عهده میگیرند موظفند دانش و اطلاعات خود را در این زمینه ارتقا دهند تا کیفیت زندگی حیوانات دستخوش عدم آگاهی افراد نشود.

متاسفانه دیده شده که در دوره ی تعلیم سگ ها، زمانی که فرمان به درستی انجام میشود؛ به عنوان تشویق به سگ تحت تعلیم آجیل یا بیسکوییت داده میشود. همچنین در تعطیلات عید نوروز که ظرف های آجیل در خانه و روی میز پذیرایی به صورت سرباز قرار داده میشود، حیوانات بازیگوش به دلیل طعم شیرین و دلچسبِ برخی از این مغذیجات، دور از چشم صاحبین، حجم زیادی آجیل‌ میخورند.

makiandampars - effects of nuts on dogs

فواید آجیل برای حیوانات خانگی

آجیل ها منبع پروتئین، فیبر، انواع ویتامین B و C، پتاسیم، آهن و مس هستند. همچنین برخی آجیل ها منبع اسید آمینه آرژنین هستند. آرژین واسطه ی تولید نیتریک اکساید _گشاد کننده ی عروق_ است و باعث بهبود جریان خون می‌شوند.

ثابت شده که بادام زمینی میتواند به تعدیل فشار خون کمک کند.

makiandampars - forbidden nuts for dogs

چرا استفاده از آجیل خطرناک است؟

اگرچه استفاده از برخی مغذی جات و آجیل ها در سگ بلامانع است و حتی فوایدی هم دارد اما خوراندن آجیل به گربه ها به طور کلی توصیه نمیشود. به علاوه مصرف اغلب آجیل ها در سگ ها و گربه ها مشکلاتی جدی در پی دارد. از جمله این که:

  • برخی از آجیل ها با نمک پوشیده میشوند و میتوانند منجر به مسمومیت با یون سدیم بشوند.
  • اگر سگ شما گردو، پسته و یا تخمه را با پوست مصرف کند با جویدن پوشش خشک آن قطعات کوچک و ریزی ایجاد میکند که ممکن است به مخاط گوارشی آسیب بزند.
  • آجیل ها درصد فیبر بالایی دارند و هضم آن ها دشوار است بنابراین میتوانند باعث التهاب معده و بروز علائم گوارشی از جمله اسهال و استفراغ شوند.
  • چربی بالای آجیل در استفاده طولانی مدت باعث التهاب پانکراس میشود.
  • آجیل ها از دسته مواد خوراکی پر کالری هستند و میتوانند باعث اضافه وزن بشوند.
  • در صورتی که آجیل اندازه ی نامناسب و بزرگ داشته اشد میتواند باعث خفگی و بروز انسدادهای گوارشی بشود.

makiandampars - poisoning with nuts in dogs

مغزهایی که نباید به حیوانات بدهیم

  • گردوی سیاه حاوی سم juglone است و احتمالا باعث بروز مشکلات معده، انسداد، استفراغ و علائم عصبی میشود
  • ماکادمیا دانه ای بسیار سمی و خطرناک است به ویژه که گاهی با شکلات هم پوشیده میشود. میتواند باعث ضعف، لرز، تشنج، تب و استفراغ بشود. این علائم بعد از 12 ساعت بروز میکند.
  • بادام هندی به سختی هضم میشود و حاوی مواد سمی است.
  • بادام برزیلی چربی بسیار بالایی دارد، هضم سختی دارد و میتواند به پانکراس صدمه بزند.
  • بادام درختی احتمال انسداد مری را افزایش میدهد و از آجا که جویدن آن کار سختی است بعید نیست که در نواحی تحتانی‌تر هم باعث ایجاد انسداد بشود. سگ های کوچک ممکن است بادام را در نای استنشاق کنند و چار خفگی یا پنومونی بشوند.
  • گردوی کهنه یا کپک زده احتمالا حاوی مایکوتوکسین است و میتواند باعث بروز علائم عصبی و تشنج بشود.
  • پسته به ویژه که پوست سفتی دارد و بسیاری مواقع با نمک مزه دار شده است برای سگ و گربه مناسب نیست. به علاوه پسته چربی بالایی دارد و در حیواناتی با سابقه پانکراتیت و یا هیپرلیپیدمی مناسب نیست. استفاده از پسته با توجه به اندازه ی آن میتواند باعث خفگی بشود.
  • فندق هم مقدار چربی بسیار بالایی دارد و برخی مطالعات نشان داده اند که حاوی سمی ناشناخته ست که گاهی منتج به بروز علائم عصبی میشود.

مغزهای مجاز برای سگ ها

انواع تخمه های پوست گرفته و آسیاب شده به شرطی که ادویه نداشته باشند و مزه دار نشده باشند مجاز هستند. دقت کنید که تخمه آفتاب گردان و تخمه کدو تنبل یک مقدار چربی بالایی دارند و باید در مصرف آن ها دقت کرد.

استفاده از دانه چیا و تخم کتان در سگ ها مجاز است.

دانه چیا را قبل از مصرف حداقل برای 12 ساعت بخیسانید تا در معده و در ترکیب با سایر مواد خوراکی دچار انبساط نشود

تخم کتان در سگ های کوچک و گربه ها حداکثر به مقدار نصف قاشق چای خوری و در سگ های بزرگ حداکثر به مقدار یک قاشق چای خوری در روز استفاده شود.

علائم مسمومیت با آجیل چیست؟

مصرف آجیل و بروز مسمومیت بسته به نوع و مقدار آن علائم متفاوتی ایجاد میکند. از جمله:

  • علائم گوارشی: اسهال، استفراغ، نفخ، مدفوع خونی، یبوست و بی اشتهایی
  • علائم عصبی- حرکتی: تشنج، ضعف و عدم تحمل وزن، مشکل در راه رفتن و ضعف شدید پاها
  • بروز علائم عمومی: تب، لرز و ضعف

در صورت مشاهده ی هر کدام از این موارد با دکتر دامپزشک خود مشورت  کنید.

برای درمان اسهال ناشی از مسمومیت با آجیل چه کار کنیم؟

قبل از هر چیز بهتر است از بروز این اتفاق جلوگیری کنید. اما اگر به هر نحوی حیوان شما مقدار زیادی آجیل مزه دار شده یا کمی آجیل سمی مصرف کرد بهتر است خونسردی خود را حفظ کرده و با دامپزشک خود مشورت کنید.

اغلب مسمومیت ها باعث بروز علائم گوارشی و اسهال میشود. در چنین مواردی میتوانید درمان های حمایتی و استفاده از کوکسی فیت ال را در پیش بگیرید تا بهبودی کامل حاصل شود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید. 

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.