تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

نگاهی به بیماری گامبورو در طیور و پیشگیری و درمان آن

بیماری بورس عفونی که با نام گامبورو نیز شناخته می شود یک بیماری به شدت مسری و سرکوب کننده ایمنی در طیور جوان است. عامل این بیماری، ویروسی از خانواده بیرناویریده (Birnaviridae) است و 2 سروتیپ آن شناخته شده است که تنها سروتیپ 1 آن بیماری زا است.

 بیماری گامبورو اولین بار حدود 60 سال پیش مشاهده شد اما هنوز هم منجر به خسارات اقتصادی گسترده در صنعت طیور در سراسر جهان می شود. این بیماری منجر به تحلیل بورس فابریسیوس، سرکوب ایمنی و آسیب کلیه می گردد.

علائم بالینی بیماری تنها در جوجه های با سن کمتر از 10 هفته مشاهده می شود و در سنین بالاتر معمولا علائم دیده نمی شوند. هم چنین در جوجه های با سن 3 تا 6 هفته بیماری شدید با تلفات بالا مشاهده می گردد.

makiandampars - infectious bursal disease

انتقال بیماری بورس عفونی

ویروس بیماری بورس عفونی  به شدت به اکثر ضد عفونی کننده ها و شرایط محیطی مقاوم است و می تواند هفته ها در آب، خوراک و مدفوع باقی بماند.

علائم بالینی بیماری بورس عفونی

  • اسهال
  • بی اشتهایی
  • افسردگی و بی حالی
  • پر های ژولیده به خصوص در ناحیه سر و گردن
  • سرکوب ایمنی و حساسیت به بیماری های عفونی

ویروس بیماری بورس عفونی با تحلیل بورس فابریسیوس جوجه ها جلوی تکثیر و بلوغ لنفوسیت های B را می گیرد و از این طریق ایمنی آنها را سرکوب می کند. این سرکوب ایمنی باعث افزایش حساسیت جوجه ها به انواع بیماری های عفونی و عدم پاسخ مناسب به واکسیناسیون می شود.

می توان برای تقویت ایمنی پرندگان به منظور بهبود پاسخ به واکسیناسیون و افزایش مقاومت به بیماری های عفونی از محصول کاملا طبیعی ایمونوپروپوفیت استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره اکیناسه (سرخارگل)، شیرین بیان و پروپولیس است. گیاه اکیناسه یا سرخارگل دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی بوده و عملکرد سیستم ایمنی را تنظیم می کند. اکیناسه از طریق فعالسازی ماکروفاژها، لوکوسیت های پلی مورفونوکلئار و سلول های کشنده طبیعی (NK cells) و افزایش فاگوسیتوز، باعث تحریک پاسخ سیستم ایمنی در مقابل عوامل بیماری زا می شود  و محرک و تنظیم کننده سیستم کمپلمان نیز می باشد. عصاره شیرین بیان نیز دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و در ایجاد پاسخ های ایمنی سلولی نقش موثری دارد. پروپولیس نیز دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد انگلی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی است. هم چنین به دلیل مواد موثره خود می تواند از طریق تحریک تکثیر لنفوسیت های محیطی، افزایش ترشح آنتی بادی ها، تحریک لنفوسیت های T و افزایش درصد فاگوسیتوز منجر به تحریک ایمنی سلولی و همورال شود. بنابراین، محصول ایمونوپروپوفیت با تقویت ایمنی سلولی و همورال، باعث بهبود پاسخ به واکسیناسیون و افزایش مقاومت به بیماری های عفونی و کاهش خسارات ناشی از آنها می شود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی اینجا کلیک کنید.

کلیه های پرنده نیز در بیماری گامبورو درگیر می شوند و کریستال ها و سنگ های ادراری اوراتی در این بیماری تشکیل می شوند.

برای پیشگیری و بهبود مشکلات کلیوی ناشی از این بیماری نیز می توان از محصول کاملا گیاهی لاوارن استفاده نمود. این محصول حاوی عصاره گیاه گزنه است. مواد موثره موجود در لاوارن با افزایش حجم و جریان ادرار، از احتباس ادرار در مجاری ادراری جلوگیری کرده و منجر به دفع رسوبات از کلیه و جلوگیری از تشکیل سنگ های کلیه و مثانه می گردند. گزنه  موجود  در  این  محصول در کاهش التهاب و عفونت دستگاه ادراری بسیار موثر است. هم چنین گزنه به دلیل مقادیر بالای آهن و ویتامین C موجود در آن عملکرد آنتی اکسیدانی و ضد استرس نیز دارد و در کل منجر به بهبود عملکرد کلیه می شود.

برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برای خرید محصول اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی اینجا کلیک کنید.