تولید کننده داروهای گیاهی، پروبیوتیک ها ، افزودنی های تخصصی خوراک و کنسانتره

نگاهی به برخی از شایع ترین مشکلات سلامتی همسترها

به طور کلی همسترها موجودات سالم و کم دردسری هستند؛ اما گاهی ممکن است به دلیل مختلف دچار مشکلات سلامتی و برخی بیماری ها شوند. شایع ترین مشکلات در همسترها مرتبط با پوست، دستگاه گوارش و سیستم تنفسی است. حیوان بیمار معمولا نسبت به تحرک بی رغبت است و کم غذا می خورد؛ عطسه، خس خس و آبریزش چشم و بینی دارد، و موهای بدنش به هم ریخته و کثیف است. در صورت مشاهدۀ هریک از این علائم، باید به دامپزشک مراجعه نمود.

makiandampars - hamsters

بیماری های پوست

شایع ترین علل بیماری های پوستی در همسترها مایت ها و کرم های حلقوی هستند که می توانند باعث آلرژی و عفونت های پوستی نیز بشوند. دامپزشک با نمونه برداری از پوست و آزمایش آن، می تواند مشکلِ پیش آمده و علل احتمالی آن را ریشه یابی نماید. سپس داروهای خوراکی یا موضعی تجویز می گردند. جنس بستر نیز عامل دیگری است که می تواند باعث ایجاد حساسیت و آلرژی شود. علاوه بر این، ممکن است همسترها به دلیل بریدگی و زخم های کوچک، دچار آبسه و عفونت در سطح پوست خود نیز بشوند. آبسه معمولا به صورت برآمدگی های سفت و دردناک در سطح پوست قابل مشاهده است. در این وضعیت، دامپزشک ابتدا عفونت را تخلیه کرده و آنتی بیوتیک تجویز می نماید.

ساناورا، اسپری ترمیم کننده زخم های پوستی جهت استفاده در انواع دام و حیوانات خانگی می باشد. این محصول طبیعی بوده و  از اجزا موثره گیاهانی مانند همیشه بهار، آلوئه ورا و ترکیب طبیعی پروپولیس تشکیل شده است. این ترکیبات به تسریع روند بهبودی انواع زخم ها، سوختگی ها و حساسیت های پوستی کمک کرده و سبب کاهش التهاب در محل آسیب دیده می شوند. اسپری ترمیم کننده زخم های پوستی ساناورا فاقد سمیت دارویی است و در فرمولاسیون آن هیچ گونه مواد شیمیایی سنتتیک و یا آنتی بیوتیک وجود ندارد. بنابراین به هنگام شرایط حساس بارداری، شیردهی، حیوانات جوان و حتی شرایط ضعیف فیزیکی قابل استفاده است.

ریزش مو

ریزش مو در همستر ها می تواند علل مختلفی داشته باشد؛ گاز گرفته شدن توسط همسترهای دیگر، مالیده شدن بخشی از پوست به طور مداوم به قفس یا غذاخوری، و همچنین برخی عفونت ها می توانند باعث ریزش مو و کچلی بخشی از پوست حیوان شوند. تومور کلیه، کم کاریی تیروئید، و همچنین برخی بیماری های مزمن کلیه نیز می توانند باعث ریزش موی همسترها شوند. دامپزشک با معاینۀ حیوان و در صورت لزوم انجام آزمایش هایی، می تواند علت مشکل را تشخیص و اقدامات لازم برای درمان آن را انجام دهد.

بیماری های گوارشی

معمولا عفونت های باکتریایی، استرس، و سوتغذیه ریشۀ مشکلات تغذیه ای در همسترها هستند. اسهال و عارضه ای به نام wet  tail شایع ترین مشکلات گوارشی آنها می باشند. این عارضه که با نام التهاب تکثیری روده (proliferative ileitis) و انتریت منطقه ای نیز شناخته می شود، میان همسترهای کم سنِ تازه از شیر گرفته شده بسیار واگیردار و شایع است.

علائم آن شامل خیسی دم و تواحی اطراف آن به دلیل اسهال، بی حالی و کم فعالیتی، اشتهای کم، و موهای نامرتب و کثیف بدن است. در چنین شرایطی باید فورا به دامپزشک مراجعه کرد؛ چرا که ممکن است در مدت کوتاهی باعث کم آبی بدن و نهایتا مرگ همستر شود. علل اسهال می توانند برخی از عفونت ها، تغییرات در خوراک (مانند مصرف زیاد خوراکی هایی که آب زیاد دارند، مانند میوه ها و سبزیجات) و یا برخی داروها (مانند پنیسیلین اریترومایسین، و لینکومایسین) باشد.

makiandampars - hamsters

عفونت های تنفسی

همستری که عطسه می کند، تنفس صدادار دارد، و دچار آبریزش بینی و چشم است، احتمالا درگیر نوعی عفونت تنفسی می باشد. همسترها می توانند به واسطۀ انسان دچار ذات الریه شوند؛ در نتیجه نباید در تماس با افراد بیمار باشند. د صورتی این نشانگان با علائمی چون بی اشتهایی و بی حالی نیز همراه شوند، باید زودتر به دامپزشک مراجعه نمود. تشخیص معمولا با آزمایش ترشحات بینی یا چشم انجام می گیرد.

ایمونواکینامول محلول خوراکی صد در صد گیاهی تقویت کننده سیستم ایمنی و تنفسی می باشد. این محصول قابل استفاده  در انواع حیوانات خانگی بوده و حاوی عصاره های استاندارد شده گیاهانی نظیر سرخارگل (اکیناسه) و آویشن می باشد که در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی تنفسی موثر هستند. از این محصول می توان در جهت پیشگیری از ابتلا به عفونت های تنفسی استفاده نمود، همچنین این محصول به عنوان درمان حمایتی جهت تسریع روند بهبودی در هنگام ابتلا به این بیماری ها کاربرد دارد. ایمونواکینامول همچنین موجب اثر بخشی بهتر واکسن ها و کاهش عوارض ناشی از واکسیناسیون و عفونت های ثانویه می گردد.

دیابت

دیابت یکی دیگر از مشکلات شایع در همسترها است. این بیماری هنگامی اتفاق می افتد که بدن به قدر کافی انسولین تولید نمی کند، و یا قادر نیست از آن به درستی استفاده نماید. همسترهای کوتوله، بیشتر در معرض این بیماری هستند. بارزترین علامت، تشنگی و ادرار زیاد است. دیابت معمولا با چاقی در ارتباط است؛ در نتیجه بهتر است به رژیم غذایی حیوان توجه کنید و با محدود ساختن خوراکی هایی با چربی و شیرینی بالا (مانند تخمۀ آفتاب گردان و میوه های شیرین) از چاقی همستر جلوگیری نمایید.

makiandampars - hamsters

مشکلات دندان

بدون مراقبت مناسب و فراهم نبودن اسباب بازی و خوراکی های جویدنی مخصوص، همسترها ممکن است دچار مشکلات دهان و دندان شوند. رشد دندان های همسترها تا پایان عمر ادامه دارد و باید با جویدن و ساییدن رشد آنها کنترل گردد. در غیر این صورت، دندان بلند شده و باعث ایجاد عفونت و آبسه می شود. حتی ممکن است دندان به سمت سقف دهان رشد کرده و وارد حفرۀ بینی شود. همسترهای مبتلا به بیماری های دندان، کم غذا می خورند و دفع زیادی دارند. آنها ممکن است کاهش وزن و بوی بد دهان نیز داشته  باشند. در این شرایط، دندان باید توسط دامپزشک ساییده و کوتاه گردد. در صورت وجود عفونت، آنتی بیوتیک نیز تجویز می شود.

ماریمند ۷ ، اسپری ترمیم کننده زخم های دهانی و حلقی در انواع حیوانات خانگی می باشد. این محصول طبیعی بوده و متشکل از اجزا موثره گیاهانی مانند همیشه بهار، شیرین بیان و ترکیب طبیعی پروپولیس می باشد. این ترکیبات به تسریع روند بهبودی انواع زخم ها و ضایعات دهانی و حلقی ناشی از بیماری ها، جراحی و … کمک کرده و سبب کاهش التهاب در محل آسیب دیده می شوند.

بالا رفتن سن

با بالا رفتن سن، همسترها ممکن است دچار برخی مشکلات سلامتی شوند. پس از یک سالگی، ممکن است همسترها به برخی بیماری های مرتبط با کهولت سن، از جمله آمیلوییدوز(که هنگامی اتفاق می افتد که پروتئین های ساخته شده بدن در کبد و کلیه ها و دیگر ارگان ها تجمع می یابند)، لخته شدگی خون، زخم معده، تومورها، و بیماری های دندانی شوند. اکثر این مشکلات قابل درمان نیستند، اما می توانند با درمان حمایتی، کنترل گردند.

makiandampars - hamsters